Počty nákladních elektromobilů na silnicích v České republice v současnosti zdaleka nedosahují čísel vozidel s dieselovým motorem, v loňském roce jich bylo zaregistrovaných 27, meziročně o 17 více. Předpokládá se ale jejich postupný nárůst, stejně jako nárůst počtu dobíjecích stanic, které umožní jejich napájení. Investory rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury mají přitáhnout další dvě výzvy, které vypsalo na konci ledna ministerstvo dopravy.

Jde o výzvu na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla s alokací 400 milionů korun a výzvu na podporu rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm s alokací 70 milionů korun. Žádat je možné v programu Doprava 2021–2027.

„V první výzvě byl rozvoj dobíjecích stanic pro nákladní vozidla podpořen částkou zhruba 540 milionů korun. Díky tomu by mohlo vzniknout až 54 takových stanic v pěti lokalitách. Vzhledem k tomu, že trh nákladních elektrických vozidel je u nás zatím omezený, považuji to za velmi dobrý výsledek,“ uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu představuje elektrifikace nákladní dopravy jednu z největších výzev v oblasti elektromobility, a to nejen pro výrobce, ale především pro investory a provozovatele dobíjecí infrastruktury.

Mohlo by vás zajímat

V loňském roce bylo podle Centra dopravního výzkumu v zemích Evropské unie registrováno 7516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 procenta. Centrum také informovalo, že i přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 procenta.

Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 podle informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů, osmý největší mezi zeměmi Evropské unie, s těmi elektrickými pak třináctý.

Registrace nových nákladních automobilů v Evropské unii v roce 2024 klesly o 6,3 procenta na celkových 327 896 kusů. Hlavním důvodem poklesu bylo podle Centra dopravního výzkumu snížení prodeje. Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 procenta, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 procenta představuje jen nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce.

Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2024 podle zdroje energie. Zdroj: Čistádoprava.cz

Centrum dopravního výzkumu informovalo, že zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 procenta) a Nizozemsku (-42,3 procenta), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v Evropské unii.

Fuso, Mercedes-Benz a Volvo

„Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně těžkých registrace poklesly o 21,1 procenta na 4188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 procenta na 3328 vozidel – v tomto případě zejména díky trhu v Německu,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

V České republice si loni podle něj po šesti registracích připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98 elektrických nákladních automobilů, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů.

Evropský parlament v roce 2023 schválil, že do roku 2026 budou muset být na všech silnicích z páteřní evropské sítě (TEN-T) dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kilowatt pro osobní automobily nejdále 60 kilometrů od sebe. Po dalších dvou letech by se měl výkon stanic navýšit na 600 kilowatt. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici možnost dobíjení po každých 120 kilometrech a u čerpacích stanic na vodík se počítá se vzdáleností po dvou set kilometrech.