V analýze, kterou zpracovalo Ministerstvo dopravy, byl první a dosud jediný PPP projekt stavby dálnice D4 hodnocen jako kladný a úspěšný. Vláda proto dala zelenou i financování dostavby dálnice D35 stejnou formou. Strategická spojnice mezi Čechy a Moravou představuje jeden z klíčových prvků dálniční sítě, už jenom proto, že uleví výrazně přetížené D1. Se svými 210 kilometry by se měla stát jednou z nejdelších dálnic v České republice.
Dálnice D35 byla poprvé zmíněna v plánech rozvoje dálniční sítě v roce 1963. Historické zdržení v přípravě bylo způsobeno spory o její trasování. Aktuálně se příprava odvíjí od schválení tzv. jižní varianty v územně plánovací dokumentaci.
V roce 2017 byla na žádost Ředitelství silnic a dálnic aktualizována ekonomická analýza nákladů a přínosů chybějící části dálnice D35, která potvrdila, že přínosy i nadále převažují nad jejími náklady a daný úsek je tedy vhodné realizovat. Důležitost dálnice D35 je také ukotvena ve strategických vládních dokumentech.
Za klíčový projekt byla trasa označena zejména z těchto důvodů:
- Představuje jednu z nejdůležitějších nedokončených částí české dálniční sítě v rámci TEN-T
- Odvede část dopravy z dálnice D 1 a také ze silnice I/35, provozované na hranici maximální kapacity
- Přinese významné úspory času a přispěje ke zlepšení životního prostřed – nová trasa neprochází centrem obcí a měst
PPP versus klasický model
Pro posouzení vhodnosti realizace PPP projektu u D35 byla zpracována v roce 2021 studie proveditelnosti. Ta hodnotila potenciál dosažení hodnoty v různých variantách ve srovnání s tradičním modelem veřejného zadávání a financování.
Ministerstvo dopravy ve své analýze konstatovalo, že s ohledem na důležitost dokončení dálnice D35 a její klasifikaci jako prioritního projektu je nezbytné, aby financování bylo zajištěno bezprostředně po dokončení investorské přípravy.
Ministerstvo coby budoucí zadavatel projektu identifikovalo také základní cíl, a tím je maximální urychlení realizace jednotlivých úseků, které by umožnilo dokončení celého úseku D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí do roku 2029.
Za jeden z klíčových faktorů pro PPP projekt je považována skutečnost, že financování předmětného úseku ze soukromých zdrojů v letech 2025 – 2029 by umožnilo finanční zdroje veřejných rozpočtů využít na jiné části dopravní infrastruktury.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2030+ | |
Klasický model (mld. Kč bez DPH) | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 0,3[1] | 0,3 |
PPP model (mld. Kč bez DPH) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3,4[2] | 3,4 |
Zajištění realizace tradiční formou veřejného zadávání a financování by si jen v těchto letech vyžádalo každoroční alokaci cca ve výši 6,5 miliard korun.
Navrhovaný harmonogram projektu | |
Rozhodnutí vlády | Q2/2022 |
Výběr poradenského konsorcia | Q2/2022 – Q1/2023 |
Soutěžní dialog | Q2/2023 – Q4/2023 |
Výzva k podání nabídek | Q4/2023 – Q4/2024 |
Podání a vyhodnocení nabídek | Q3/2024 |
Výběr dodavatele | Q1/2025 |
Schvalovací procesy ve vládě a v PSP | Q2/2025 |
Uzavření smlouvy | Q2/2025 |
Finanční uzavření | Q3/2025 |
Zahájení realizace (přípravné práce) | Q4/2025 |
Dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí v délce téměř 80 kilometrů je v současné době jedním z nejrozsáhlejších dálničních projektů v České republice. Po předpokládaném dokončení v roce 2029 by měla stávající dálnici D 1 ulevit až o 5000 aut denně.
Jana Bartošová