Stížnosti na zpoždění dálkových vlaků německých státních železnic vyvolaly neočekávanou reakci. Deutsche Bahn kvůli požadavkům na dochvilnost odloží některé velké plánované modernizace.
Dramatickou změnu strategie oznámila členka představenstva Deutsche Bahn Daniela Gerd tom Markottenová v deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Odkládání staveb už v horizontu několika příštích let nesmí být tabu,“ řekla doslova.
Odpovědná dceřiná společnost DB InfraGo se změnou strategie nyní blíže zabývá. Zaměřuje se nejprve na modernizaci toho, co je „extrémně náchylné k poruchám“. „To, že nyní upřednostňujeme přesnost, je bezprecedentní,“ podotkla Daniela Gerd tom Markottenová.
Bez zpoždění pouze 62 procent spojů
Nové stanovení priorit znamená poměrně dramatický odklon od předchozí strategie. Je prvním výsledkem práce na restrukturalizačním programu S3, v jehož rámci Deutsche Bahn od začátku roku na jedné straně renovuje infrastrukturu a provoz a na druhé straně se snaží obnovit ziskovost skupiny. Státní dráhy dosud upřednostňovaly renovaci sítě linek s odkazem na špatný stav infrastruktury.

„Usilujeme o dochvilnost, která není společností akceptována,“ dodala Daniela Gerd tom Markottenová.
V květnu dosáhla Deutsche Bahn dochvilnosti pouze u 62 procent dálkových spojů. To je pod vlastním cílem nejméně 65 procent v letošním roce.
Mohlo by vás zajímat
Rekonstruovat se má 40 koridorů
I přes změnu priorit Daniela Gerd tom Markottenová jasně deklarovala, že Deutsche Bahn se bude držet koncepce celkové rekonstrukce přibližně 40 vysoce obsazených koridorů v příštích několika letech.
„Jsme konfrontováni s tím, že infrastruktura má větší poruchovost než jsme předpokládali. To znamená, že nyní musíme přijmout protiopatření a najít dobrou rovnováhu mezi rekonstrukcí a přesností,“ uzavřela.
Německý účetní dvůr ve své dosud nezveřejněné zprávě trvá na tom, že spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder (CDU) musí kriticky přehodnotit koncepci restrukturalizace drah. A také miliardy eur, které do nich bude stát pumpovat ze spolkového rozpočtu.
„Podle našeho názoru není koncepce DB AG v současné době životaschopná. Chybí jí důležité rozpočtové základy“, stojí v dopise rozpočtovému výboru.
Zpráva účetního dvora mimo jiné uvádí, že studie ekonomické proveditelnosti generální rekonstrukce železnice Riedbahn – koridoru mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem – „má značné nedostatky“.