Výstavba dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem narazila na další komplikace. Ministerstvo dopravy na projekt požaduje nový proces EIA, který se zabývá vlivem stavby na životní prostředí.

Úřad zrušil na základě odvolání Dětí Země stavební povolení, které vydal Dopravní stavební a energetický úřad 8. února. Rozhodnutí se týká 11 objektů na dálnici.

Rozhoduje se tak i jinde

Odbor životního prostředí Zlínského kraje podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) u této části původně vydal rozhodnutí, že svým charakterem nepodléhají procesu EIA a ani zjišťovacímu řízení. Na základě toho byly vyloučeny občanské spolky. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla se obdobně rozhoduje také u jiných staveb.

„A to je problém. Bohužel zde krajský soud a posléze i Nejvyšší správní soud rozhodly, že se mělo jednat o navazující řízení na EIA a občanské spolky se měly připustit jako účastníci řízení,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl.

Děti Země souhlasí

Děti Země s postupem ministerstva souhlasí, protože je podle nich v souladu s nedávnými rozsudky soudů. „V odvolání proti povolení 11 objektů, z nichž čtyři jsou již od prosince 2024 v provozu, jsme upozornili, že úřady povolily nejméně 29 objektů na dálnici D49 bez zákonné účasti spolků, aniž došlo k novému posouzení vlivů dálnice na životní prostředí. Takže je nutné získat nové závazné stanovisko EIA, jak také upozorňují rozsudky obou správních soudů,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Výstavba dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

To, že se musí vydat nové stanovisko EIA, soud podle Mátla přímo nenařídil. Dodal, že to se objevuje definitivně až v rozhodnutí ministerstva dopravy, které si rozhodnutí soudu takto vykládá.

„K žádnému pochybení ze strany ŘSD nedošlo, protože na stavbu „D49 Hulín – Fryšťák“ byla vydána takzvaná výjimková EIA. Toto stanovisko mělo platnost pět let a nešlo prodloužit,“ upřesnil Mátl. Podobné je to podle něj například i v případě dálnic D1 nebo části D1. Další postup je podle generálního ředitele jasný. Státní podnik bude žádat o vydání stanoviska EIA a důležité bude ještě stanovit rozsah stanoviska.

Mohlo by vás zajímat

Zpoždění se nedá odhadnout

Do jaké míry dojde ke zpoždění projektu, bude podle Mátla záviset na rozhodnutí Dopravního stavebního a energetického úřadu, a právě na tom, v jakém rozsahu stanoviska EIA bude potřebovat. „Dá se ale předpokládat, že letos se celá stavba D49 bohužel nezprovozní. Na náklady to nemá prakticky žádný vliv,“ uvedl. ŘSD původně počítalo s termínem zprovoznění úseku v první polovině letošního roku.

Stavba přibližně sedmnáctikilometrového úseku mezi Hulínem do Fryštákem začala už v roce 2008. Poté  ale soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu na několik let zastavilo. Důvodem byly finance i námitky ekologů.

Úsek navazuje na část mezi Hulínem a Holešovem. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.