INZERCE

Zatímco ještě v září chodilo na svůj účet přes mobil 30 procent dětských klientů, nyní to je o třetinu víc. Foto: Pixabay

Děti v pandemii utrácí jinak. Více šetří a častěji využívají digitální bankovnictví

Opatření proti koronaviru přinesla změny v chování dětských klientů bank. Děti a teenageři teď mají méně příležitostí pro platby kartou či mobilem. Můžou ale utrácet online. Využívání internetového a mobilního bankovnictví se u nich zvýšilo o třetinu. Obecně utrácejí méně a za jiné věci než dřív.

Zatímco ještě v září chodilo na svůj účet přes mobil 30 procent dětských klientů, aktuálně je to o třetinu víc. Využívání internetového bankovnictví vzrostlo z 26 na 34 procent. Vyplývá to z průzkumu banky Creditas. Děti teď zároveň více šetří a pořizují si jiné věci než před vypuknutím pandemie.

Online platby vedou

Až 85 procent dětí či teenagerů, kteří mají účet, ho ovládá přes mobil nebo s ním má propojenou platební kartu. Kartou nebo mobilem v obchodě nejčastěji platí 44 procent a téměř 18 procent upřednostňuje online platby. Na bezhotovostní platby tak přecházejí rychleji než dospělí.

„Bezhotovostní styk mezi dětmi nad papírovými penězi vyhrává. Hotovost většinou při placení používá jen 38 procent dětí, 62 procent dává přednost bezhotovostním platbám,“ uvádí Lucie Brunclíková z banky Creditas.

Mobil a internetové bankovnictví

Věková skupina 6 až 17 let nejraději platí kartou. Stále častěji ale využívá také mobilní platby.

„Děti za normálních okolností obvykle realizují více menších plateb – typicky za různé dobroty cestou ze školy, ale i za zábavu typu kina nebo herních center. To teď nemohou, takže se jejich zájem o něco víc přesunul k online platbám. Celkové využití plastových karet u nich logicky o něco pokleslo,“ konstatuje Lucie Brunclíková.

Naopak vzrostl počet přístupů přes mobilní a internetové bankovnictví. V září chodila na svůj účet přes mobilní telefon jen třetina dětských klientů, aktuálně je to o třetinu víc. Využití internetového bankovnictví se zvýšilo o osm procent.

Za co děti utrácí

Za normálních okolností děti nejvíce, celkem v 39 procentech, utrácí za občerstvení. Starší děti a dívky si nejčastěji kupují oblečení (27 procent), kluci zase rádi utrácejí za hry na mobil a konzole a doplňky k nim (10 procent).

Koronavirus má ovšem na utrácení juniorů dopad. Téměř polovina dětí tvrdí, že utrácí méně než dřív. U třetiny se nic nezměnilo, 13 procent utrácí zhruba stejně, ale za jiné věci. Jen každý desátý utrácí víc – hlavně za věci na zahnání nudy, jako jsou třeba hry.

Peníze jako dárek vloni dostalo 95 procent dětí, ale jen jedné pětině přišel přímo na účet. Zbytek je dostal většinou od příbuzných v hotovosti. Kapesné naopak rodiče posílají dětem především na účet.

Tomáš Rovný