Německý železniční dopravce Deutsche Bahn vznesl nároky na téměř jednu třetinu celého německého infrastrukturního fondu ve výši 500 miliard eur, který plánuje budoucí nová vláda země, informovala agentura DPA.

Kromě běžného vládního financování železnic bude podle interních dokumentů společnosti, které má dpa k dispozici, zapotřebí až 150 miliard eur z fondu na modernizaci a rozšíření německého železničního systému v příštích deseti letech.

Do roku 2034 bude zapotřebí přibližně 80 miliard eur na zásadní modernizaci, jako je renovace stávajících tratí, přepracování klíčových koridorů a položení základů pro digitalizaci, zatímco zbývající prostředky by byly potřeba na rozšíření sítě a urychlení digitálních iniciativ, uvádí zpráva. „Zejména od roku 2028 budou velké mezery ve financování obnovy infrastruktury,“ varuje dokument.

Podle portálu DVZ z dopravního sektoru by finanční prostředky, které Deutsche Bahn požaduje, přibyly ke 140 miliardám eur z řádného státního rozpočtu, čímž by se celková investiční suma požadovaná železniční skupinou do roku 2034 zvýšila na 290 miliard eur. 

Mohlo by vás zajímat

Ve zprávě DVZ stojí, že žádost o financování byla také předložena stranickým vyjednavačům před koaličními rozhovory. Deutsche Bahn mimo jiné uvedla investice ve výši 15 miliard eur výhradně pro „vojenskou mobilitu“, která by musela být zcela pokryta zvláštním fondem.

Pravděpodobné příští německé vládní koaliční strany navrhly revizi pravidel pro státní dluh tak, aby byly k dispozici stovky miliard eur na investice do obrany a infrastruktury.

Prostřednictvím navrhovaného zvláštního fondu určeného výhradně pro infrastrukturu v hodnotě 500 miliard eur hodlají strany v průběhu deseti let financovat investice do civilní ochrany, dopravy, nemocnic, energetiky, vzdělávání, vědy, výzkumu a vývoje, péče a digitalizace.

Plány vyžadují ústavní změny, a tedy dvoutřetinovou většinu v parlamentu. Případná koaliční vláda, která se skládá z konzervativní aliance CDU/CSU a sociálních demokratů (SPD), v současné době vyjednává se Zelenými, kteří pohrozili zablokováním návrhu, aby získala potřebné hlasy.

Železniční síť v Německu je považována za zchátralou a nedostatečně financovanou – a je hlavním důvodem vysoké míry zpoždění spojů státního podniku. Společnost proto zahájila rozsáhlý program obnovy, který zahrnuje modernizaci více než 40 frekventovaných koridorů.

Od rozpadu takzvané semaforové vládní koalice však není jasné, co se stane s dlouhodobým financováním infrastrukturních opatření.

Ve svých předběžných rozhovorech o možné budoucí koalici se CDU/CSU a SPD dohodly na dluhově financovaném zvláštním fondu pro infrastrukturu a uvolnění dluhové brzdy pro výdaje na obranu. Plány vyžadují změny základního zákona, pro které je ve Spolkovém sněmu a Spolkové radě vyžadována dvoutřetinová většina.