INZERCE

Společnost Deutsche Bahn v roce 2023 poslala do rozvoje své strategie „Strong Rail“ na rozvoj železniční infrastruktury v zemi 7,6 miliardy eur. Foto: Pixabay

Deutsche Bahn loni zaznamenala miliardové ztráty. Podepsaly se na nich investice do zlepšení železniční infrastruktury, inflace i stávky

Společnost Deutsche Bahn Group v roce 2023 vykázala čistou finanční ztrátu ve výši 2,4 miliardy eur. Na hospodářském výsledku firmy se negativně podepsal nárůst úroků u kapitálových výdajů, náklady související s inflací a stávky. Příjmy Deutsche Bahn Group v loňském roce dosahovaly výše zhruba 45,2 miliardy eur, což je o 13 procent méně než v roce 2022. Společnost o tom informovala na svých stránkách.

Pokles lze podle ní  z velké části přičíst normalizaci sazeb za přepravu v mezinárodní logistice. To se promítlo také do hospodaření logistické divize Deutsche Bahn  – Deutsche Bahn Schenker. S provozním ziskem 1,1 miliardy eur byl přesto upravený EBIT Deutsche Bahn Schenker podle společnosti stále více než dvakrát vyšší než před koronavirovou pandemií.

Deutsche Bahn informovaly také o finanční ztrátě před zdaněním a odečtením úroků EBIT ve výši 964 milionů eur. Podle německých drah se na výsledku podepsaly náklady na revitalizaci tamní železniční infrastruktury ve výši přesahující miliardu eur a další investice do infrastruktury.

Německá společnost Deutsche Bahn Group očekává, že v roce 2024 zvýší tržby na přibližně 47 miliard eur. Zároveň očekává, že vytvoří provozní zisk přes miliardu eur. „Naše železniční společnosti se budou muset vrátit k ziskovosti a být schopny financovat své kapitálové výdaje z vlastních peněžních toků,“ poznamenal finanční ředitel Levin Holle.“ Abychom toho dosáhli, musí být výrazně efektivnější,“ dodal. Hrubé kapitálové výdaje Deutsche Bahn a německé vlády se mají zvýšit na zhruba 21 miliard eur.

V loňském roce Deutsche Bahn a německá vláda společně vyčlenily zhruba 16,9 miliardy euro na hrubé kapitálové výdaje, více než 94 procent z toho směřovalo na železniční infrastrukturu v Německu. Meziročně jde o nárůst o 12 procent. „V roce 2023 jsme udělali více staveb než kdykoli předtím, protože nemůžeme odkládat generální opravy a modernizaci naší infrastruktury,“ uvedl generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz.

Zacíleni na infrastrukturu

Loňský rok podle něj znamenal zlom, kdy společně s německou vládou zahájili největší a nejkomplexnější program kapitálových výdajů od německé železniční reformy v roce 1994. „Díky velkému navýšení rozpočtových prostředků od německé vlády jsme schopni vynaložit další výdaje ve výši zhruba 30 miliard eur. Pokračujeme v realizaci naší strategie Strong Rail,“ dodal.

Společnost Deutsche Bahn v roce 2023 poslala do rozvoje své strategie „Strong Rail“ na rozvoj železniční infrastruktury v zemi 7,6 miliardy eur, v přepočtu 192,3 miliardy korun. Oproti předešlému roku jde o šestnáctiprocentní nárůst. Pro rok 2024 předpovídá společnost Deutsche Bahn kladný upravený EBIT ve výši více než jedné miliardy eur.

Klíčovým prvkem modernizace německé železniční infrastruktury je úprava 40 nejvytíženějších koridorů. Tratě projdou podle Deutsche Bahn plnou modernizací, to bude znamenat jejich rekonstrukci, úpravu nástupišť a instalaci digitální zabezpečovací techniky. Do roku 2030 by mělo mít podle drah Německo vysoce výkonnou síť dlouhou přes devět tisíc kilometrů. Projekt začne letos na zhruba 70kilometrové trati Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem.

Změny u strojvedoucích

Společnost Deutsche Bahn v úterý také oznámila, že postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy. Železniční dopravce tak po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání přistoupil na základní požadavek odborů strojvedoucích GDL.

„Spor to byl tvrdý, ale dokázali jsme se dohodnout na chytrém kompromisu,“ citovala ČTK personálního šéfa podniku Martin Seilera. Kompromis, který bude podle něj založen na principu více peněz za více práce, lidem umožní zvolit si pracovní dobu v rozmezí 35 až 40 hodin týdně. Za vyšší počet hodin pak dostanou příplatky.

(teč)