INZERCE

Pokud jsou cyklisté a motoristé odděleni cyklopruhy, tak jako například v Chicagu, nemusí ke střetům vůbec docházet. Foto: Pixabay

Cyklisté versus motoristé. Průzkum ukázal na vyloženě nepřátelský vztah. Projekt ministerstva a účastníka Tour de France to chce změnit

Preventivní projekt Ministerstva dopravy, Policie ČR, a Romana Kreuzigera, desetinásobného účastníka Tour de France, usiluje o to, aby motoristé byli k cyklistům více ohleduplní a aby se jejich vzájemný vztah změnil. Polovina populace totiž vnímá vztah mezi oběma skupinami jako nepřátelský. Přitom je v populaci 64 % lidí, kteří jsou zároveň cyklisty i motoristy.

Z průzkumu vyplynulo, že více jak 80 procent Čechů by uvítalo více vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a motoristy a lepší cyklistickou infrastrukturu.

„Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích,“ říká Roman Kreuziger.

V silničním provozu se cítí bezpečně pouze třetina cyklistů. Dlouhodobá statistika ukazuje, že při střetu auta s cyklistou je v 58 % případů viníkem řidič vozidla a z 39 % cyklista.

„Od začátku kampaně se snažíme informovat jak řidiče, tak cyklisty o tom, že vzájemná ohleduplnost a dodržování pravidel je základem pro bezpečí všech, kdo se na silnici pohybují. Chtěl bych proto znovu apelovat na nás všechny, ať už jedeme na kole či v autě, abychom vždy mysleli na to, že všichni máme společný cíl. Tedy dostat se v pořádku domů, za našimi blízkými,“ uvádí náměstek ministra dopravy Václav Bernard.

Celkově je v Česku zastoupeno 64 % lidí, kteří jsou jak řidiči, tak cyklisty. Z obou vln výzkumu vyplynulo, že velká část dospělé populace (81 %) řídí alespoň někdy motorové vozidlo. Na kole jezdí tři čtvrtiny Čechů.

„Z pohledu policie na silnicích chybí vzájemná ohleduplnost a ukázněnost. Někdy si řidič motorového vozidla neuvědomuje, že ještě před chvílí seděl na kole a chová se agresivně. A obráceně cyklista před chvílí řídil auto a nějak nezaregistroval změnu. My se snažíme apelovat na všechny účastníky silničního provozu, aby byli k sobě vzájemně ohleduplní. Jen díky tomu se nám podaří snižovat jak dopravní nehody, tak jejich následky,“ upozorňuje ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý.

Cyklistům i motoristům vadí především nedostatek vzájemného respektu a ohleduplnosti:

  • Cyklisté se potýkají zejména s a s vysokou rychlostí, nedostatečnou pozorností při řízení a nedodržováním správného bočního odstupu
  • Motoristům vadí, že cyklisté jezdí na silnici vedle sebe nebo po chodnících

 „Za prvních 9 měsíců letošního roku bylo evidováno 3 661 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 29 osob. Nejnebezpečnější kolize cyklistů a motoristů se stávají v křižovatkách či při nárazu vozidla zezadu do cyklisty. Vedle toho ale nesmíme zapomínat na takzvané samonehody cyklistů. Je jich 40 % ze všech nehod cyklistů. Naším cílem proto zůstává zvýšit informovanost obou skupin o bezpečném chování a pravidlech silničního provozu,“ dodává Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Jana Bartošová