INZERCE

Český telekomunikační úřad letos v únoru převzal zodpovědnost za nařízení o digitálních službách (DSA). Foto: Pixabay

ČTÚ převzal péči o bezpečnější internet. Na zákon ale stále čeká

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) letos v únoru převzal zodpovědnost za nařízení o digitálních službách (DSA). K tomu, aby se mohl plně ujmout své role, mu ale stále chybí potřebná legislativa. „Adaptační zákon k nařízení o digitálních službách je stále v legislativním procesu. Momentálně je projednáván Legislativní radou vlády,“ sdělila Ekonomickému deníku Miluše Trefancová z ministerstva průmyslu a obchodu. Nová evropská pravidla obsažená v DSA mají zajistit spravedlivější a bezpečnější prostředí na internetu.

Evropské unie v nařízení o digitálních službách sjednocuje a upravuje pravidla pro on-line platformy, poskytovatele sociálních medií i internetové služby. Nový systém má usnadnit označovat nezákonný on-line obsah, zboží a služby, ale také nenávistné projevy či padělky. A mělo by být jasné, kdo zboží prodává.

Po schválení adaptační normy bude moci ČTÚ mimo jiné certifikovat důvěryhodné oznamovatele, subjekty mimosoudního řešení sporů a prověřené výzkumníky, řešit podněty a stížnosti od veřejnosti týkající se poskytovatelů sociálních medií i internetových služeb usazených v České republice či provádět kontroly dodržování povinností podle nařízení o digitálních službách a ukládat sankce za porušení DSA.

Podle tiskové mluvčí ČTÚ Terezy Meravé bude možné za jednotlivá porušení udělovat pokuty až do výše šesti procent ročního světového obratu poskytovatele zprostředkovatelských služeb za minulé účetní období.

Poskytovatelé digitálních služeb mají podle Meravé například povinnost zveřejnit své kontaktní místo a smluvní podmínky, umožnit nahlašování nezákonného obsahu, hlásit podezření na některé trestné činy, nesmí manipulovat s uživateli služby nebo musí přijmout přiměřená opatření na ochranu nezletilých uživatelů.

„ČTÚ naopak nebude posuzovat nezákonnost obsahu ani rozhodovat spory mezi uživateli a poskytovateli. Vedle ČTÚ bude dozorovým orgánem ještě Úřad pro ochranu osobních údajů, který bude mít na starosti on-line reklamu. V budoucnu se působnost ČTÚ rozšíří ještě o takzvaný Data Act,“ sdělila Ekonomickému deníku Meravá.

Agendu řeší šest lidí

V současnosti se agendě související s DSA věnuje v rámci ČTÚ podle Terezy Meravé šest zaměstnanců z oddělení dozoru specializovaných agend. Přímo na dodržování DSA budou moci dohlížet až v okamžiku účinnosti adaptačního zákona. Finální počet zaměstnanců by pak měl být 18 lidí.

S omezeními pravomocemi se může úřad podle mluvčí věnovat odbornému poradenství podnikům i veřejnosti, mapování českého trhu, přidávání platforem do Databáze transparentnosti a spolupráci s evropskými partnery. Od února už také došlo k předání několika stížností. Podle Meravé šlo o několik podnětů směřujícím k platformám sídlícím v Irsku, které se týkaly zablokování účtu na sociálních sítích a deepfake on-line reklamy.

Na rozšíření kompetencí se podle Miluše Trefancová z ministerstva průmyslu a obchodu ČTÚ aktivně připravuje. „Komunikuje na mezinárodní úrovni i s dotčenými poskytovateli a zájemci o roli důvěryhodných oznamovatelů a subjektů mimosoudního řešení sporů,“ uvedla.

Nařízení o digitálních službách by mělo podle Evropské komise například pomoci lépe řešit kybernetickou šikanu a násilí. Pro ohrožené zavádí DSA rozsáhlejší ochranu. Uživatelé internetu mají mít možnost upozornit na veškerý sdílený nezákonný obsah, například na snímky pořízené bez souhlasu. DSA také určuje pravidla pro transparentnost reklamy, která bude muset být jasně označená a uživatelé internetu by měli být informováni o tom, kdo reklamu na stránky umísťuje a proč se zobrazuje.

„Na on-line platformách zavádí rovněž zákaz určitých druhů reklamy, jako je reklama založená na citlivých údajích, sexualitě, náboženství či rasy nebo reklamy cílené na děti na základě jejich osobních údajů,“ informuje Evropská komise.

Tereza Čapková