Celostátní sčítání dopravy, kterou dnes představilo Ředitelství silnic a dálnic, ukázalo, že intenzita dopravy na české dálniční a silniční síti vzrostla v porovnání s rokem 2016 zhruba o deset procent. Největší nárůst byl zaznamenán na dálnicích u nákladních vozidel, a to o více než 20 procent.
Sčítání dopravy se koná v pětiletých cyklech. Průzkum probíhal na 6465 úsecích silnic a dálnic. „Poslední bezproblémové sčítání proběhlo v roce 2005. Sčítání v roce 2010 ovlivnila finanční krize, v roce 2015 se měnil systém sčítání. Nynější sčítání ovlivnila pandemie koronaviru.“, vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Nejzatíženější úseky silnic a dálnic
Nejzatíženějším úsekem v síti českých silnic a dálnic je dálnice D1 mezi Modleticemi a Říčany, kde každý den projede na 103.000 aut.
Druhý úsek je také na D1, a to mezi Chodovem a Spořilovem v Praze, denně tam projede 90.000 aut.
Následuje D1 v úseku Brno-centrum a Brno-jih, kde denně projede 76.500 aut.
Zatížený je také Pražský okruh mezi Slivencem a Ořechem, kde denně projede na 75.000 aut.
D1 byla první
První úsek dálnice v České republice byl otevřen mezi Prahou a Mirošovicemi v roce 1971. Položil tak základy „slavné“ D1, která je tak nejstarší a zároveň nejdelší dálnicí v Česku.
Podle ministerstva dopravy byla v minulém roce dokončena její modernizace. Přesto řidiče trápí neustálé kolony a časté nehody.
S tím, že na D 1 není vše dosud vyřešeno souhlasí i bývalý ministr dopravy a expert na dopravní problematiku Petr Moos: „ Jsem přesvědčen, že to není konečný stav. Dálnice musí být doplněna odstavnými plochami, parkovišti pro kamiony s potřebnou infrastrukturou a dále je třeba dokončit rekonstrukce zbývajících mostních konstrukcí. Modernizace D1 ještě vlastně nebyla dokončena“, uzavírá Petr Moos.
Nový ministr dopravy Martin Kupka vnímá dálniční výstavbu jako jednu z hlavních priorit. Ročně chce otevírat 40 kilometrů nových dálnic.
(Jana Bartošová s přispěním ČTK)