INZERCE

Cyklodoprava ve městě. Foto: Pixabay

Další finanční injekce pro cyklostezky? Podle Nejvyššího kontrolního úřadu až po analýze předchozích selhání

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) požaduje po ministerstvu dopravy, aby důkladně analyzovalo neúspěchy nebo nenaplněné cíle při financování nových cyklostezek z uplynulých let. Podle kontrolorů jde o nezbytný krok k tomu, aby mohla být výstavba cyklistické infrastruktury z veřejných prostředků nadále podporována. Už loni totiž NKÚ zjistil, že stát vůbec nemá přehled o délce, stavu ani využití zaplacených cyklostezek, nebo že cena jejich výstavby se často mnohonásobně liší.

Ministerstvo už dříve výhrady úřadu odmítlo s tím, že rozdílné ceny jsou dány například různým podložím nebo dostupností stavebních firem nebo materiálů. Resort také zdůraznil, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) u příjemců dotací řádně kontroluje splnění všech náležitostí, a to včetně kontrol přímo na místě. 

NKÚ to ale nestačí a požaduje po ministerstvu nápravu. Vyplývá to z výsledků meziresortního připomínkového řízení, které má Ekonomický deník k dispozici. Kontroloři tak podle příslušných dokumentů tlačí ministerstvo k provedení vyhodnocení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013 až 2020, a to včetně analýzy příčin neplnění stanovených cílů. 

„A aby prověřilo, zda jsou příčiny dlouhodobě přetrvávajících nedostatků v Koncepcí městské a aktivní mobility pro období 2021–2030 odstraněny tak, aby poskytování další podpory rozvoji cyklistické dopravy v rámci podpory městské a aktivní mobility přineslo očekávané pozitivní výsledky,” konstatují úředníci NKÚ s tím, že tato připomínka ke stanovisku ministerstva dopravy je zásadní. 

Úřad tak neuznal argument ministerstva, podle kterého by právě s ohledem na novou koncepci přijatou vládou loni na jaře bylo provedení takové analýzy neúčelné. “NKÚ opakovaně upozornil mj. na neplnění stanovených cílů, nejasnost rozdělení kompetencí a absenci souhrnných informací o stavu a vývoji cyklistické infrastruktury. Součástí analytické části nové koncepce je sice stručné vyhodnocení té původní, které ale NKÚ považuje za nedostatečné. MD v něm nevyhodnocuje plnění všech stanovených cílů a opatření, míru dosaženého pokroku, ani příčiny nedostatků,” doplňují k tomu kontroloři z NKÚ. 

Ministerstvo se podle nich má zabývat také reálným průběhem a také výsledky spolupráce dotčených subjektů. Resort má také analyzovat skutečnou výši prostředků vynaložených na cyklistickou infrastrukturu. 

Na stavbu cyklostezek šly v letech 2013 až 2020 z veřejných peněz tři miliardy korun, z toho více než 1,8 miliardy z fondů Evropské unie. Peníze státu na výstavbu pocházejí z rozpočtu SFDI. Dotace z evropských fondů rozděluje ministerstvo pro místní rozvoj, často jako součást širších projektů, jako jsou například revitalizace autobusových nádraží. Vybudované cyklostezky jsou pak majetkem obcí a krajů.

NKÚ už loni zveřejnil výsledky své kontroly, podle které byly například v cenách stavby jednotlivých stezek výrazné rozdíly. “Kontroloři na vybraném vzorku zjistili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun,“ uvedl NKÚ. V této souvislosti úřad vytýkal SFDI, že nezajistil tlak na co možná nejnižší ceny.

Ministerstvo dopravy rozdíly v cenách hájilo jako zdůvodnitelné.

„Už jen vzhledem k tomu, že cyklostezky jsou vedeny v různém terénu, je logické, že ceny na jeden kilometr se budou lišit,“ vysvětlil už loni pro ČTK mluvčí resortu František Jemelka. 

NKÚ teď ale v této souvislosti doporučuje větší využití takzvaných normativů, které by měly přispět ke snazšímu určení obvyklé nebo přiměřené ceny.

„NKÚ považuje cenové normativy za vhodnou pomůcku při posuzování nákladové efektivnosti projektů. V případě návrhu zbytečně investičně náročného řešení, daného např. jeho komplikovaností nebo požadavkem na použití nadstandardních materiálů, veřejná soutěž dodavatelů respektování zásad hospodárnosti a efektivnosti nezajistí,” uvádí k tomu NKÚ.

Státní dopravní fond by podle NKÚ měl také vypracovat analýzu možnosti budoucího omezení výrazných odchylek od cenových normativů. 

Ministerstvo už loni připustilo, že že původní cyklostrategie pro roky 2013 až 2020 měla své limity. Právě proto resort připravil nový strategický dokument pro cyklistickou a pěší dopravu pro roky 2021 až 2030, který loni v lednu schválila vláda. V případě rozvoje cyklostezek ale může mít strategie podle ministerstva jen obecnější cíle, protože patří do působnosti samospráv. 

Tomáš Svoboda