INZERCE

Zatím největší vodíkový kamion Hyzon s váhou 40 tun. Foto: DB Schenker

DB Schenker zahájil provoz zatím největšího vodíkového kamionu. Zájem má také o elektromobilitu

DB Schenker začal jako první z logistických společností využívat na přeshraniční cesty nákladní vozidlo s palivovými články na vodík. Kamion denně jezdí z Kolína nad Rýnem do belgického Eupenu. Jak DB Schenker uvedl v tiskové zprávě, dojezd vozidla Hyzone je zhruba 400 kilometrů a jeho maximální užitečné zatížení je o 100 procent vyšší než u elektricky poháněných nákladních vozů.

„Nasazení prvního 40tunového vozidla na vodíkový pohon v přeshraniční dopravě mezi Německem a Belgií je pro nás velkým úspěchem. Také důkazem toho, že se pohybujeme na technologické špičce a spolupracujeme s inovativními a vysoce výkonnými společnostmi zabývajícími se ekologickou mobilitou,“ uvedl Cyrille Bonjean, výkonný viceprezident DB Schenker pro pozemní dopravu v Evropě.

Společnost DB Schenker používá nákladní vozidlo Hyzon v rámci modelu pay-per-use, který nabízí společnost hylane, půjčovna specializující se na užitková vozidla s neutrálními emisemi CO2. Výhodou vodíkové technologie v každodenním provozu je i rychlý proces doplňování paliva, který trvá přibližně 15 minut. 

Kamion na vodík nebo na elektřinu z baterie?

Znamená to, že vodík je palivem budoucnosti v nákladní dopravě? Ne tak docela. Pesimismus potvrzuje třeba aktuální zpráva z Nizozemska. Tamní vláda vypsala dotační program v objemu 30 milionů eur, aby podpořila dopravce v nákupu až 400 nových kamionů s nulovými emisemi. Zájem byl čtyřnásobný, do 24 hodin od vyhlášení přišly žádosti o dotaci za 120 milionů eur.

To však nebylo jediné překvapení. Všichni zájemci požadovali vyplacení podpory na pořízení nákladních vozidel s elektrickým pohonem. Naopak nákup kamioni s vodíkovými palivovými články nechystá ani jeden z uchazečů. Akumulátorové elektrické nákladní vozy jsou totiž až třikrát levnější než vodíkové modely. Jejich slabinou je také nevelká síť plnicích stanic s tímto alternativním palivem.

Ostatně i DB Schenker má zájem nakoupit bateriově-elektrické tahače eActros LongHaul. Jejich sériovou výrobu by měl Mercedes Benz Truck zahájit v příštím roce a celkem jich logistické společnosti předá sto. Zajímavostí může být použití baterie s technologií lithium-železofosfátových článků (LFP), které nabízejí dlouhou životnost a větší využitelnou energií.

(rov)