V analýze, kterou zpracovalo Ministerstvo dopravy, byl první a dosud jediný PPP projekt stavby dálnice D4 hodnocen jako kladný a úspěšný. Vláda proto dala zelenou i financování dostavby dálnice D35 stejnou formou. Strategická spojnice mezi Čechy a Moravou představuje jeden z klíčových prvků dálniční sítě, už jenom proto, že uleví výrazně přetížené D1. Se svými 210 kilometry by se měla stát jednou z nejdelších dálnic v České republice.

Dálnice D35 byla poprvé zmíněna v plánech rozvoje dálniční sítě v roce 1963. Historické zdržení v přípravě bylo způsobeno spory o její trasování. Aktuálně se příprava odvíjí od schválení tzv. jižní varianty v územně plánovací dokumentaci.

Zdroj: ŘSD

V roce 2017 byla na žádost Ředitelství silnic a dálnic aktualizována ekonomická analýza nákladů a přínosů chybějící části dálnice D35, která potvrdila, že přínosy i nadále převažují nad jejími náklady a daný úsek je tedy vhodné realizovat. Důležitost dálnice D35 je také ukotvena ve strategických vládních dokumentech.

Za klíčový projekt byla trasa označena zejména z těchto důvodů:

  • Představuje jednu z nejdůležitějších nedokončených částí české dálniční sítě v rámci TEN-T
  • Odvede část dopravy z dálnice D 1 a také ze silnice I/35, provozované na hranici maximální kapacity
  • Přinese významné úspory času a přispěje ke zlepšení životního prostřed – nová trasa neprochází centrem obcí a měst

PPP versus klasický model

Pro posouzení vhodnosti realizace PPP projektu u D35 byla zpracována v roce 2021 studie proveditelnosti. Ta hodnotila potenciál dosažení hodnoty v různých variantách ve srovnání s tradičním modelem veřejného zadávání a financování.

Ministerstvo dopravy ve své analýze konstatovalo, že s ohledem na důležitost dokončení dálnice D35 a její klasifikaci jako prioritního projektu je nezbytné, aby financování bylo zajištěno bezprostředně po dokončení investorské přípravy.

Ministerstvo coby budoucí zadavatel projektu identifikovalo také základní cíl, a tím je  maximální urychlení realizace jednotlivých úseků, které by umožnilo dokončení celého úseku D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí do roku 2029.

Mohlo by vás zajímat

Za jeden z klíčových faktorů pro PPP projekt je považována skutečnost, že financování předmětného úseku ze soukromých zdrojů v letech 2025 – 2029 by umožnilo finanční zdroje veřejných rozpočtů využít na jiné části dopravní infrastruktury.

 2025202620272028202920302030+
Klasický model (mld. Kč bez DPH)6,56,56,56,56,50,3[1]0,3
PPP model (mld. Kč bez DPH)000003,4[2]3,4
Očekávané finanční toky v případě realizace PPP projektu. Zdroj: Ministerstvo dopravy


Zajištění realizace tradiční formou veřejného zadávání a financování by si jen v těchto letech vyžádalo každoroční alokaci cca ve výši 6,5 miliard korun.

Navrhovaný harmonogram projektu
Rozhodnutí vládyQ2/2022
Výběr poradenského konsorciaQ2/2022 – Q1/2023
Soutěžní dialogQ2/2023 – Q4/2023
Výzva k podání nabídekQ4/2023 – Q4/2024
Podání a vyhodnocení nabídekQ3/2024
Výběr dodavateleQ1/2025
Schvalovací procesy ve vládě a v PSPQ2/2025
Uzavření smlouvyQ2/2025
Finanční uzavřeníQ3/2025
Zahájení realizace (přípravné práce)Q4/2025
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí v délce téměř 80 kilometrů je v současné době jedním z nejrozsáhlejších dálničních projektů v České republice. Po předpokládaném dokončení v roce 2029 by měla stávající dálnici D 1 ulevit až o 5000 aut denně.

Jana Bartošová