Po měsících sporů s podnikovými radami a německým Odborovým svazem železnic a dopravy (EVG) se dceřiná společnost DB Cargo, která se potýká s problémy, rozhodla pro restrukturalizaci. Novou informací je, že koncepce může zahrnovat snížení počtu pracovních míst o 2 300.
Kromě toho mají být vytvořeny nové obchodní jednotky, které se více zaměří na potřeby zákazníků. Jedná se o segmenty oceli, automobilového průmyslu, chemie a surovin a spotřebního zboží.
„Každá obchodní jednotka funguje jako samostatná společnost, má vlastní zaměstnance, vlastní lokomotivy a vlastní nákladní vozy. A přebírá plnou odpovědnost za kvalitu, efektivitu přepravy a konečný výsledek,“ vyjádřila se k plánům DB Cargo.
O původně plánovaném outsourcingu kombinované dopravy – jako je přeprava kontejnerů z námořních přístavů nebo terminálů – už již nemůže být, kombinovaná doprava zůstane pod vlajkou DB Cargo. Právě outsourcing byl jedním z hlavních sporných bodů mezi zaměstnavateli a podnikovými radami.
Podle společnosti tržní prostředí pro logistiku zůstává náročné. „Budeme na to reagovat a očekáváme další významné úpravy,“ uvedla společnost. Právě proto se hovoří o masivním propuštění, zejména v administrativě.
Podle společnosti generální podniková rada už schválila koncept během dalšího kola jednání. Po měsících sporů bylo dosaženo dohody o budoucnosti skupiny.
„Nebylo pro nás snadné dospět k dohodě. DB Cargo se ocitlo v obtížné ekonomické situaci kvůli špatnému řízení a nedostatku příznivého politického prostředí,“ řekla místopředsedkyně odborového svazu železnic a dopravy (EVG) a dozorčí rady společnosti Cargo Cosima Ingenschayová.
Ta naopak tvrdí, že se neplánuje žádné dramatické propouštění. Podle EVG byl dohodnut sociální plán a program propouštění, takzvaně dobrovolného.
„Bylo to také těžké rozhodnutí, ale v současné situaci přijatelné,“ zdůraznil Ingenschayová.
Kvůli nyní dohodnutým opatřením má nyní představenstvo k dispozici nástroje, jak firmu ozdravit a dostat do dobré kondice.
V krizi už dlouho
DB Cargo zaměstnává 31 000 lidí. Společnost má velké ztráty léta. Jen v prvním pololetí letošního roku činila provozní ztráta před úroky a zdaněním (EBIT) více než 260 milionů eur.
Velká část ztrát vzniká při tzv. single-vagon dopravě. Spočívá ve sběru nákladu přímo od průmyslových zákazníků a spojování vagónů do dlouhých vlaků na seřaďovacích nádražích. Ty se pak v cílové stanici opět oddělí a vagóny se přepravují jednotlivě.
Mnoho odborníků se domnívá, že tuto službu není možné provozovat v plusových číslech. Německá vláda proto podporuje jednovozovou dopravu dotacemi.
Mezitím stále probíhá řízení Evropské komise o státní podpoře. Od začátku roku 2022 úřad zkoumá, zda je přípustná kompenzace ztrát ve společnosti DB Cargo ze strany spolkového železničního koncernu prostřednictvím tzv. dohody o převodu zisku a ztráty. Již nyní je jasné, že Komise tento postup zakáže.
DB Cargo se tak bude muset v budoucnu finančně postavit na vlastní nohy. Je také možné, že Komise v rámci šetření nařídí outsourcing jednotlivých obchodních jednotek nákladní dopravy.
(nik)