Železniční síť se na řadě míst v České republice pohybuje na hraně svých kapacit, a někde i za hranou. Takovým místem je i hlavní město a Středočeský kraj. Sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz kvůli přetížení aktuálně žádá objednatele osobní dopravy o odložení zavedení linky S61 z Prahy do Úval, dokud se nevyřeší potřebná infrastruktura. Linka S61 by měla začít fungovat letos v prosinci spolu se zavedením nového jízdního železničního řádu.

Další zatížení železniční sítě přinese i zkrácení intervalů pro linku R41 na trase Praha a Kolín. Nové spoje se zavádí kvůli rostoucímu počtu obyvatel. „Jednali jsme zejména s Magistrátem hlavního města Prahy ve snaze o nastolení racionálního přístupu objednavatele osobní dopravy k reálné propustnosti v železniční stanici a v přilehlých traťových úsecích. Zjevně zcela marně,“ uvedl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Dodal, že potřebné infrastrukturní stavby nejsou dosud postaveny a dokud nebudou, je potřeba mít takový rozsah dopravy, který dnešní infrastruktura umožňuje. „Což se tedy moc neděje,“ upozornil.

Před přetížením železniční sítě varuje i Středočeský kraj. „Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že s velkou pravděpodobností bude při každém dalším posílení provozu hrozit přetížení kapacity trati Praha-Kolín. Ostatně, ke stejnému závěru dospěla pro úsek Praha-Český Brod i Správa železnic. V kapacitě koridoru už není žádná rezerva. Z naší strany je to nyní apel, aby se to začalo rychle řešit,“ citovala středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) agentura ČTK.

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic už svolala kvůli přetížení železniční sítě na červenec jednání s objednateli dopravy a dopravci, kde se chce dohodnout na konkrétních opatřeních. Na přetížení upozorňuje například v úsecích Praha – Český Brod, Ústí nad Orlicí – Česká Třebová či Ostrava-Svinov – Ostrava hlavní nádraží či Velim – Záboří nad Labem.

Kapacitu stávající železniční infrastruktury mají podle Správy železnic kromě modernizace stávající infrastruktury uvolnit také vysokorychlostní tratě (VRT). Jejich příprava je ale v současnosti v počátcích, než se na ně přesune provoz bude trvat další roky.

„Kapacita bude následně využita k navýšení počtu regionálních spojů, vytváření nových linek a potřebám nákladní dopravy. Souběžně s výstavbou některých úseků VRT bude také rovnou navýšena kapacita stávající sítě, příkladem je přidání čtvrté koleje v úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice,“ sdělila již dříve Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Dopravní expert Martin Leso z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT), který se zabývá problematikou řízení a zabezpečení železničního provozu, navíc upozornil, že je ve stávající koncepci VRT s nejistým datem a rozsahem realizace otázkou, nakolik skutečně na konvenčních koridorech k odlehčení dopravy dojde.

(teč)