INZERCE

Tanker se stlačeným LNG. Ilustrační snímek Foto: Pixabay

Desítky lodí s LNG stojí ve frontě u evropských břehů a nemají kam odtankovat zkapalněný plyn

Desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG), které krouží u španělských břehů a nemohou si zajistit místa k vykládce, přiměly provozovatele rozvodných sítí v této zemi k varování, že možná budou muset pozastavit vykládku, aby se s touto „výjimečnou situací“ vypořádali. Proč? Zařízení, která přeměňují zkapalněné LNG zpět na plyn, pracují na maximálních limitech. Uvedla to agentura Reuters.

Evropa se potýká s výpadkem dodávek energie, protože Rusko postupně omezuje dodávky plynu poté, co Západ zavedl sankce v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu koncem února.

Region musel hledat alternativní dodávky, včetně LNG, ale příjezd několika nákladních lodí tohoto superchlazeného paliva odhalil nedostatek „regazifikačních“ kapacit v Evropě, protože zařízení, která přeměňují zkapalněné LNG zpět na plyn, pracují na maximálních limitech.

Pokud nedojde k brzkému odstranění čekacích lhůt, mohou tyto lodě začít hledat alternativní přístavy mimo Evropu, kde by svůj náklad vyložily.

U Španělska a v okolí Středozemního moře nyní čeká více než 35 lodí naložených LNG, přičemž jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel, uvedli v pondělí obchodníci, analytici a zdroje z terminálů LNG obeznámené se situací.

Podle jednoho ze zdrojů z odvětví Španělsko tento týden nabízí pouze šest míst pro náklad ve svých terminálech pro znovuzplyňování, což je méně než pětina počtu plavidel, která stojí ve frontě u jeho pobřeží. Země má celkem šest terminálů.

Španělský provozovatel národní plynárenské sítě Enagas v prohlášení nazvaném „vyhlášení mimořádné provozní situace“ v pondělí pozdě večer uvedl, že možná bude muset odmítnout vykládku LNG kvůli nadměrné kapacitě svých terminálů.

Dodal, že se očekává, že vysoká úroveň obsazenosti v zařízeních na znovuzplyňování v zemi zůstane zachována nejméně do prvního listopadového týdne.

Lodě LNG kotví také v blízkosti dalších evropských zemí, což by mohlo znamenat, že čekají další desítky lodí, uvedl jeden ze zdrojů obeznámených se situací.

„Úroveň plavby tankerů LNG je na historicky nejvyšší úrovni, v plovoucích zásobnících je nyní vázáno něco přes 2,5 milionu tun,“ uvedl výkonný ředitel společnosti FLEX LNG Management, která je vlastníkem lodí Oystein Kalleklev.

Nedostatek zařízení na opětovné zplyňování nebo plynovodů spojujících země, které tato zařízení mají, s ostatními evropskými trhy znamená, že ne vše LNG, plovoucí na moři, lze využít.

„Zaznamenali jsme vysoký počet nákladů čekajících na moři v jižním Španělsku nebo kroužících ve Středozemním moři, stejně jako některé náklady čekající u Velké Británie,“ uvedl Alex Froley, analytik LNG ve společnosti ICIS zabývající se zpracováním dat.

K problémům přispěla nižší průmyslová poptávka v důsledku zpomalování evropské ekonomiky a také nižší než očekávaná domácí spotřeba ve Španělsku v důsledku nezvykle teplého počasí.

Froley ze společnosti ICIS uvedl, že dalším důvodem přetížení je to, že se s blížící se zimou a rostoucí poptávkou po vytápění očekává růst cen, takže některé lodě čekají na prodej svého nákladu za vyšší cenu, která může kompenzovat dodatečné náklady na přepravu vzniklé tím, že stojí na moři.

Cena nákladu LNG dodaného koncem listopadu nebo začátkem prosince je přibližně o 2 USD/mmBtu vyšší než současné ceny.

„Tato strategie částečně funguje, protože některé společnosti mají flexibilitu ve svých přepravních portfoliích kvůli odstávkám, jako je uzavření amerického hubu Freeport,“ řekl Froley.

Měl na mysli druhého největšího amerického vývozce LNG, který v červnu zastavil provoz po výbuchu a požáru.

Letecký pohled na LNG terminál Freeport na ostrově Quintana v Mexickém zálivu. Foto: Freeport LNG

„Kdyby se vyrábělo více nákladů, společnosti by nemusely nechávat své lodě tak dlouho čekat,“ řekl.

O něco dříve v pondělí Čína zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila vlastní dodávky, což by podle účastníků trhu mohlo přimět více lodí zamířit do Asie.

Španělsko má největší kapacitu pro zpětné zplyňování v Evropské unii, která představuje 33 procent veškerého LNG a 44 procent skladovací kapacity LNG.

Tento týden se mají sejít představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se pokusili dosáhnout dohody o plynovodu MidCat, který by mohl přepravovat španělský plyn – a v budoucnu i vodík – do střední Evropy.

MidCat by vytvořil třetí plynové spojení mezi Francií a Španělskem, což by podle jeho hlavních zastánců, Madridu, Lisabonu a nově i Berlína, pomohlo Evropě snížit závislost na ruském plynu.

(nik)