Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil řízení u žádosti na povolení záměru stavby pražské tramvajové trati Libuš – Nové Dvory. Informoval o tom na svých stránkách. Žádost podal prostřednictvím společnosti Metroprojekt Praha Dopravní podnik hlavního města Prahy. Nová trať navazuje na prodloužený úsek Levského – Libuš, který byl zprovozněný v květnu 2023.
Tramvajová trať povede po stávajících komunikacích Novodvorská, Durychova, Libušská a Chýnovská. Od místa napojení na předchozí úsek bude u zastávky Libuš dvoukolejná, a to až ke křižovatce s Chýnovskou ulicí. Následně bude pokračovat jednosměrnou blokovou smyčkou pro tramvaje ulicemi Novodvorská, Durychova, Libušská a Chýnovská, posléze bude přivedena zpět do Novodvorské ulice a zamíří do centra města.
V záměru se zmiňuje, že ve stanicích Libuš a Nové Dvory se tramvajová trať v budoucnu funkčně propojí s metrem trasy D. Projekt také počítá se čtyřmi zastávky. Zastávka Libuš bude obousměrná s přímou návazností na podchod od metra i povrchové pěší vazby, obousměrná bude také zastávka Přírodní, kde bude fungovat společný provoz s autobusy. Další zastávkou budou Nové Dvory, sloužit bude jako manipulační, ale také pro výstupy a nástupy cestujících. Další v pořadí je jednosměrná zastávka Chýnovská.
Celková délka trati je podle návrhu přibližně dva kilometry. Dvoukolejný úsek Libuš – Novodvorská je navržen v délce přibližně 775 metrů, potenciální zdvoukolejnění Novodvorská se řeší v délce 242 metrů. Jednokolejná „bloková“ smyčka je navržena v délce přibližně 1200 metrů. V rámci stavby trati se počítá například také s výstavbou nové křižovatky u Mirotické ulice, autobusovými zálivy, částečnou přestavbou současné okružní křižovatky ulic Novodvorská a Durychova či s vybudováním cyklostezek.
Stavba tramvajové trati Libuš – Nové Dvory je v přípravě podle informací Dopravního podniku hlavního města Prahy od roku 2021. Výběr zhotovitele se předpokládá v roce 2025 a realizace v roce 2026.
„Trať bude zpočátku sloužit vnitroměstským vztahům ve směru do Modřan, nicméně její význam zásadně vzroste se zprovozněním metra D, na které bude umožněn přestup ve stanici Nové Dvory a Libuš a tato tramvajová trať bude napaječem metra D z rezidentní zástavby v Libuši, Kamýku a Modřanech,“ uvádí dopravní podnik.
Tereza Čapková