Skupina České dráhy ohlásila v týdnu příznivé hospodářské výsledky, jedinou její společností, která šla „do mínusu“, bylo ČD Cargo se ztrátou 945 milionů korun. Výsledek ovlivnil podle výroční zprávy skupiny zejména pokles výkonů na tuzemském dopravním trhu.
České dráhy uvádějí, že se v roce 2024 v meziročním srovnání přepravilo o přibližně čtyři miliony tun zboží méně. Pokles by zejména u hnědého uhlí v důsledku utlumování výroby energie z fosilních paliv a u přeprav pro hutní průmysl.
Trakční energie a mzdy
Výroční zpráva uvádí, že propad plně nemohly nahradit ani rostoucí objemy kombinované dopravy a dalších komodit, ani výkony ČD Cargo v zahraničí. Negativně se na hospodářském výsledku podle zprávy projevuje také meziroční růst cen řady nákladových vstupů, dokument uvádí především trakční energie a tlak na zvyšování mezd.
Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec k propadu nákladní dopravy poznamenal, že v loňském roce u ČD Cargo došlo k mimořádnému snížení hodnoty majetku, které je podle něj účetního charakteru. „Kdyby k tomu mimořádnému účetnímu odpisu nedošlo, tak je společnost ČD Cargo v zisku,“ poznamenal Krapinec.

Snížení hodnoty majetku
Podle výroční zprávy jde o zaúčtované snížení hodnoty majetku ve výši 1,05 miliardy korun. „Věříme, že účetní odpis pouze posílí pozici a situaci ve společnosti ČD Cargo,“ okomentoval loňské výsledky Krapinec.
Výroční zpráva uvádí, že změna struktury přepravovaných komodit a celkový pokles výkonů na železničním trhu nákladní dopravy v České republice vede k nezbytné redukci nadbytečných kapacit, pro které ČD Cargo nemá využití. „Došlo ke snížení počtu zaměstnanců, odstavování a fyzické likvidaci zbytných nákladních vozů a lokomotiv a zastavení některých plánovaných investic,“ píše se v ní. Tento trend bude navíc pokračovat i v následujících letech.
Mohlo by vás zajímat
Proměna struktury
„Pozorujeme, že dochází k celoevropskému útlumu převozu těch nejobjemnějších a nejziskovějších komodit, konkrétně uhlí a rudy,“ uvedl Krapinec s tím, že na to hodnotit letošní první čtvrtletí je podle něj brzy. Uvedl, že začátek roku je navíc „náběhově“ nejslabší. ČD Cargo aktuálně v elektronické aukci rozprodává stovky nákladních vozů i hnacích vozidel. Odprodej vozů má pokračovat i během roku.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že spotřeba tuhých fosilních paliv je něco, co dopravci ovlivnit nemohou. Převoz uhlí z více než 10 milionů tun v roce 2022 klesl na šest milionů tun v loňském roce. „Dá se očekávat, že v letošním roce to bude ještě méně. Je to zásadní proměna celé struktury dopravy,“ sdělil ministr.
Na ČD Cargo mělo velký dopad podle výroční zprávy zejména ukončení výroby v Liberty Steel Ostrava, které se projevilo ztrátou až pět milionů tun zboží, šlo o železnou rudu, černé uhlí, železný šrot, vápence i hutní produkty.
Kombinovaná přeprava roste
Podle Kupky se naopak podařilo posílit zejména kombinovanou dopravu, ve které vidí perspektivu. Jde o meziroční navýšení přeprav o více než 800 tisíc tun. „Nově pro nákladní železnici objevujeme některé komodity, ať už jsou to odpady, nebo moderní energetická paliva, jako je štěpka, případně tuhá energetická paliva,“ dodal Kupka.
Jde podle něj o směr, který pomůže reagovat na proměnu, jež se týká celé Evropy. „Když bychom měli možnost porovnávat i se zahraničím, tak je v tomhle směru možné říct, že se ČD Cargo daří v porovnání s nákladními dopravci v zahraničí pořád velmi dobře,“ dodal.
Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec věří, že kroky, které ČD Cargo nastartovalo v loňském roce, povedou na konci letošního roku k „uspokojivým výsledkům“.