INZERCE

Taurus ČD. Převzetí lokomotiv se předpokládá začátkem října. Foto: České dráhy

Čtyři nově pořízené vícesystémové lokomotivy Taurus budou jezdit do Prahy i Vídně. České dráhy je koupily od rakouské WLC

Lokomotivy Taurus rozšíří flotilu moderních elektrických lokomotiv Českých drah. Stroje jsou vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS, mají maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu a jsou schválené pro provoz v České republice a také v Rakousku, Německu a v Maďarsku. Dopravce je v nejbližší době nasadí na vlaky z Bohumína do Vídně a Prahy a z Prahy do Českých Budějovic. 

„Pořízení Taurusů zapadá do naší strategie obnovy vozidlového parku moderními interoperabilními lokomotivami a jsou vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS. Díky tomu potvrdíme naši pozici významného mezinárodního dopravce a partnera při provozu komfortních mezistátních vlaků. Lokomotivy budeme využívat v dopravě vlaků EuroCity a InterCity, ale díky jejich interoperabilitě a rychlosti až 230 kilometrů za hodinu je plánujeme využít také v provozu s moderními soupravami,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Do provozu po úpravách

Převzetí lokomotiv se předpokládá začátkem října a po jejich zevrubné prohlídce a drobných úpravách dle provozních potřeb Českých drah budou během zimních měsíců uvedeny do pravidelného provozu.  

Všechny čtyři vícesystémové elektrické lokomotivy řady 1216 Taurus (ES64U4) jsou schválené pro provoz v České republice, Rakousku, Německu a Maďarsku. 

„Čtveřice lokomotiv zakoupená u rakouské společnosti WLC doplní dva Taurusy deponované ve Středisku údržby v Bohumíně a v nejbližší době počítáme s jejich nasazením na spojích EuroCity Bohumín – Vídeň a na expresních spojích mezi Bohumínem a Prahou, odkud budou zajíždět také na Jižních expresech z Prahy do Českých Budějovic. Taurusy využijeme na všech třech napájecích systémech používaných ve střední Evropě a zajistíme si tak více lokomotiv, které mohou překračovat evropské hranice bez nutnosti jejich výměny,“ uvádí člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Dodává, že v budoucnosti je můžou České dráhy využít také ve spojení s moderními jednotkami Railjet nebo s objednanými netrakčními jednotkami typu Siemens Viaggio Comfort, které chce dopravce nasadit na linky do Hamburku, Grazu a Budapešti.

Tendr na další lokomotivy

Dvě lokomotivy je možné provozovat i na území Slovenska. Vozidla jsou vybavena palubní částí ETCS a připravena na nasazení v osobní dopravě. České dráhy tak budou provozovat 43 moderních elektrických lokomotiv, šest Taurusů řady 1216, sedmnáct lokomotiv Vectron a dvacet lokomotiv řady 380. 

V budoucnosti je doplní až 90 nových lokomotiv pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a až padesát lokomotiv pro rychlost 230 kilometrů za hodinu, jejichž dodavatele nyní České dráhy hledají v otevřené mezinárodní soutěži.  

Tomáš Rovný