Zadlužené České aerolinie deklarují, že splnily podstatnou část schváleného reorganizačního plánu. Jde především o uhrazení největší části dluhů za více než 58 milionů korun, emisi nových akcií a převzetí novými akcionáři, změny základního kapitálu nebo načerpání vypořádacího a provozního úvěru od nových investorů.
Aerolinky nyní vyzvaly soud, aby splnění plánu takzvaně vzal na vědomí a následně schválil ukončení reorganizace společnosti. Soud kvůli tomu nyní vyzval věřitele a insolvenčního správce k případnému vyjádření.
ČSA nyní poslaly insolvenčnímu soudu návrh, podle něhož by měl soud takzvaně vzít na vědomí splnění podstatné části schváleného reorganizačního plánu. Jde zejména o uhrazení pohledávek dvou zajištěných věřitelů. Quiver Beta si nárokovala 55 milionů korun, Lufthansa Technik přes 3 miliony korun.
ČSA dále deklarují zánik všech dosavadních podílů starých akcionářů, kdy skoro 98 procent akcií ČSA vlastnily mateřské Smartwings, další 2,2 procenta pak měla Česká pojišťovna. Hlavním investorem ČSA se měla nově stát v lednu založená Prague City Air, kterou vlastní majitelé Smartwings Group Jiří Šimáně a Roman Vik. S tím je spojena i emise nových akcií v hodnotě 30 milionů korun a změny základního kapitálu.
Aerolinky zároveň podle návrhu už načerpaly vypořádací úvěr ve výši 125 milionů korun, který jim poskytli akcionáři na uhrazení dluhů, a také provozní úvěr za 15 milionů pro zajištění fungování firmy. ČSA dále v návrhu uvedly, že hradí i další pohledávky, které považují za nesporné.
Soud nyní vyzval věřitele a insolvenčního správce, aby k návrhu ČSA podali případné námitky. V případě že se tak nestane, měl by soud návrh ČSA takzvaně vzít na vědomí. Tím by mohla být reorganizace zadlužených aerolinek dokončena.
Historie úpadku
ČSA jsou od loňského března v úpadku, leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, kdy dopravce musel zrušit velké množství spojů.
Kvůli ztrátám předloni propustil kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.
(bar, čtk)