INZERCE

Do deseti let má být hotová plánovaná síť vysokorychlostních tratí. Foto: Pixabay

Desetiletý jízdní řád výstavby silnic a železnic se nyní chystá na ministerstvu dopravy

Během několika setkání s novináři ministr Kupka jakoby mimoděk zmínil, že dálniční síť bude hotová do deseti let. A že na resortu vzniká plán výstavby. Což by byl zásadní strategický materiál. Mluvčí ministerstva to pak následně potvrdil. Materiál zpracovávají experti z ministerstva ve spolupráci s resortními investorskými organizacemi.

„Bude se jednat o dokument, který projde standardním procesem projednání ve formě meziresortního připomínkového řízení, včetně procesu SEA a bude předložen na vládu s návrhem usnesení,“ popisuje vznik, aktuální práce a budoucnost strategického materiálu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. S tím, že předložení do meziresortního připomínkového řízení se plánuje v průběhu jara 2023.

Asi nejvíc pozornosti vzbudil časový horizont, zejména v souvislosti s výstavbou českých dálnic. „Nyní je předpoklad, že konečné datum pro dostavbu sítě dálnic by mohl být rok 2033,“ uvedl ministr Martin Kupka. Záměrem materiálu je dát dohromady všechny plánované stavby, na dálnicích, silnicích i železnicích, sestavit rozpočty a říci si, kde se na to vezmou peníze. Peníze budou potřeba, protože materiál má obsahovat i olbřímí projekt, kterým je výstavba železničních vysokorychlostních tratí.

Tady si připomeňme. V nedávném rozhovoru pro Ekonomický deník náměstkyně pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Lenka Hlubučková vysvětlovala, že resort se plánuje obrátit na soukromé investory v rámci PPP projektů. „Lze i říct, že zájem velkých investičních skupin odpovídá celoevropskému zájmu o vstup do těchto projektů. Při vhodné distribuci rizik se totiž jedná pro oboustranně výhodnou spolupráci.“

A půjde dokument i do parlamentu? Zapojí se do jeho připomínkování také opoziční strany v Poslanecké sněmovně? „O přesném způsobu připomínkování nebo projednání teprve rozhodneme, ale s ohledem na časový horizont, který překračuje toto volební období budeme o této věci nepochybně diskutovat i na platformě Hospodářského výboru PSP a jeho podvýboru pro dopravu,“ dodává mluvčí Jemelka.

Petr Vrabec

Také jsme psali: Výstavbu silnic a železnic budou i v Česku financovat i soukromí investoři, říká náměstkyně ministra dopravy – Ekonomický deník (ekonomickydenik.cz)