Potřebují obce řešit občanskou vybavenost, strategické plány nebo vzdělávání? Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest je může propojit s investory, uvedl to Petr Očko, vrchní ředitel Sekce digitalizace a inovací ministerstva průmyslu a obchodu, který je pověřen řízením agentury CzechInvest. Hlavním cílem takové spolupráce je nastartování regionální ekonomiky. Agentura přitom podle Očka v rámci pomoci čerpá z rozsáhlé zásoby dat, kterou má k dispozici.
Data mapující kvalitu podnikatelského prostředí z pohledu vedení obcí s pověřeným obecním úřadem CzechInvest shromažďuje v rámci pasportizace podnikatelského prostředí od roku 2017. Sběr se koná každé dva roky. Informace ale proudí do CzechInvestu i z dalších zdrojů.
Pro CzechInvest jsou podle Očka klienty nejen firmy a investoři, ale právě také obce. Zdůraznil to na konferenci Podpora lokální ekonomiky jako nástroj k rozvoji obcí. U investičních pobídek CzechInvest hodnotí například jak regionální přínos, tak zároveň připravenost regionu pro konkrétní typ investice a to, zda má region o danou investici zájem.
„Pokud investor do regionu chce, snažíme se pomáhat tomu, aby došlo ke sblížení názoru na investici z obou stran. Aby investor hleděl na zájmy daného regionu, obce našly výhody investice a nedocházelo ke zbytečným třenicím. Často to může být win-win,“ poznamenal Očko s tím, že se CzechInvest snaží dělat pobídky „chytře“.
Mohlo by vás zajímat
Agentura rozdělila území České republiky do několika kategorií podle vyspělosti. V praxi to znamená, že investice s vyšší přidanou hodnotou může být umístěna kdekoliv, kde si to investor přeje a v případě méně rozvinutých regionů bude navíc zvýhodněna. Klasický zpracovatelský průmysl má podle Očka šanci na schválení pouze v méně rozvinutých regionech.
Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest nabízí obcím také vypracování analytických podkladů pro další rozvoj a starostům pomoc při zprostředkování různých setkání či informace. „Jsme tady, abychom poskytli pomoc a třeba také vymysleli konkrétní aktivity, mohou to být i vzdělávací akce,“ popsal Očko. Rozvoj lokální ekonomiky je podle něj jeden ze způsobů, jak posilovat konkurenceschopnost obcí v kraji.
Ředitel CzechInvestu konkrétně zmínil také takzvanou online „Akademii pro starosty“, která je zaměřená na témata spojená s investováním v konkrétních regionech, ať už z hlediska trhu práce, tak třeba infrastruktury. Jde o modulární e-learningový nástroj, který má pomoci starostům zorientovat se v méně známých tématech.
K dispozici je podle Očka také „Tržiště chytrých řešení“. Jde o online platformu, která propojuje nabídku a poptávku po „smart city“ řešeních, která nabízejí primárně české start-upy a malé a střední podniky. Může jít o oblasti životního prostředí, dobravy a mobility, ale i energetiky a úspory energií nebo o veřejnou správu.
Zároveň je ale agentura schopná uspořádat také hackathony, kde dochází k participativnímu zapojení občanů formou soutěže nad tématy místního rozvoje.
Řadu aktivit vedoucích k rozvoji akcí dělá podle Očka zároveň ministerstvo průmyslu a obchodu. Jde například o projekt „City for future“. Resort se věnuje také podpoře rozvoje digitální infrastruktury. „Chceme chytré obce, nejen velké, ale i ty malé,“ doplnil Očko. Digitální infrastruktura je podle něj základ. Obcím umožnuje využívat aplikace a lidé mohou pracovat vzdáleně. Letos například podle Petra Očka běží program na podporu pokrytí bílých míst mobilním signálem. Jde o lokality, ve kterých tuto povinnost nemají z hlediska aukce kmitočtů ani operátoři.
Tereza Čapková