Ředitelství silnic a dálnic získalo územní rozhodnutí pro první část středočeské dálnice D3 mezi Voračicemi a Novou Hospodou. Stavba má začít v roce 2028 a potrvá čtyři roky. Předpokládané náklady přesáhnout 18,5 miliardy Kč bez DPH. Dostavba D3 má řadu odpůrců. Vadí jim, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím.
Úsek Voračice-Nová Hospoda je prvním ze souboru staveb na hlavní trase D3, která získala územní rozhodnutí. Podle Ředitelství silnic a dálnic jde o významný krok pro doplnění tuzemské dálniční sítě. Územní rozhodnutí zmiňuje připomínky a požadavky obcí i vlastníků pozemků a konstatuje, že záměr je v souladu se zásadami územního rozvoje Středočeského kraje. „Z těchto důvodů správní orgán vyhodnotil žádost ŘSD jako opodstatněnou,“ uvedl Jiří Veselý z ŘSD.
Stát chystá výkup pozemků
Tato část středočeské D3 má měřit 17,4 kilometru. Jde tedy zhruba o třetinu plánované délky dopravní tepny ve Středočeském kraji. Projekt na ní počítá s 24 mosty, třemi mimoúrovňovými křižovatkami, devíti protihlukovými stěnami o celkové délce 4,1 kilometru a devíti zemními valy s úhrnnou délkou 3,1 kilometru.
Územní rozhodnutí zatím není pravomocné. Stát přesto začíná s přípravami stavby. „Věřím, že se podaří všechno ustát, že získáme územní rozhodnutí do právní moci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Geodeti v úseku Václavice – Voračice nyní oddělují hranice pozemků, aby mohly vzniknout geometrické plány a znalecké posudky. Začala majetkoprávní příprava včetně rozesílání návrhů kupních smluv a připravují se podklady pro archeologický a pyrotechnický průzkum.
Mohlo by vás zajímat
Co vadí kritikům dálnice?
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve středních Čechách se ještě nezačalo. Kritikům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se i problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Záměr podle nich stojí na zastaralých podkladech.
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic plán na dostavbu dálnice D3 naopak obhajují. Trasa přes Posázaví byla podle nich opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a nejvhodnější.
