Ředitelství silnic a dálnic dnes na Moravě zprovoznilo na Moravě téměř 40 kilometrů nových dálnic. Vedle tří úseků dálnice D55 z Babic do Bzence, o které Ekonomický deník již informoval, se jedná o úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem ve Zlínském kraji a 8 kilometrů dálnice D48 u Nového Jičína. Vyplývá to z oznámení ŘSD.

Na dálnici D49 zatím ŘSD zprovoznilo desetikilometrový úsek vedoucí k Holešovu, zbývající úsek do Fryštáku v délce 7,8 kilometru začne sloužit motoristům v příštím roce. „Zprovoznění první části dálnice D49 výrazně ušetří čas a emise zejména městu Holešov, kterým motoristé projíždějí ve směru do Zlína a Bystřice pod Hostýnem. Denně tudy projede téměř devět tisíc aut,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stavba dálnice D49 se dlouhodobě potýkala s odporem ekologických aktivistů. „Budovat jsme ji začali už v roce 2008, ale celkem dvakrát jsme práce museli přerušit. V červenci 2010 soud zrušil stavební povolení a ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Práce jsme znovu mohli zahájit v závěru roku 2021, přičemž letošní rok se opět nesl v duchu částečného přerušení a konzervace stavby. Zbývající část do Fryštáku plánujeme dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025,“ doplnil Mátl.

Dálnice místo silnice první třídy

Nový osmikilometrový úsek dálnice D48 se nachází mezi takzvanou Palačovskou spojkou a estakádou v Šenově u Nového Jičína v Moravskoslezském kraji. Práce na celé stavbě D48 Bělotín–Rybí I. etapa, která zahrnuje dohromady 13,2 kilometru, vyšly na 3,56 miliardy korun. Více než tři miliardy korun proplatí Evropská unie ze svých fondů. Jedná se zde o rekonstrukci dvouproudové silnice I/48 na dálnici se čtyřmi pruhy.

ŘSD už buduje i Palačovskou spojku a za dva roky chce začít stavět poslední chybějící část dálnice D48, tedy úsek Šenov u Nového Jičína – Rybí. „Úsek mezi Palačovem a Šenovem je jednou ze staveb na trase z Bělotína do Českého Těšína, které stavíme s cílem sjednotit šířkové uspořádání trasy v dálničních parametrech a docílit tak maximální bezpečnosti na této hodně využívané komunikaci. Dálnice D48 bude oproti stávající silnici I/48 výrazně bezpečnější, významně se zvýší plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekl šéf ŘSD Radek Mátl.

Mohlo by vás zajímat

V létě 2026 plánuje ŘSD zprovoznit Palačovskou spojku, klíčové napojení oblasti Valašského Meziříčí na dálniční síť. Až bude část mezi Šenovem a Bělotínem včetně Palačovské spojky hotová, bude z D48 chybět poslední, 3,8 kilometru dlouhý úsek od Rybí po Šenov. Letos v květnu podalo ŘSD na Dopravní a energetický stavební úřad žádost o povolení záměru, začít stavět chce do dvou let.

Jak Ekonomický deník již informoval, ŘSD zprovoznilo také tři úseky dálnice D55, které jsou dohromady dlouhé 21,4 kilometru. Jedná se o úseky z Babic do Bzence ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Z toho zhruba 4,5 kilometru bude v provozu zatím jen v polovičním profilu. Práce zatím vycházejí na víc než sedm miliard korun bez DPH, z toho až 5,6 miliardy zaplatí Evropská unie.