Ženám mají při cestování po železnici zajistit větší pocit bezpečí. Takzvané dámské oddíly fungují v desítkách vlaků Českých drah. Přesto se jejich existence kvůli stále početnějším „open space“ vozům pomalu chýlí ke konci. Slovensko si je naopak pochvaluje.
V České republice je v současnosti dámský oddíl k dispozici téměř ve všech vlacích kategorie EuroCity (EC), InterCity (IC) a v části rychlíků sestavených z klasických vozů, kde převažují uzavřené oddíly.
Větší pocit bezpečí
České dráhy do stávajícího jízdního řádu, který začal platit loni v prosinci, vstupovaly se 179 vlaky s touto službou. „Dámské oddíly jsme zavedli jako jednu z možností, jak nabídnout ženám, a to především těm samostatně cestujícím hlavně na okraji dne – časně ráno a večer – větší pocit bezpečí a komfortu. Některé ženy preferují cestování v oddíle vyhrazeném pouze jim,“ uvedl mluvčí drah Filip Medelský.

Popsal také, jak dámské oddíly fungují. Nachází se ve vozech 2. třídy spolu s dalšími specifickými oddíly, jako je oddíl pro děti nebo pro osoby na vozíku. Zároveň se nachází v blízkosti služební části vlaku.
Častější kontroly
„V průběhu jízdy jsou častěji kontrolovány vlakovým personálem, a pokud vlakový doprovod neprovádí revizi jízdenek, zdržuje se obvykle v tomto voze. Jde vždy o jedno kupé ve vlaku,“ uvedl Medelský.
České dráhy podle něj řadí dámská kupé do specifických oddílů, které dopravce nabízí, ať už jde o zmiňovaná místa určená cestujícím s dětmi nebo tiché oddíly. „Cestující si tak může vybrat prostředí, ve kterém se cítí pohodlně,“ dodal.
Postupný konec
Služba není zpoplatněna. Rezervace je možná stejně jako u jiných služeb a specifických oddílů. Jaká je vytíženost oddílů, České dráhy nevědí, protože k nim podle Medelského nevedou žádnou zvláštní statistiku.
Nyní už je jasné, že budoucnost dámských oddílů v Česku není růžová. S rostoucím trendem otevřených velkoprostorových vozů se bude nabídka vyhrazených kupé podle Medelského postupně snižovat.
Mohlo by vás zajímat
Slovensko si kupé chválí
„Otevřené velkoprostorové vozy jsou přehledné a nehrozí v nich podobné situace jako v uzavřených vozech s malými oddíly, proto zaniká také důvod pro zřízení ‚dámských oddílů‘. V souvislosti s cestováním ve velkoprostorových vozech budeme další nabídku specifických služeb postupně přizpůsobovat novým podmínkám,“ sdělil Ekonomickému deníku Medelský.
Zatímco České dráhy přesná čísla k dispozici nemají, ze Slovenska hlásí, že v zemi službu za rok využilo přes 40 tisíc cestujících. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) navíc oznámila, že dámská kupé rozšiřuje do dalších vlaků.
Podle informací společnosti půjde o rychlíky na trase z Bratislavy do Banské Bystrice a vlaky, které jezdí mezi Žilinou a Čadcou. V současnosti mohou ženy využívat speciální kupé na trase Bratislava – Žilina – Košice. Průměrná obsazenost podle ZSSK dosahuje 60 procent.