Napětí mezi bývalým generálním ředitelem Úřadem práce ČR Viktorem Najmonem a ministrem práce a sociálních věcí Marianem Jurečkou (KDU-ČSL) stoupá. Jurečka v druhé půlce února razantně zasáhl do struktury Úřadu práce, po odvolání Najmona ve struktuře úřadu skončili další manažeři. Ačkoliv byly změny odůvodňovány údajně dlouhodobou nespokojeností vedení ministerstva s nejvyšším managementem Úřadu práce, zásah spíše napovídá vyřizování si účtů. K personální změně došlo nedlouho poté, co Ekonomický deník informoval o vyšetřování Jurečkovy náměstkyně Kateřiny Sadílkové a její podřízené Marcely Ottové kvůli podezření z mobbingu a šikany v době, kdy působily na libereckém úřadu práce. Nyní se kvůli svému odvolání obrátil na ombudsmana, jak zjistil Ekonomický deník.
„Vážený pane ombudsmane, obracím se na Vás jednak z titulu Vaší funkce veřejného ochránce práv a také jako na odborníka, který zná státní správu v České republice a má svoji zkušenost se zvůlí státu. Předpokládám, že kauza ministra Ing. Jurečky, jeho nezákonných postupů, personálních čistek, nátlaků a vydírání neunikla Vaší pozornosti. Vzhledem k současnému vývoji však považuji za nezbytné obrátit se na Vás jako na autoritu působící zejména k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy,“ napsal Viktor Najmon ombudsmanovi Stanislavu Křečkovi.
Najmon se snaží dostat ombudsmana do obrazu: „Rok 2022 navázal na předešlé dva roky v extrémním zatížení pro Úřad práce ČR. Od počátku roku 2020 muselo dojít ke konsolidování situace po tom, co zbylo po předchozí generální ředitelce PhDr. Sadílkové, MBA. Zde mimo jiné odkazuji na Průběžnou zprávu o stavu ÚP ČR ze dne 25.10.2021, která je přiložena (viz Příloha č. 30 Odvolání). Následovalo dvouleté
covidové období, které bylo nesmírně náročné i pro fungování ÚP ČR a zajištění jeho služeb. ÚP ČR disponuje více než 12 tisíci zaměstnanci. Přesto se vše zdařilo, byly nastaveny skutečné odborné a kontrolní mechanismy, rozvrácené v předchozím chaosu, a úspěšně zahájena jednota v rozhodování v rámci poboček ÚP ČR po celé České republice. Nebyl žádný reálný předpoklad, jak se agenda ÚP ČR během několika měsíců zvětší, a bude takto enormní. Po ruské invazi na Ukrajinu se situace absolutně zkomplikovala. V krátké době přibyly nové dávky, jako byla humanitární dávka, příspěvek na solidární domácnost, jednorázový 5 000 příspěvek na dítě. Všechno nová agenda s obrovským počtem klientely,“ začíná odvolaný ředitel svůj příběh.
Ministr práce a sociálních věcí (MPSV) Marian Jurečka se podle Najmona stal „táborovým řečníkem, proslulým svým vystupováním v médiích“.
Mohlo by vás zajímat
„V praxi to znamenalo naprostou nekompetentnost a chaotické pokyny v rozporu se zákonem. Pokud na to byl upozorněn, reagoval podrážděně, křikem, direktivně s tím, že ho to nezajímá. Takto v žádném případě nejednal pouze s mojí osobou. ÚP ČR bez jakéhokoliv přispění MPSV muselo zajistit po celé republice vhodná místa na komunikaci s ukrajinskými uprchlíky ve spolupráci se samosprávami a dalšími subjekty. Ač ze strany ministra Ing. Jurečky bylo proklamováno, že nová agenda se ÚP až tak nedotkne a digitalizace vše vyřeší. Opak byl pravdou. A samozřejmě řada novel a změn parametrů ve státní sociální podpoře, které rozšířily řady klientů ÚP. Jestliže v roce 2021 ÚP ČR vyplácel v průměru cca 1,2 milionu dávek/měsíc,
tak vloňskem roce to bylo cca 1,8 milionu dávek měsíčně, a to za stejného počtu zaměstnanců,“ vypočítává Najmon.
O navýšení počtu zaměstnanců si generální ředitelství Úřadu práce několikrát MPSV v loňském roce
požádalo.
„V celospolečenské atmosféře tlaku na personální snižování a snižování finančních prostředků a výdajů státu, bohužel bezúspěšně. V průběhu roku 2022 došlo v určitých sektorech až o 70% nárůst pracovních povinností. Ministr Ing. Jurečka však v polovině roku 2022 usiloval o snižování personálních stavů zaměstnanců ÚP ČR a snižování jejich platů. Poté, co se GŘ ÚP ČR podařilo úspěšně tento doslova nesmysl zastavit, reagoval snahou o přeobsazení vedení GŘ ÚP ČR svými lidmi, vnutil nikým z ÚP ČR nekomunikovanou systemizaci, která měla motiv ochromit práci GŘ ÚP ČR, povolal na post své náměstkyně v srpnu 2022 kontroverzní PhDr. Kateřinu Sadílkovou, MBA, která čerstvě obdržela výtku dle
zákona o státní službě a byla šetřena v dalších věcech, mimo jiné pro podezření ze šikany a bossingu, jako ředitelka krajské pobočky ÚP ČR v Liberci a od září 2022 ji de facto pověřil řízením ÚP ČR, pracovních porad, jejich nařizováním, stanovením úkolů, šibeničních lhůt, atd. To vše, aniž by bylo jakkoliv komunikováno ze strany MPSV s ÚP ČR. A nyní si ministr Ing. Jurečka stěžuje na údajnou nekomunikaci. To vše při ignorování jednoznačných potřeb ÚP ČR pro jeho řádné fungování, na které byl ministr Ing. Jurečka a jeho tým opakovaně upozorněn a při faktickém řízení ÚP ČR od září 2022 a ignorování nezbytných kontrolních mechanismů při vyplácení dávek, za což má nyní ministr Ing. Jurečka tu drzost obvinit mne. Bohužel i ve spolupráci se státní tajemnicí MPSV Mgr. Ingrid Štegmannové, Ph.D., která se na začátku roku
2023 odmítla zabývat věcí PhDr. Sadílkové, MBA (viz Příloha — spis týkající se věci PhDr. Sadílkové, MBA), počala participovat na přípravě mého nezákonného a nepravdivého služebního hodnocení a na dlouhodobém nátlaku a vydírání ze strany ministra Ing. Jurečky, který vyvrcholil mým odvoláním a dalšími nabídkami peněz a posudků, jak tomu však bylo již dávno předtím,“ pokračuje Najmon.
MPSV tak podle bývalého ředitele úřadu práce naprosto selhalo při organizačních opatřeních v rámci ukrajinské krize, zajištění podmínek ukrajinských uprchlíků a celé logistiky.
„Pokud již něco mělo na starosti, neučinilo tak a nakonec to musel řešit ÚP ČR. Je to stejný scénář, jako když MPSV přehlédlo enormní výhodu předčasného odchodu do důchodu, kterou ještě předtím ministr Ing. Jurečka propagoval, ačkoliv tato měla zvýšený dopad do rozpočtu a po prezidentských volbách přišel s ´geniálním´ řešením zjevně nezákonného postupu při snižování valorizace penzí důchodcům, kterým již na ni vznikl nárok. A to dokonce v údajné legislativní nouzi. Otázka zní, co z toho je úmysl a co neschopnost,“ klade si otázku Najmon.
Dlouhodobý tlak
„Na moji osobu byl zejména ze strany ministra Ing. Jurečky vyvíjen a dá se říct cíleně vyroben dlouhodobý a úmyslný tlak, abych odešel na základě jeho nepravdivých konstrukcí o mé údajné špatné práci, ve skutečnosti na základě nekvalitní práce MPSV, které navíc od září 2022 přímo řídilo Úřad práce ČR a odmítalo veškeré mé konstruktivní návrhy na zlepšení. Předtím a i potom. Nabízeli mi tak různé funkce a odměny, když dobrovolně rezignuji na přání ministra Ing. Jurečky,“ popisuje dále Najmon.
„Nepovažuji například za náhodu, že dne 31.8.2022 přišel z Parlamentu ČR, konkrétně od předsedy Výboru pro sociální politiku, MUDr. Víta Kaňkovského, člena KDU-ČSL, seznam otázek, které byly následně řešeny (viz Příloha – Odpovědi na otázky Parlamentu ČR — MUDr. Víta Kaňkovského ze dne 12.9.2022). Tendenční vedení otázek je zcela evidentní. Otázky jsou formulovány ve smyslu – proč nemají být plněny konkrétní úkoly ministra Ing. Jurečky, Odpovědi podpořené stanoviskem všech krajských poboček ÚP ČR jsou prosté, protože na ně nejsou finanční prostředky. Tedy z důvodu selhání ministra Ing. Jurečky a jeho týmu, přes
opakovaná upozornění k nápravě při téměř 50% nárůstu činnosti ÚP ČR,“ vypichuje odvolaný ředitel.
„Je potřeba zdůraznit, že zde ještě máme platné zákony, např. zákon o státní službě. Ministr Ing. Jurečka nikdy nevyjádřil v tomto formálním smyslu nespokojenost s mou prací, ačkoliv to byla jeho povinnost ze zákona i funkce, která mu byla svěřena, pokud by tomu tak bylo. Důvodem byla nesporně obava z mé reakce, která by podobné nepravdy vyvrátila. Namísto toho zveřejňoval dehonestující polopravdy a nepravdy ve sdělovacích prostředcích a vytvářel na mne i prostřednictvím dalších osob čím dál větší tlak k odchodu. A to k odchodu nejen mému, ale k odchodu managementu na Generálním ředitelství, který úspěšně zvládl krizové a nelehké řízení dva roky pandemie COVID — 19. Tento tým je již minulostí, dlouhodobí zaměstnanci a zkušení odborníci, kteří zde byli, odešli nebo byli odejiti a nyní již na Generálním
ředitelství vládnou ministrovi lidé, zejména náměstkyně PhDr. Sadílková, MBA, a vrchní ředitel Ing. Trpkoš. Zejména kontroverznost osoby PhDr. Sadílkové, MBA, je hozením soli do ran kolegyň a kolegů, kteří znají její šikanózní praktiky, pro které byla v loňském roce prošetřována Generálním ředitelstvím ÚP ČR a pro které ji také prošetřuje Policie ČR,“ konkretizuje v apelu na ombudsmana Najmon.
Kampaň a Babišův agent
Po odmítnutí tohoto tlaku na konci listopadu 2022 následovala podle Najmona kampaň ze strany ministra Jurečky, „nejen formou již obvyklého křiku a výhrůžek, ale i mediálních útoků“. Proto jsem byl nucen učinit dne 8.12.2022 prohlášení tisku, které jsem zaslal prostřednictvím tiskové mluvčí ÚP ČR. Ministr Ing. Jurečka zde využil svůj vliv na média. Tehdy ještě monopolní,“ uvádí dále Najmon.
„Nátlak na moji osobu, jako generálního ředitele ÚP ČR, pak vyústil při osobním předávání Rozhodnutí o mém odvolání z funkce generálního ředitele ÚP ČR a služebního hodnocení, ke kterému došlo v kanceláři kolegia ministra Ing. Jurečky dne 14.2.2023. Zde mi ministr Ing. Jurečka předal zcela nepravdivé služební hodnocení a odvolání s tím, že do půlnoci toto může být revokováno, pokud se rozhodnu dobrovolně rezignovat, tedy podlehnout dlouhodobému nezákonnému tlaku, včetně příslibu finanční odměny. To vše se stalo navíc v přítomnosti státní tajemnice MPSV, Mgr. Ingrid Štegmannové, Ph.D., a za její asistence, ačkoli její poslání je zcela opačné. Princip zákona o státní službě, kdy by se mělo stavět na objektivnosti, nestrannosti a apolitizaci státní správy tak vzal za své. S rozhodnutím o mém odvolání nesouhlasím, považuji jej za účelové a nezákonné, a jako vyústění dlouhodobého protizákonného tlaku na moji osobu, a proto jsem proti němu podal dne 28.2.2023 odvolání, které přikládám včetně veškerých příloh. Jedná se o bezprecedentní porušení práva, a to v každém ohledu a rozhodně nikoliv pouze při této schůzce. I vzhledem ke složitosti věci, je pak věc poněkud zjednodušována pouze na onu zmiňovanou nahrávku, která je však pouze výsledkem ročního vývoje a nezákonné činnosti ministra Ing. Jurečky. Mimochodem, nikdy jsem nikomu neposkytl pouze částečný záznam z jakékoliv schůzky, jak je nepravdivě a lživě uváděno,“ tvrdí úředník.
K mediální kampani proti Najmonovi se pak podle něj přidali ústavní činitelé, nejenom z KDU — ČSL, jako
evropský poslanec Tomáš Zdechovský, „který mě veřejně uráží a snaží se zastrašit nejenom mě, ale i
ostatní, kdo by se odvážili snad také protestovat“. Taktéž se podle Najmona přidala předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta ČR Pekarová Adamová, „s motivem stejným bez znalosti věci, avšak ve
slepém přesvědčení o oprávněnosti čehokoliv, co ministr Ing. Jurečka udělá a bohužel i další osoby, a to v době, kdy o mém odvolání aktuálně rozhoduje nejvyšší státní tajemník, což považuji za porušení a ovlivňování transparentnosti“.
Lze si tedy představit, v jaké ´nezávislé“ situaci nyní musí nejvyšší státní tajemník rozhodovat o mém opravném prostředku. Za situace, kdy státní tajemnice MPSV, Mgr. Ingrid Štegmannová, Ph.D., zdržovala spis na MPSV před nejvyšším státním tajemníkem více než měsíc, z neznámých důvodů, a stejně jako
v případě řešení kauzy PhDr. Sadílkové, MBA, odmítla rozhodnout o své podjatosti, ačkoliv o ní nemůže být sporu a námitku podjatosti jsem učinil. Nemám politické ambice, nestojí za mnou žádný politický subjekt, jsem v tom sám. Místo toho, aby se vláda a její politická reprezentace od něčeho podobného distancovala, slepě podpoří cokoli a neváhají útočit na mou osobu, ať už je lež sebevětší. Účinná ochrana whistleblowerů
neexistuje, příslušný zákon stále ještě nebyl přijat a přímo tak platí Směrnice evropského parlamentu 2019/1937. Ale pro vládní představitele, jako by neexistovala. Zákon o státní službě je prý špatný, nevyhovuje a nemusí se tedy také dodržovat. Bohužel tu máme ještě trestní zákoník. Tohle říkají vládní zákonodárci a exekutiva. Přichází mi řada výhružných zpráv, vyráběných zřejmě ve shodném místě, kde jsem označován jako Babišův agent,“ vyjmenovává dále Viktor Najmon.
Dále Viktor Najmon zmiňuje svoji žalobu na europoslance KDU-ČSL Tomáše Zdechovského, o které informoval Ekonomický deník ZDE.
Pokus o ovlivnění státního tajemníka?
Jako zcela zásadní pak Viktor Najmon vnímá motivaci k uvedenému jednání, „kterou je nesporně ovlivnění
nejvyššího státního tajemníka Jindřicha Fryče, který má v současné době rozhodovat o mém odvolání“. S ohledem na nezákonnost takového jednání se již Viktor Najmon obrátil s podnětem na eurokomisařku Věru Jourovou.
Vybraní externí právníci
„Jsem si vědom, že se jedná o poněkud složitou věc, ve které jsou nyní i zapojeny orgány činné v trestním řízení. Zvláště, když ÚP ČR nyní řídí kontroverzní PhDr. Kateřina Sadílková, MBA, se svým týmem z Liberce, z nichž většina byla taktéž šetřena pro různé delikty v čele právě s její osobou, tato personálně rozvrátila GŘ ÚP ČR, prosadila společně s ministrem Ing. Jurečkou a státní tajemnicí MPSV novou již neskrývaně nezákonnou systemizací, aby se zbavila nepohodlných osob a snažila se zakrýt důkazy proti jejich osobám. Celý úřad je pod enormním tlakem nátlaku a hrozeb. Jako kdyby se psal rok 1970. Jen ty stranické prověrky chybí. Přikládám proto relativně velký soubor příloh, kdy nad rámec přímo citovaných příloh
připojuji i další dle mého názoru důležité podklady, které jsem připraven kdykoliv vysvětlit, popř. označit osoby, které to mohou potvrdit. Jedná se o nesporné a nezpochybnitelné důkazy a v případě jakékoliv náznaku pochybností Vás mohu ujistit, že disponuji celou řadou důkazů dalších,“ pokračuje Najmon.
„Předmětnou systemizací, která nabyla účinnosti od 1. 4. 2023, pak vyvrcholilo nezákonné jednání ministra Ing. Jurečky a jeho lidí, když byl systemizací zrušen Odbor kontrolně právní Odbor kontrolně právní byl předmětnou systemizací zrušen s následujícím odůvodněním: „Pro zdůvodnění této organizační změny jsou dány 2 důvody, spočívající ve sjednocení organizačního uspořádání shodných agend na Generálním ředitelství ÚP ČR a příslušné věcné sekci MPSV, která má metodické postavení a odpovídající útvar ve struktuře GŘ má úlohu sjednocovací a koordinační. A dále v nezbytné užší koordinaci provozně ekonomických agend a oblasti zadávání veřejných zakázek. Konkrétně oblast právní podpory a veřejných
zakázek se nově začlení do Odboru provozně ekonomického, což na základě vyhodnocení má jednak svou nespornou vnitřní logiku (vazba na provozní prostředky, rozpočet, plánování rozpočtu), navíc oblast veřejných zakázek je z nemalé části otázkou právního vymezení jak předmětu, tak definování druhu veřejné zakázky. Proto i oblast právní se nově přidružuje pod uvedený odbor,“ konkretizuje dále odvolaný úředník.
A upozorňuje: „Aktuálně vše, co podepisuje zastupující generální ředitel, schvaluje na základě nepsaného
pokynu externí advokátní kancelář Rowan legal, která má uzavřenu smlouvu na poskytování právní podpory s MPSV. Právní služby pro ÚP ČR tak zajišťuje advokátní kancelář, která nebyla ze strany ÚP ČR zasmluvněna, jakkoliv vysoutěžena, ale jedná se o kancelář vysoutěženou, resp. přímo vybranou v souladu s ustanovením 8 29 písm. k) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ze strany MPSV. Rovněž v této skutečnosti spatřuji zásadní porušení právních přepisů a principů. Dle mého by měla externí advokátní kancelář zpracovávat stanoviska, případně zastupovat státní úřad tam, kde úřad nemá ze zákona danou působnost, například tedy oblast trestního práva nebo specifických právních otázek v ad hoc případech, jako jsou složité stavební nebo IT zakázky, pracovně právní spory apod. Mimochodem, oddělení vede ekonomická ředitelka bez právního vzdělání či praxe a nejvyšší vedení úřadu, dosazené jako údajně schopnější, outsourcuje všechny právní služby pro generálního ředitele, zřídilo externím spolupracujícím advokátům kancelář v budově generálního ředitelství a odměna této AK je hrazena je z rozpočtu MPSV.
Byly zrušeny i další útvary za účelem eliminace konkrétních osob, které nepohodlným způsobem jednaly v neprospěch současného vedení. Jednalo se například také o sloučení personálního a oddělení vzdělávání, kde bylo zrušeno oddělení vedoucí, ale nově vzniklý útvar vykonává stejné činnosti, dále o zrušení Odboru
evropských fondů a mezinárodní spolupráce, který byl zřízen 1.7.2022, zrušení oddělení sociální integrace, také zřízeno se zdůvodněním naprosté potřebnosti v červenci 2022 atd. Působnost služebního orgánu se přitom nijak nezměnila,“ konstatuje Viktor Najmon.
Takto časté změny úřad podle Najmona pouze destabilizují a „je naprosto neuvěřitelné, že po letech, kdy se na Úřad práce nahrnulo několik nových agend, zvládl výplatu kompenzačního příspěvku zaměstnavatelům na mzdy – Antivirus, agendu spojenou s krizí na Ukrajině, energetickou krizi, živelní události a všichni zaměstnanci na generálním ředitelství a na krajských pobočkách pracovali s enormním osobním nasazením dobrovolně i ve svém volnu, je úřad takto ´stíhán´ a mediálně dehonestován za účelem určení viníka v podobě mě, jako generálního ředitele, který Úřad práce krizí provedl se ctí“.
„S ohledem na výše uvedené jsem dne 21. 4. 2023 učinil podnět rovněž Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu. Na základě výše uvedeného proto činím předmětný podnět a žádost, neboť jsem přesvědčen,
že daným jedním zejména ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí, za které jednal zejména ministr Ing. Jurečka a státní tajemnice MPSV Mgr. Štegmannová, došlo k porušení principů demokratického státu a dobré správy. Jsem proto přesvědčen, že je dána též působnost ve smyslu zákona o Veřejném ochránci práv. Na Vaši autoritu se obracím také proto, že shora uvedené nevnímám pouze jako útok proti své osobě. Jedná se o útok proti ÚP ČR jako celku ve snaze především dosáhnout jeho ovládnutí svými lidmi. Tento model je však bohužel patrný v současné době na vládní úrovni běžně. Dalo by se to označit až jako určitou formu další normalizace. Probíhají plošné čistky, snaha nejen přímých viníků, ale i ostatních spřízněných politiků, nikoliv o dodržování zákonnosti, ale o zpochybňování její nezbytnosti v případě, kdy se to hodí. Jako bychom už zase měli třídní právo a třídní společnost. Strážci demokracie, ať jde již o další členy vlády, členy zákonodárných sborů atd., veřejně vyjadřují podporu darebákovi a lhářovi s nekompetentními zásahy, které potom zkouší svádět na jiné v jednoznačné snaze zastrašit kohokoliv, kdo by se jim pokusil postavit. Zdvořile Vás proto tímto prosím, abyste se celou věcí zabýval a přijměte zároveň moji omluvu za to, že takto musím oslovit Váš velmi vytížený úřad, ale současnou situací jsem jak odborně, tak i lidsky velmi znepokojen. Jsem Vám zcela k dispozici,“ dodává v podnětu ombudsmanovi odvolaný generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon.
O policejním vyšetřování nevíme
Ekonomický deník připomíná reakci ministerstva na kauzu, která čistky na úřadě práce odstartovala, a to na vyšetřování údajné šikany a mobbingu na libereckém úřadu práce, ze kterých byla dle úřadu práce podezřelá stávající náměstkyně Mariana Jurečky – Kateřina Sadílková. Případu se věnoval Ekonomický deník podrobně ZDE a ZDE.
„Kateřina Sadílková je náměstkyní ministra práce a sociálních věcí a má na starosti koordinaci činností směrem k Úřadu práce ČR vedoucích k procesu jeho transformace a zlepšení služeb v souvislosti s digitalizací sociálních dávek. To souvisí s trendem posledních několika měsíců, které přinesly revoluční postupy ve vyřizování některých sociálních dávek. Má na starosti koordinaci agend Úřadu práce a zavádění nových projektů a také způsobů práce, které směřují k proklientskému, efektivnímu a modernímu pojetí úřadu. Díky svému detailnímu vhledu a zkušenostem je schopná ze své pozice koordinovat zavádění nových postupů. Neuvažuje se o jejím přesunu na nejvyšší pozici v rámci Úřadu práce ČR, současný generální ředitel Viktor Najmon je v čele úřadu podle zákona o státní službě,“ zareagovala v jednom ze dvou prosincových textů na otázky Ekonomického deníku mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Eva Davidová.
K policejnímu vyšetřování pak doplnila: „Takovými informacemi nedisponuje ministerstvo ani pan ministr. Policie se na ministerstvo v této věci neobrátila. I s ohledem na výše zmíněné nepovažujeme v tuto chvíli za vhodné veřejně komentovat tento případ.“
Což není pravda, informací o policejním vyšetřování ministerstvo v době, kdy Ekonomický deník posílal dotazy, disponovalo.
Policie se podle zjištění Ekonomického deníku kvůli této kauze obrátila na úřad práce, který jí poskytoval takzvanou součinnost.
Jan Hrbáček