Rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních, obnova hlavního nádraží v Pardubicích nebo nádraží v Ostravě-Vítkovicích, Správa železnic bude i v novém roce pokračovat v modernizacích nádražních budov v České republice. Část ze stanic je navíc památkově chráněná. Ukončená už je například rekonstrukce železniční stanice v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku a stavební práce skončily i v zrekonstruovaných prostorách historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží.
Rozpočet Správy železnic bude v roce 2024 nižší o téměř sedm miliard korun, klesne na 57,5 miliardy korun. Na investice je vyčleněno 37,5 miliardy a na opravy a údržbu půjde stejně jako v roce 2023 zhruba 20 miliard korun.
Spolu se začátkem roku 2024 Správa železnic dokončí velké rekonstrukce nádražních budov, skončí práce v Českých Budějovicích a Plzni, kde se uskuteční 4. ledna slavnostní otevření zrekonstruované památkově chráněné nádražní budovy.
Začít má obnova památkově chráněného objektu na hlavním nádraží v Pardubicích. Správa železnic v září roku 2023 na pardubickém nádraží dokončila rekonstrukci výškové části budovy a následovat má další fáze prací. Vyhlášen je tendr na renovaci odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem. Předpokládaná hodnota zakázky činí téměř 855 milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
Stavbaři se zaměří na obnovu stavebních konstrukcí, fasády, střechy a celého interiéru. Opravené části interiéru se vrátí podle Správy železnic původní historická podoba, ale s ohledem na současné požadavky.
„Pokud půjde vše hladce, můžeme v polovině příštího roku zahájit práce a v roce 2026 předat opravené nádraží veřejnosti,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Druhá etapa zahrnuje rekonstrukci nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem.
Centrální komunikační prostor nádražní výpravní haly s navazujícími službami má zůstat zachován pro cestující. Nově dojde k rozšíření obchodů, přesunu čekárny pro matky s dětmi a k úpravě veřejných toalet. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy.
První etapu rekonstrukce pardubického nádraží zrealizovaly společnosti Chládek a Tintěra Pardubice a Eurovia CS v režimu Design & Build, který zahrnuje vypracování projektové dokumentace i samotné stavební práce. Celkové investiční náklady dosáhly 574 milionů korun.
Správa železnic také koncem roku 2023 podepsala smlouvu se zhotovitelem rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních. Modernizaci za 182,5 milionu korun provedou společnosti Metrostav DIZ a AVERS. Fasáda historické budovy by měla získat původní historickou podobu a vnitřní prostory projdou rekonstrukcí. Stavební práce měly začít v závěru roku 2023 a skončit mají na jaře 2025.
Nádraží ve Františkových Lázních je součástí památkové rezervace a celá rekonstrukce budovy se proto bude provádět podle Správy železnic v souladu s požadavky památkářů.
Tři desítky nových staveb
Stavět se bude také v Ostravě-Vítkovicích, kde Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy nádraží. Cílem stavby je komplexní obnova budovy a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití.
„Rekonstrukce výrazně zvýší komfort pro cestující a zároveň vytvoří nové prostory pro komerční využití. Zaměříme se na exteriér i interiér budovy. Okna a obvodový plášť se vymění, využijí se moderní a esteticky odpovídající materiály,“ sdělil Jiří Svoboda. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 340,6 milionu korun. Zahájení stavby se předpokládá v dubnu příštího roku, dokončení za dva roky. Celkové investiční náklady dosahují výše 404 miliony korun.
Stavební práce mají 4. ledna skončit na plzeňském hlavním nádraží. Stavbaři už na konci roku dokončili například rekonstrukci železniční stanice v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. Opravili historickou nádražní budovu, vybudovali bezbariérová nástupiště a zmodernizovali kolejiště i další infrastrukturu. Práce začaly loni v srpnu. Přestavba stanice vyšla na zhruba 230,4 milionu korun bez DPH, spolufinancovaná byla z evropských peněz.
Modernizace čeká i velké pražské železniční stanice jako je Masarykovo nádraží a nádraží Praha- Smíchov. Proměnou projde i pražské hlavní nádraží.
V roce 2023 Správa železnic dokončila rekonstrukce u celkem 37 objektů, 12 oprav pokračovalo a dalších 15 modernizací zahájila. „V roce 2024 obnova čeká například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově,“ uvedla Správa železnic. Začne také celková modernizace v brněnském Králově Poli. Stavět se bude na řadě dalších míst napříč republikou, podle Správy železnic odstartují tři desítky nových staveb.
Tereza Čapková