Dlouholeté stížnosti Pražanů na nebezpečnou jízdu po chodnících a poházené stroje v historickém centru konečně nesou ovoce. Praha od ledna příštího roku fakticky zakazuje provoz sdílených elektrokoloběžek.

Zatímco jedna firma metropoli opouští nadobro, druhá se snaží situaci zachránit přechodem na jiný typ dopravy. Co se ale stane s těmi koloběžkami, které v ulicích zůstanou po silvestrovských oslavách?

Přísná pravidla vyřadila koloběžky ze hry

Nová regulace, kterou připravila Technická správa komunikací (TSK), stojí na smlouvách s provozovateli. Tyto dokumenty jasně určují, že sdílená vozítka mohou lidé odkládat pouze na vyhrazených místech. Protože sdílené elektrokoloběžky tuto možnost v novém systému nedostanou, jejich provoz se stane v podstatě nemožným.

Ředitel TSK Filip Hájek neočekává žádný dramatický boj. Provozovatelé jako Bolt a Lime totiž plánují nová pravidla dodržovat. Hájek pouze připustil, že v prvních lednových dnech se může v ulicích objevit zapomenutý kousek, který firmy nestihnou včas odvézt. Většina koloběžek však zmizela už s koncem turistické sezóny a uvolnila místo elektrokolům.

Sdílené koloběžky jsou často odkládány na veřejných místech, kde představují nebezpečí pro chodce. Foto: Monika Ginterová

Odtahy do skladů a vysoké pokuty

TSK nebude pro kontrolu ulic najímat žádné speciální komando. Na pořádek dohlédnou stávající operativní hlídky, které běžně monitorují stav pražských komunikací. Pokud hlídka narazí na koloběžku, která v ulicích nemá co dělat, městská firma ji nechá odvézt do skladu Správy služeb hlavního města Prahy. Náklady na odtah i následnou pokutu pak TSK vyúčtuje přímo provozovateli.

Pražské koloběžky se ovšem do šrotu nechystají. Společnost Lime plánuje své flotily přesunout do metropolí, jako jsou Londýn, Berlín, Řím nebo Varšava. Šéf Lime pro Česko Václav Petr poznamenal, že tato města se na rozdíl od Prahy nevydala cestou restrikcí a podporují pestrý dopravní mix.

Mohlo by vás zajímat

Kdo v Praze zůstává a kdo odchází úplně?

Hlavní město nyní uzavírá nové smlouvy se třemi klíčovými hráči v oblasti mikromobility: firmami Rekola, Nextbike a Lime. Poslední jmenovaná společnost vsadila vše na elektrokola, na která si podle jejích zástupců Pražané rychle zvykli. Naopak společnost Bolt segment mikromobility v Praze zcela opouští. Praha byla posledním městem v Česku, kde Bolt tyto služby ještě nabízel poté, co z obchodních důvodů skončil v Brně, Ostravě či Olomouci.

Zákaz řeší kritickou situaci zejména v centru metropole. Právě tam si obyvatelé i radnice městských částí roky stěžovali na turisty, kteří se proháněli po chodnících a ohrožovali chodce. Poházená vozítka navíc často blokovala průchod úzkými uličkami starého města, čemuž by měla lednová stopka definitivně zabránit.