Další úsek dálnice D35 v Pardubickém kraji získal stavební povolení. Ministerstvo dopravy je vydalo na část Džbánov – Litomyšl, uvedl dnes na twitteru generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavět by se mělo začít na přelomu let 2023 a 2024.
„Na stavbu D35 délky 7,6 kilometru probíhá výběrové řízení na zhotovitele a dokončuje se majetkoprávní vypořádaní. Zároveň je na stavbě archeologický průzkum,“ uvedl Mátl. Předpokládaná cena zakázky přesahuje 4,5 miliardy korun.Zájemci mají nabídky předkládat do 21. června.
Úsek Džbánov – Litomyšl bude dlouhý 7589 metrů. Zahrnuje devět mostních staveb, z toho dvě přes dálnici, pět kilometrů protihlukových stěn a mimoúrovňovou křižovatku Řídký, která umožní sjet na původní silnici I/35 a pokračovat po ní na Litomyšl nebo Vysoké Mýto. Kvůli členitosti terénu se budou střídat násypové a zářezové partie. Maximální hloubka zářezu je 12 metrů, největší výška nad terénem je 20 metrů na mostě přes údolí Končinského potoka. Podle informačního letáku ŘSD by stavba měla být hotová v roce 2027.
Tunel Homole zřejmě postaví Veolia
ŘSD také zahájilo soutěž na zhotovitele úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Předpokládaná hodnota zakázky činí 2,025 miliardy korun bez DPH. Na stavbu je vydáno pravomocné stavební povolení, součástí úseku je tunel Homole, na jehož stavbu je vypsáno samostatné výběrové řízení, příjem nabídek končil v pondělí. Mátl v podvečer na twitteru informoval, že do soutěže „D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole“ se přihlásilo pět zájemců. Cenově nejvýhodnější nabídku podalo sdružení Eurovia CS, TuCon a Eurovia SK za 1,754 miliardy korun bez DPH, uvedl Mátl. Připomněl, že výběrové řízení je v režimu Design & Built, při němž má stavební firma na starosti i zhotovení projektu.
ŘSD usiluje také o společné územní a stavební povolení pro 10,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Litomyšl – Janov, který bude tvořit obchvat města. Stavbu chce zahájit příští rok a dokončit v roce 2027.
Hotovo má být do konce roku 2029
V Pardubickém kraji je v provozu více než 30 kilometrů dálnice D35. Naposledy se loni v prosinci otevřel úsek z Časů do Ostrova na Chrudimsku, který měří 14,7 kilometru. V pátek 5. května začala stavba dalšího úseku, trasa dlouhá téměř 12 kilometrů vznikne mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku. Náklady dosáhnou 2,54 miliardy korun, na dokončení má stavební firma dva a půl roku.
Připravují se i další úseky od Ostrova kolem Vysokého Mýta, Litomyšle a Moravské Třebové až do Mohelnice na Olomoucku. Části Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice by se měly stavět formou PPP projektů, tedy se zapojením soukromého investora.
Cílem je dokončit dálnici D35 v Pardubickém kraji do konce roku 2029. Komplikace mohou podle Mátla nastat v zapojení soukromého sektoru, věří však, že i tato investiční varianta se podaří. Dálnice D35 má vést z Liberce přes Hradec Králové a Olomouc do Lipníka nad Bečvou. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu.
(čtk)