Strategií „silné železnice“ chce Deutsche Bahn posílit svou síť a zdvojnásobit počet cestujících. Ale pouze každý třetí zaměstnanec DB Netz AG věří, že se projekt podaří realizovat. Ve firmě se často včas nedokončí vše, co „nás nikam neposune“, stěžují si zaměstnanci. Pouze třetina železničářů si myslí, že dosud provedená opatření z posledního průzkumu mezi zaměstnanci vedla ke zlepšení. Jako požadavek na ně do roku 2027 společnost zaregistrovala 45 miliard eur. Vyplývá to z průzkumu, který koluje ve firemních kruzích, na který upozornil časopis Der Spiegel.
Pouze přibližně jeden ze tří zaměstnanců DB Netz AG, tedy samotné společnosti, do níž Deutsche Bahn sdružuje svou infrastrukturu, předpokládá, že se strategii „silné železnice“ podaří i nadále úspěšně realizovat – a to navzdory miliardovým finančním prostředkům od spolkové vlády.
Vyplývá to z průzkumu provedeného v roce 2022, kterého se zúčastnilo 32 000 z 57 500 zaměstnanců a který nyní koluje v podnikových kruzích.
Pomocí „silné železnice“ chce státní podnik posílit zanedbanou síť a do roku 2030 zdvojnásobit počet cestujících v permanentní krizi. Stále méně železničářů však chce věřit, že se to podaří.
Ještě před třemi lety bylo skóre důvěry vyšší, a to 37 procent – oproti dnešním 34 procentům. Ve firmě se často nestihne dokončit vše, co „nás nikam neposune“, stěžují si zaměstnanci. Kromě toho byla klíčová rozhodnutí často přijímána příliš pozdě.
Pouze třetina železničářů si myslí, že dosud provedená opatření z posledního průzkumu mezi zaměstnanci vedla ke zlepšení. Jejich spokojenost s prací proto zůstává na průměrné úrovni: 3,9 bodu z 5 možných.
V poslední době se ve spolkové koalici vedou kontroverzní diskuse o financování železnice. Prostředky na obnovu zastarávající železniční sítě se sice mají zvýšit, ale ne o tolik, kolik železnice považuje za nutné. Jako požadavek na ně do roku 2027 zní suma 45 miliard eur. Navzdory dodatečným příjmům z plánovaného zvýšení mýtného pro nákladní automobily a diskutovanému čerpání peněz z Fondu spolkové vlády pro klima a transformaci by však stále chybělo 18 miliard eur.
(nik)