Německé Deutsche Bahn Cargo pracuje na plánu ekonomického řešení přepravy velkého množství vodíku po železnici. V budoucnu bude DB Cargo přepravovat naléhavě potřebný vodík nákladními vlaky – díky osvědčené a bezpečné logistice v cisternových vozech může největší evropská nákladní železnice v roce 2030 dodávat po kolejích až dvacet procent potřebného vodíku, jak uvedla společnost ve svém komuniké.
Zmíněný koncept představuje podle Deutsche Bahn Cargo rychlé řešení šetrné ke klimatu – protože rozšíření potrubní sítě se očekává až v příštích několika desetiletích.
Německo chce být do roku 2045 klimaticky neutrální. Zdrojem energie budoucnosti a nadějí pro dodržení závazků pro německé hospodářství je právě vodík.
Spolková vláda odhaduje potřebu vodíku do roku 2030 na přibližně 110 terawatthodin ročně. Vypočítala to v rámci Národní vodíkové strategie. Pro srovnání – celková spotřeba elektřiny v Německu činila přibližně 580 terawatthodin ročně.
Vodík bude proto hrát důležitou roli v budoucím energetickém mixu.
„V současné době existuje mnoho nových iniciativ, jak by se zelený vodík mohl dostat do Německa po moři. Vyvinuli jsme pro to řešení, které vodík snadno a efektivně dopraví z přístavů ke spotřebitelům ve vnitrozemí, zejména k našim průmyslovým zákazníkům. Tímto způsobem vytváříme bezpečný a efektivní dodavatelský řetězec pro německé hospodářství,“ uvedla ředitelka společnosti DB Cargo AG a členka představenstva pro nákladní dopravu skupiny DB Sigrid Evelyn Nikuttová.
„Německá železniční síť obsahuje více než 35 000 kilometrů. Jen DB Cargo obsluhuje více než 2 100 rozhraní, zákaznických spojení, terminálů a vnitrozemských přístavů. Ekologický vodík potřebuje ekologickou logistiku – a právě tu nabízíme,“ doplnila Nikuttová.
DB Cargo je připraveno dodat po železnici ekvivalent přibližně 20 terawatthodin. To odpovídá přibližně 20 procentům odhadované potřeby vodíku v roce 2030.
Přeprava vodíku po železnici je konkurenceschopnou alternativou k potrubí, zejména proto, že zatím dostačující plynovodní sítě na vodík neexistují. Železnice má oproti silniční dopravě rozhodující výhodu: je mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Protože: Jeden vlak nahradí až 52 nákladních automobilů a ušetří 80 až 100 procent CO2 ve srovnání se silniční dopravou.
Zelený vodík se vyrábí – elektrolýzou – pomocí obnovitelné energie. Nelze jej však vždy vyrábět tam, kde je potřeba. Proto jsou zapotřebí logistická řešení. Vodík se vyrábí hlavně v oblastech s velkým množstvím větru, slunce a vody a poté se vyváží do všech oblastí světa.
Vodík, který se dováží do Německa, obvykle není plynný, ale vázaný v chemikáliích. To znamená, že jej lze snadno a efektivně přepravovat námořními plavidly. Společnost DB Cargo ve spolupráci s dodavateli energie vyvinula koncept přepravy k příjemcům vzdáleným od námořních přístavů. Vodík je ponechán v kapalné vazbě.
(nik)