INZERCE

Ražba štoly pro linku D pražského metra. Foto: stavební společnost Strabag

Další krok ke stavbě metra D. Na pozemcích u plánovaných stanic Praha zrušila stavební uzávěry

Rada hlavního města Prahy rozhodla o zrušení stavební uzávěry na pozemcích, kudy povede linka metra D. V úseku Pankrác – Depo Písnice se tak odstraní další překážka, která bránila ve výstavbě a rozvoji budoucích stanic nové linky pražského metra.

Stavební uzávěra v lokalitách od Pankráce po Písnici byla ustanovena už v roce 2001 a kromě malých úprav, která nevyžadovala stavební povolení, zde nebylo možné stavět.

Na základě dlouhých a složitých jednáních byly uzavřeny dohody mezi vlastníky pozemků, Dopravním podnikem hlavního města Prahy a hlavním městem Prahou. Taktéž došlo k upřesnění trasy metra D změnou územního plánu a stavební uzávěra tak již postrádá smysl.

„V rámci pokračující přípravy realizace stavby metra D byly uzavřeny dohody s vlastníky pozemků ve stavbou dotčených lokalitách Nemocnice Krč a Nádraží Krč a připravují se další v lokalitách Libuš, Písnice a Depo Písnice, kde se také předpokládá městský rozvoj. Příkladem jsou již hotové urbanistické studie pro lokalitu Libuš či Písnici,“ vysvětlil první náměstek primátora a radní pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Součástí těchto dohod je, a předpokládá se, že i bude, závazek Prahy na zrušení stavební uzávěry, která v současnosti blokuje stavební rozvoj dotčených lokalit. 

„Stavba metra D je dostatečně chráněná uzavřenými dohodami a platným územním rozhodnutím. Proto je možné část stavební uzávěry zrušit. S přihlédnutím k době, která je potřebná pro projednání, můžeme předpokládat, že do doby, než bude předmětná stavební uzávěra zrušena, bude vydáno pravomocné stavební povolení a bude zahájena stavba trasy první fáze metra D,“ uvedl k tomu náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Již v dubnu byla Zastupitelstvem hlavního města Prahy vydána změna územního plánu, kterou byla upřesněna trasa metra D včetně stanic, vestibulů a depa v rozsahu úseku Pankrác – Depo Písnice. Tato změna, se týká právě i okolí budoucích stanic. 

„Změna územního plánu a sejmutí stavební uzávěry pomůže Praze nejenom z pohledu dopravy, ale také bydlení a služeb. Na okolí stanic Libuš i Písnice jsou již hotové urbanistické studie, podle kterých se můžou tyto lokality rozvíjet,“ podotkl ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Ondřej Boháč.

Opozice kritizuje

Jako první má být vybudován úsek trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun, jak rozhodli minulý týden pražští zastupitelé.
Přesný termín zahájení stavby zatím stále není jasný.

Zastupitelé také schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik shánět u Evropské investiční banky i komerčních bank. Město chce jednat i o podpoře státu.

Dopravní podnik dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici.

Cenu stavby kritizovali opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila.

Přestože vybudování metra opoziční ODS i ANO podporují, nelíbí se jim navýšení ceny v posledních letech. Zastupitel Ondřej Prokop (ANO) řekl, že za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravena výstavba osmi stanic a depa za 39 miliard a nyní za pět stanic bez depa za 52 miliard korun. Zároveň uvedl, že v zahraničí byly v uplynulých letech postaveny trasy metra za nižší cenu. Zastupitel Václav Bílek (ANO) řekl, že cena je vyšší než například ve Vídni či Berlíně.

„Primátor Hřib se snažil pražskou ODS vykreslit v médiích jako stranu, která sabotuje velké dopravní investice v Praze. To samozřejmě není a nebyla pravda, nic nesabotujeme. Projekt metra D konec konců vznikl a byl naplánován za primátorů ODS. Pro návrh současné koalice o financování geologického průzkumu metra D jsme v květnu 2019 nehlasovali z toho důvodu, že byl Radou města přijat za velmi podivných okolností. Poprvé v historii hlasovala Rada hlavního města o takto zásadní investici tajně a hlasovací lístky si tehdy pan primátor Hřib, podle svých vlastních slov, odnesl v kapse saka domů. Právě kvůli těmto podezřelým okolnostem jsme pod tento návrh na jednání tehdejšího zastupitelstva své hlasy nepřipojili. Na rozdíl od Pirátů je pro nás transparentnost volených politiků skutečně důležitá. Výstavbu metra D podporujeme, netransparentní rozhodování politiků nikoliv,“ vysvětluje předseda pražské ODS Tomáš Portlík.

„Primátor Hřib by si měl před tím, než začne někoho obviňovat ze sabotování metra D, zamést před vlastním prahem. Jediný, kdo v tuto chvíli reálně zdržuje výstavbu metra D, je zastupitelka na Praze 4, Marie Jelínková, zvolená na kandidátce Pirátů. Ta totiž proti výstavbě metra D podala námitku podjatosti. Žádám tedy pana primátora Hřiba, aby vyzval paní Jelínkovou, zvolenou na kandidátce Pirátů, aby svojí námitku stáhla a neblokovala a neprodražovala tuto pro Pražany mimořádně důležitou dopravní stavbu,“ dodává zastupitelka za ODS Alexandra Udženija.

Linka za 52 miliard

Rada hlavního města schválila výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory, v projektu metra D, 7. června. Současně pověřila Dopravní podnik realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který k metru D schválila rada, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. Materiálu zastupitelstvo schválilo dnes.

Hlavní město Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje 5 stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, tj. včetně napájení, trakce, nákupu a poměrné části dopravního systému automatického metra (vlakové soupravy, zabezpečovací zařízení, nástupištní stěny) bude podle rozpočtu odhadovaného na současnou cenovou úroveň a inflaci činit 52 miliard korun.

Pro schválený úsek Pankrác – Nové Dvory se prozatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů hlavního města Prahy a kombinací úvěrů od Evropském investiční banky a komerčních bank. Město se nicméně chystá o jeho financování ještě jednat se státem. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mimo jiné s ohledem na zákonem přísně stanovené dluhové stropy českých měst.

Tomáš Rovný