INZERCE

Automobilový průlmysl prožívá kvůli nedostatků čipů krizi. Pomůže injekce Evropské unie? Foto: Škoda Auto

CzechInvest a automobilky spustí program na podporu mobility

Agentura CzechInvest ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a dalšími partnery v letošním roce spustí program na podporu dopravy budoucnosti Mobility Innovation Hub (MIH). Cílem platformy je vytvořit podhoubí pro rozvoj inovativních projektů v oblasti osobní dopravy a jejich efektivní realizaci, a to i v době krize, a zároveň utvořit z Česka centrum pro inovace v této oblasti. Působení MIH je zatím naplánováno na pět let. Uvedli zástupci organizací v tiskové zprávě.

Mobility Innovation Hub (MIH) bude financovaný ze státních fondů a ze zdrojů partnerů ze soukromého i veřejného sektoru. Projekt podporují společnosti Škoda Auto a Škoda Auto DigiLab, a dále Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) či Moravskoslezský automobilový klastr.

„Cílem programu je vytvořit motivační prostředí, které využije silného ekonomického a inovačního potenciálu českého autoprůmyslu k podpoře vzniku nových řešení a služeb a urychlení rozvoje začínajících firem. Hlavní síla MIH spočívá nejen v jeho roli coby akcelerátoru skvělých nápadů z oblasti mobility a související výroby, ale především jakožto unikátní platformy propojující nové nápady a řešení s know-how a kapacitami významných firem automobilového průmyslu,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Součástí MIH budou projekty zaměřené na rozvoj automobilového průmyslu. Ten je dlouhodobě nejdůležitější částí českého průmyslu, zaměstnává přímo zhruba 170.000 lidí a podílí se téměř desetinou na tvorbě českého HDP. Celé odvětví však bylo pandemií koronaviru velmi citelně zasaženo. Podle dat sdružení je produkce motorových vozidel meziročně zhruba o třetinu nižší.

Automobilový průmysl navíc v současné době prochází obdobím zásadních transformací. Ty jsou způsobeny nejen velkým tlakem na změnu technologií pohonů, to znamená mimo jiné rozvoj elektromobility, ale i nástupem technických inovací, jako je autonomní řízení, či změnou přístupu a chování zákazníků při využívání služeb mobility. Oblíbené jsou v poslední době zejména sdílené služby. Významnou roli sehrává regulace EU, podle které musí výrobci automobilů mezi lety 2020 až 2030 výrazně snížit emise CO2 z nově prodaných vozidel.

Projekt bude mít tři hlavní pilíře. První se zaměří na podporu a rozvoj startupů pomocí inkubačních a mentoringových programů, kterých budou moci využít firmy s inovačním potenciálem ve všech fázích vývoje. Druhý pilíř cílí na soukromé partnery a otevírá příležitost jejich vzájemné spolupráce a třetí se soustředí na sdílení odborného know-how, zapojení akademických institucí a vytvoření znalostní platformy.

-čtk-