Účty na sociálních sítích, za jejichž užívání uživatel platí třeba i poskytnutím svého jména a elektronické adresy, budou podléhat spotřebitelskému zákonu – pokud tato data nejsou shromažďována ze zákona nebo kvůli poskytnutí samotné služby. To znamená, že i tato služba bude muset být poskytována bez vad. Vyplývá to z novely občanského zákoníku. Novela by měla donutit zaměstnavatele zaměstnat více lidí a tím přinést více peněz do státního rozpočtu, uvádí v důvodové zprávě ministerstvo spravedlnosti.
Novelou spotřebitelské části občanského zákoníku ministerstvo spravedlnosti do zákoníku transponuje příslušné směrnice Evropské unie. O tom, že kvůli tomu vůbec poprvé vzniká definice digitálního obsahu a na podnikatele budou uvaleny další povinnosti Česká justice už dříve informovala.
Podle důvodové zprávy by měla novelizace rovněž přinést více peněz do státní kasy. „Z úvah unijního normotvůrce o tom, že směrnice přispějí k hospodářskému růstu, by bylo možné vyvozovat, že tento růst se pozitivně promítne i do sociální oblasti (např. v oblasti vyšší zaměstnanosti či ve formě většího množství prostředků ve státní pokladně na sociální věci). Směrnice jako jeden ze svých pozitivních dopadů uvádějí zvýšení kvality života osob v důsledku vyšších požadavků na kvalitu zboží a na lepší dostupnost digitálního obsahu a digitálních služeb,“ uvádí se doslova v oddílu „Sociální dopady“ důvodové zprávy.
Co je digitální služba
Kromě digitálního obsahu upravuje novela rovněž digitální služby. „Digitální služba, tak jak je vymezena ve směrnici č. 770/2019, vykazuje znaky různých typových smluv. Nejblíže je patrně smlouvě služební (jakožto závazek k určité činnosti), která však není v občanském zákoníku upravena, a smlouvě nájemní (jakožto závazek k přenechání věci k dočasnému užívání). Často nepůjde jen o vykonávání určité činnosti, ale o pouhé zpřístupnění určitého uživatelského prostředí,“ vysvětluje důvodová zpráva charakter této komodity.
„Digitální službou je služba, která uživateli umožňuje vytvářet, zpracovávat, uchovávat nebo přistupovat k datům v digitální podobě nebo sdílet a jinak nakládat s daty v digitální podobě vytvořenými tímto uživatelem nebo jiným uživatelem digitální služby, včetně technologie „software-as-a-service“. Jde například o služby sdílení video-, audio- či jiných souborů, zpracovávání textu, digitální hry nebo hry nabízené v prostředí „cloud computing“ a sociálních médií,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Mohlo by vás zajímat
U spotřebitele se odměnou rozumí i poskytnutí dat
Jak dále vyplývá z důvodové zprávy, digitální službou je za určitých podmínek i založení účtu na sociální síti: „Směrnice č. 770/2019 se obecně vztahuje na úplatné závazky, kde je spotřebitel povinen zaplatit cenu (v penězích). Úplata může být poskytnuta i formou poukázky nebo kupónu, které vyjadřují také peněžitou hodnotu. V praxi existují obchodní modely, v nichž jsou digitální obsah nebo digitální služba poskytovány výměnou za osobní údaje spotřebitele. Nová pravidla by tedy měla dopadat také na tyto smlouvy. Příkladem může být založení účtu na sociální síti, kdy výměnou za digitální službu poskytuje své jméno a elektronickou adresu. Za odměnu nejsou osobní údaje považovány, jestliže je poskytovatel shromažďuje pouze pro účely poskytování dané služby nebo pro splnění svých zákonných povinností. Zvláštní povaha protiplnění poskytovaného uživatelem se promítá v nemožnosti aplikovat některá pravidla tohoto oddílu, která jsou spjata s placením ceny (např. právo na slevu). Toto rozšíření se navrhuje zakotvit pouze pro spotřebitelské vztahy,“ uvádí se doslova v důvodové zprávě.
[mn_protected]
Příslušná ustanovení charakterizující digitální službu mají vypadat takto:
Digitální služba
- 2635a
Základní ustanovení
(1) Smlouvou o digitální službě se poskytovatel digitální služby zavazuje poskytovat uživateli digitální službu a uživatel se zavazuje zaplatit za to poskytovateli odměnu. Digitální službou je služba, která uživateli umožňuje vytvářet, zpracovávat nebo uchovávat data v digitální podobě nebo k nim přistupovat nebo je sdílet anebo jakýmkoli jiným způsobem nakládat s daty v digitální podobě vytvořenými tímto uživatelem nebo jiným uživatelem digitální služby.
(2) Ustanovení o digitální službě se použijí také na závazek, jehož obsahem je přenechání digitálního obsahu k užívání po určitou dobu za odměnu.
(3) Je-li uživatelem spotřebitel, rozumí se odměnou také poskytnutí jeho osobních údajů, ledaže je poskytovatel zpracovává pouze pro účely poskytování digitální služby nebo pouze ke splnění svých zákonných povinností. Spotřebitel v takovém případě nemůže požadovat přiměřenou slevu a § 2635f odst. 5, § 2635g a 2635j se nepoužijí.
Povinnost prokázat bezchybnou službu má poskytovatel
Stejně jako na prodej digitálního obsahu má se i na poskytování digitální služby vztahovat povinnost aktualizace a povinnost poskytovat nejnovější verzi služby a návod k ní.
Ministerstvo spravedlnosti v souvislosti s poskytováním digitálních služeb zavádí povinnost poskytovatele prokázat, že je služba poskytována z jeho strany bezchybně tzv. vyvratitelnou domněnku. „Vada digitální služby může mít svou příčinu i na straně uživatele. Poskytovatel tedy může domněnku vyvrátit, prokáže-li, že uživatel nemá potřebné technické vybavení nezbytné k bezvadnému fungování digitální služby, ačkoli jej na jeho potřebu před uzavřením smlouvy upozornil. K tomu mu uživatel musí poskytnout nezbytnou součinnost,“ uvádí se doslova v důvodové zprávě.
Předmětný návrh nového ustanovení občanského zákoníku vypadá takto:
2635e
(1) Je na poskytovateli, aby prokázal, že je digitální služba poskytována bez vad.
(2) Prokáže-li poskytovatel, že vadu způsobilo nevyhovující digitální prostředí uživatele nezbytné pro řádné fungování digitální služby, ačkoli byl uživatel na tyto technické požadavky před uzavřením smlouvy jasně a srozumitelně upozorněn, ustanovení odstavce 1 se nepoužije.
(3) Uživatel umožní poskytovateli ověřit, zda se vada vyskytla v důsledku nevyhovujícího digitálního prostředí uživatele. Povinnost součinnosti je omezena pouze na nezbytné technické kroky, které jsou pro uživatele co nejméně rušivé. Odmítne-li uživatel součinnost poskytnout, přestože byl o této povinnosti a o důsledcích jejího porušení poučen před uzavřením smlouvy, odstavec 1 se nepoužije
Katalog povinností poskytovatelů je obrovský
Ve skutečnosti je rozsah povinnost poskytovatelů digitálních služeb obrovský. Mají odpovídat i za to, že služba je vhodná k účelu, pro který ji uživatel požaduje, a to dokonce s ohledem na kodexy chování daného odvětví. Je zjevné, že pro splnění těchto povinností a eventuálního dokazování, že služba byla poskytnuta při splnění zákonných podmínek a bez vad a že vadné jednání je na straně uživatele, budou muset mnozí podnikatelé skutečně zaměstnat další osoby a tím plnit státní rozpočet, jak uvažuje zákonodárce Evropské unie.
Nový katalog povinností poskytovatelů digitální služby vypadá takto:
- 2635c
(1) Poskytovatel odpovídá uživateli, že je digitální služba poskytována bez vad po celou ujednanou dobu, zejména poskytovatel odpovídá, že
- a) digitální služba odpovídá ujednanému popisu a rozsahu, jakož i ujednané jakosti, funkčnosti, kompatibilitě a interoperabilitě,
- b) je digitální služba vhodná k účelu, pro který ji uživatel požaduje a s nímž poskytovatel souhlasil,
- c) je poskytována s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k instalaci, a uživatelskou podporou.
(2) Vedle ujednaných vlastností poskytovatel odpovídá kupujícímu, že
- a) je digitální služba vhodná k účelu, k němuž se digitální služba tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
- b) digitální služba rozsahem, jakostí a dalšími výkonnostními parametry, včetně funkčnosti, kompatibility, přístupnosti, kontinuity a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem digitální služby téhož druhu, které může uživatel rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná poskytovatelem nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
- c) je poskytována s příslušenstvím a pokyny k použití, které může kupující rozumně očekávat a
- d) digitální služba odpovídá zkušební verzi nebo vzorku, které poskytovatel zpřístupnil před uzavřením smlouvy,
ledaže poskytovatel před uzavřením smlouvy uživatele zvlášť upozornil, že se některá vlastnost digitální služby liší a uživatel s tím při uzavírání smlouvy výslovně souhlasil.
(3) Poskytovatel není vázán veřejným prohlášením podle odstavce 2 písm. b), prokáže-li, že si ho nebyl a ani nemohl být rozumně vědom nebo že bylo v době uzavření smlouvy opraveno alespoň srovnatelným způsobem, jakým bylo učiněno, anebo že na rozhodnutí o uzavření smlouvy nemohlo mít vliv.
(4) Není-li ujednáno jinak, poskytovatel uživateli poskytuje nejnovější verzi digitální služby dostupnou v době uzavření smlouvy.
(5) Poskytovatel odpovídá uživateli také za vadu způsobenou nesprávným propojením digitální služby s digitálním prostředím spotřebitele, které bylo podle smlouvy provedeno poskytovatelem nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že propojení provedl uživatel a vada nastala v důsledku chyby v návodu k instalaci poskytnutého poskytovatelem.
[/mn_protected]
Irena Válová