INZERCE

Železnice, strojvůdci. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Deutsche Bahn chybí téměř 19 000 strojvedoucích. Problém mají i české železniční společnosti

Potřeba kvalifikovaného personálu v německé železniční společnosti Deutsche Bahn je obrovská. Jen strojvedoucích chybí 18 700. Téměř tisícovka strojvůdců ubyla i v České republice. Vyplývá to z informací spolkové německé vlády a českého Drážního úřadu.

Podle odpovědi spolkové vlády na otázku parlamentní skupiny AfD chybí také 11 500 zaměstnanců v doprovodu vlaků, 42 100 v údržbě a asi 13 000 ve stavebnictví.

Jen strojvedoucích chybí 18 700.

Kvůli nedostatku zaměstnanců se například u strojvedoucích nahromadilo 1,37 milionu přesčasových hodin, uvedla spolková vláda. Pro snížení personálního deficitu se letos ve státním podniku plánuje přijmout více než 25 000 nových zaměstnanců.

Problém na českých drahách

Počet platných licencí strojvedoucích se snižuje i v České republice. Zatímco před rokem Drážní úřad evidoval více než 10 500 licencí, ke konci roku 2022 už jich bylo jen 9 732.

Pokles je způsoben tím, že od září 2021, kdy končila platnost prvním desetiletým licencím, o prodloužení nepožádali všichni jejich majitelé. Část licencí je tak pravděpodobně neaktivních a patří těm, kteří odešli do důchodu či změnili zaměstnání. 

„Drážní úřad každoročně vydá několik stovek nových licencí strojvedoucím, kteří složí zkoušku všeobecné odborné způsobilosti k řízení drážního vozidla. V roce 2022 bylo nově vydáno 393 licencí. Počet zájemců o vydání licence strojvedoucího se oproti roku 2021 sice zvýšil, ale v dlouhodobém horizontu má klesající tendenci,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zájemci o licenci strojvedoucího skládají teoretickou zkoušku na Drážním úřadě, která prověřuje jejich znalosti v písemné i ústní formě. Jen 7 z 10 uchazečů uspěje na první pokus. Uchazeči musí složit zkoušku nejpozději do 1 roku od absolvování výcvikového kurzu v akreditovaném středisku a mají maximálně 3 pokusy.

Od října roku 2021 byla prodloužena platnost více než dvěma tisícům licencí, pro letošní rok se předpokládá, že o prodloužení požádá dalších 2400 strojvedoucích.

Pět hlavních problémů profese

Strojvedoucí v poslední době upozorňují na vysokou administrativní zátěž, špatný stav části zázemí pro odpočinek a neočekávané drobné poruchy vozidel či závady na infrastruktuře. Dotazníkové šetření mezi strojvedoucími, které proběhlo na přelomu července a srpna, bylo zaměřeno na výkon strojvůdcovské profese, který může významně ovlivňovat bezpečnost na železnici. Do průzkumu se zapojilo 2 499 strojvedoucích ze sektoru osobní i nákladní dopravy.

„Strojvedoucí musí být dostatečně proškolený na veškeré provozní situace, včetně těch krizových, a musí mít odpovídající podmínky pro svou práci. Ty zahrnují znalost předpisů, stav vozidla, dostatek informací o změnách na trati i předepsaný odpočinek. Zkušenosti z okolních evropských států nám navíc potvrzují, že pro výcvik strojvedoucích je vhodné využívat simulátory,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Výsledky průzkumu

Z dotazníků vyplynulo, že provozní předpisy jsou obsáhlé (54 procent respondentů) a málo srozumitelné (34 procent). Strojvedoucí dále uvedli, že se drobné poruchy na vozidle, které ovlivňují pozornost strojvedoucího, objevují i několikrát za měsíc (59 procent respondentů). Přes 44 procent strojvedoucích potvrdilo, že výluky a závady na tratích jsou časté a stávají se i několikrát za měsíc. Předmětem stížností byla i skladba směn, které jsou podle strojvůdců stavěny nelogicky a špatně a také na nedostatečný čas na přípravu. Téměř 38 procent strojvedoucích si pak stěžovalo na špatné či nevybavené zázemí pro odpočinek.

Výsledky dotazníku. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Drážním úřadem tak na základě závěrů dotazníku přijme nová opatření, která by mohla bezpečnost na železnici zvýšit.

Ukázka z dotazníku. Zdroj: Dopravní ústav

Opatření pro zvýšení bezpečnosti

  1. Zpřehlednění provozních předpisů, včetně analýzy změn, přehledného vypořádání připomínek a dostatečného času na seznámení se s nimi

2. Důsledná kontrola dodržování postupů v rámci procesu údržby železničních vozidel ze strany Drážního úřadu, která přímo ovlivňuje technický stav vozového parku a zařazení do výkonnostních ukazatelů Českých drah

3. Rozsáhlejší využití tabletů pro informování strojvedoucích o změnách a výlukách, důsledná kontrola kritických prvků infrastruktury a uplatnění opatření ke zvýšení spolehlivosti a propustnosti sítě

4. Dopravci obdrží seznam míst nevyhovujících pro odpočinek strojvedoucích s výzvou k nápravě stavu, který má sekundární dopad na bezpečnost provozu

5. Dopravci budou vyzváni k logičtější skladbě směn, aby strojvůdci měli dostatek času na přípravu před odjezdem vlaku

„Pozornost strojvedoucího může ovlivnit poměrně velké množství faktorů, které jsme se ve spolupráci s nimi snažili popsat v našem dotazníku. Chceme jeho vyhodnocením a aplikací závěrů do praxe napomoci tomu, aby byla pozornost strojvůdce během směny zaměřena především na bezpečné dovedení vlaku z počáteční do cílové stanice“, říká ministr dopravy Martin Kupka.

S podrobnými výsledky průzkumu se můžete seznámit ZDE.

(nik, bar)