INZERCE

Problémy ruského válečného tažení na Ukrajinu způsobuje především dramaticky podceněná logistika. Foto: Nexta

Co stojí za problémy ruské invaze na Ukrajinu? Zanedbaný autopark, nekvalitní pneumatiky i korupce

Když si představíte moderní válku, pravděpodobně se vám vybaví obrazy vojáků, tanků a raket. Ale nejdůležitější pro válečné tažení je nákladní automobil. Armády potřebují nákladní automobily k přepravě svých vojáků do předních linií, k zásobování tanků střelivem a palivem, k dopravě raket. Každá armáda, která zanedbává svá nákladní vozidla, se vystavuje nebezpečí neúspěchu svých misí. A přesně to se se podle zpravodajského serveru CNN stalo ruské armádě při její invazi na Ukrajinu.

To, že má ruská armáda během své nevyprovokované invaze na Ukrajinu problémy s dopravou, potvrzují odborníci analyzující snímky z bojiště, když se Putinovy jednotky stahovaly z oblastí poblíž Kyjeva a přesouvaly se na Donbas.

Fotografie poškozených ruských nákladních vozidel podle expertů ukazují výmluvné známky logistických problémů Moskvy a naznačují, že úsilí ruských vojsk podkopává závislost na brancích, rozšířená korupce a používání civilních vozidel – nemluvě o obrovských vzdálenostech při zásobování sil nebo o vysoce motivovaném a takticky zdatném odporu samotné Ukrajiny.

„Všechno, co armáda potřebuje ke své činnosti, přivážejí nákladní automobily,“ říká Trent Telenko, bývalý auditor kontroly kvality pro americkou Agenturu pro řízení obranných zakázek, který patří k těm, kdo rozebírají snímky a hledají vodítka k tomu, jak válka probíhá.

„Zbraň není tank, ale střela, kterou tank vystřelí. Granát ale cestuje nákladním autem,“ upozorňuje Telenko.

Potraviny, pohonné hmoty, zdravotnický materiál a dokonce i samotní vojáci – přítomnost toho všeho spočívá na logistických zásobovacích linkách, které jsou silně závislé na nákladních automobilech, říká Telenko. A domnívá se, že s těmito zásobovacími linkami je problém.

Nákladní vozy jsou páteří každé armády. Rusko stále spoléhá na lidskou sílu a podle expertů podcenilo moderní logistické postupy. Foto: Nexta

Zanedbaná údržba

Telenko se soustředil například na fotografii poškozených pneumatik na mobilním raketovém nákladním vozidle Pantsir S1 za několik milionů dolarů.

U tak drahého zařízení by očekával, že jeho údržba bude prvotřídní. Přesto se jeho pneumatiky rozpadaly už po několika týdnech války.

Pokud se podle Telenka s nákladními vozidly často nepojíždí, guma v jejich pneumatikách křehne a stěny pneumatik jsou náchylné k prasklinám a trhlinám. Doplňuje, že problém nastává také, když jsou pneumatiky provozovány s nízkým nahuštěním, aby zvládly blátivé podmínky, s nimiž se ruské jednotky potýkají na Ukrajině.

Pro Telenka, který se více než deset let specializoval na problémy s údržbou vozového parku americké armády, je stav Pantsiru S1 vážnou chybou.

„Pokud neprovádíte (preventivní údržbu) u něčeho tak důležitého, pak je zcela jasné, že podobně bylo zacházeno s celým vozovým parkem nákladních vozidel,“ říká.

Telenkova teorie má oporu ve slavném citátu amerického generála z druhé světové války Omara Bradleyho, že „amatéři mluví o strategii, profesionálové o logistice“.

Telenko není první, kdo v ruské armádě, která zahrnuje statisíce branců, odhalil nedostatek profesionality.

Při jednom známém incidentu na počátku války uvízl 40 mil (64 km) dlouhý konvoj ruských tanků, obrněných vozidel a taženého dělostřelectva 19 mil (30 km) za Kyjevem, který podle britského ministerstva obrany uvázl nejen kvůli ukrajinskému odporu, ale i „mechanickým poruchám“.

Civilní auta místo vojenských

Phillips O’Brien, profesor strategických studií na univerzitě v St Andrews ve Skotsku, vidí další „špatné znamení“ pro ruskou logistiku: používání civilních nákladních vozidel jako náhrady za vojenská, která byla ztracena v bitvě.

„Civilní nákladní automobily nejsou vyrobeny na vojenské úrovni. Nejsou vyrobena pro přepravu nákladu, nejsou vyrobena pro přepravu specifického vybavení,“ a v mnoha případech ani nemohou operovat mimo silnice, říká O’Brien.

„Jediná míle ujetá v období míru se rovná tak 16 nebo 32 kilometrům v době války, protože ty náklaďáky tlačíte na maximum s obrovskou zátěží,“ vysvětlil profesor. Špatná údržba navíc pak vytváří větší poptávku po náhradních dílech, které na válečném území nemusí být k dispozici. „A nechcete pořád shánět nový náklaďák, kdykoli se rozpadne ten starý.“

Nasazení ve válce je dost náročné i pro ten nejodolnější vojenský nákladní vůz, natož pro civilní.

Podle Alexe Vershinina, bývalého důstojníka americké armády, který sloužil na čtyřech misích v Iráku a Afghánistánu, problém ještě zhoršuje to, že když se vozidla porouchají, Rusko má omezené zdroje na jejich obnovu.

Praporní taktické skupiny ruské armády – ty, které stojí v čele postupu na Ukrajinu – mají obvykle pouze jedno lehké a jedno těžké vyprošťovací vozidlo, a to i v jednotkách s desítkami vozidel, napsal Vernishin pro Institut moderní války Vojenské akademie USA. To znamená, že bojová vozidla je někdy třeba vozidla odtáhnout až sto kilometrů“, napsal Veršinin.

O’Brien naznačuje, že Rusko svá nákladní vozidla zanedbává především proto, že nejsou dostatečně reprezentativní pro armádu, která se chce pochlubit svými nejmodernějšími zbraňovými systémy. V posledních letech se ruský prezident Vladimir Putin chlubil ruskými hypersonickými raketami jako Zircon a Kinzhal, neviditelnými stíhačkami Su-57 a moderní flotilou 11 balistických ponorek.

„Často jsou okázalé diktátorské armády dobré v předváděných zbraních, nakupují luxusní letadla a luxusní tanky, ale nekupují ty méně okázalé důležité věci,“ říká O’Brien.

Branná povinnost a korupce

Podle odborníků jsou příčinou logistických problémů Ruska také branná povinnost a korupce.

Podle Centra pro strategická a mezinárodní studia tvoří asi 25 procent z milionu vojáků ruské armády odvedenci. Mnozí odborníci se však domnívají, že tento údaj může být zavádějící, protože mají podezření, že část vojáků, kteří nejsou odvedenci, je k odvodu donucena. Ruští branci slouží zpravidla jeden rok, mají nižší hodnosti a obsazují mnoho pozic v logistickém řetězci, včetně údržby vozidel.

„Za rok se nemůžete naučit nic o údržbě vojenských systémů,“ říká Telenko.
Branci mají také malou motivaci, protože vědí, že jejich čas v zaměstnání je tak omezený, podotýká.

Vysoce postavený představitel americké obrany před pár dny uvedl, že Washington pozoruje problémy s morálkou mezi ruskými branci, kteří tvoří „téměř polovinu“ jeho sil na Ukrajině.

„Máme důkazy, že byli touto válkou rozčarováni, nebyli řádně informováni, nebyli řádně vycvičeni, nebyli připraveni, a to nejen fyzicky, ale nebyli připraveni ani psychicky na to, co se chystají dělat,“ řekl americký představitel.

Naproti tomu v americké armádě se o údržbu vozidel starají dobrovolní poddůstojníci, profesionální seržanti a desátníci, kteří zůstávají v armádě delší dobu a jsou motivováni zvýšením platu a povýšením.

„Chcete mít stejně dobré lidi na údržbu logistiky jako v každém jiném odvětví,“ říká O’Brien z University of St Andrews.

Pak je tu problém korupce. Ten podle odborníků provází ruskou armádu už léta.

Matthew Stephenson, profesor právnické fakulty Harvardovy univerzity a šéfredaktor blogu Global Anti-corruption Blog, v březnu napsal, že korupce má obzvláště zhoubný vliv na údržbu a zásobování ruské armády.

„Zdá se, že všechny tyto problémy, které protikorupční experti a specialisté na národní bezpečnost zdůrazňovali po celá léta, se při současné ruské invazi skutečně projevují,“ napsal.

„Korupce – v podobě zpronevěry nebo úplatkářství – může vést i k nákupu nekvalitního vybavení, například tím, že se zakázka na vybavení nebo údržbu zadá méně kvalifikovanému dodavateli, který je ochotnější platit úplatky. Nebo může osoba odpovědná za přidělování rozpočtu na údržbu nebo nákup jednoduše nahlásit, že utratila celou rozpočtovanou částku za vysoce kvalitní výrobky nebo služby, ale pak nakoupí nekvalitní náhražky a rozdíl si strčí do kapsy.

Telenko se domnívá, že některé z důsledků jsou nyní vidět na bojišti. Říká, že peníze, které měly být použity na údržbu, „pravděpodobně plní kapsy důstojníků, kteří mají na starosti brance, kteří by měli nákladní vozidla obsluhovat“.

Příliš daleko?

Podle odborníků existují i další, ne tak fatální důsledky ruských problémů, které by mohl snadno přehlédnout každý, kdo nemá logistické myšlení.

Například Alex Lord, analytik pro Evropu a Eurasii z londýnské společnosti Sibylline zabývající se strategickými analýzami, říká, že ruská armáda se v minulosti spoléhala při logistice spíše na lidskou sílu než na mechanizované systémy využívající dřevěné palety a vysokozdvižné vozíky.

Telenko uvádí příklad nakládání dělostřeleckých granátů na nákladní auto. Vysokozdvižný vozík dokáže najednou zvednout paletu se dvěma desítkami nábojů, zatímco ruční zvedání jednotlivých nábojů na nákladní auto vyžáduje mnohem více času a lidské práce.

Ruská logistika je tak přibližně o 30 procent méně efektivní než u předních západních armád, říká Jason Crump, generální ředitel společnosti Sibylline a veterán s dvacetiletou praxí v britské armádě.

„To znamená, že k provedení daného úkolu za stejnou dobu je zapotřebí více nákladních vozidel, takže dochází k větší spotřebě paliva a opotřebení,“ říká Crump.

Podle Lorda to také znamená, že ruské kamiony stráví více času stáním při nakládce a vykládce.

„To poskytuje ukrajinským silám příležitost zaměřit se na ně – jak jsme viděli, že ukrajinští velitelé během současné kampaně mnohokrát využili,“ říká.

Všechny tyto problémy jen zhoršují problémy, kterým Moskva čelí v boji, který je pro její síly vzhledem k vzdálenostem už tak těžký.

Nákladní automobily mohou obvykle operovat až 90 mil (145 km) od svého zásobovacího skladu, upozorňuje Telenko. Ukrajina je však velká asi jako Texas, téměř 800 mil (1 287 km) široká a 350 mil (563 km) dlouhá. To znamená, že Rusko by muselo otevřít řadu zásobovacích skladů uvnitř Ukrajiny, aby jeho jednotky mohly postupovat dále do ukrajinského vnitrozemí.

Vzhledem k tomu, že se Moskva stáhla od Kyjeva kvůli tvrdému ukrajinskému odporu se zdá být problém s nákladními vozidly jako reálný. Experti předpokládají, že Rusko přišlo o značný počet nákladních vozidel. Výroba nových, které by zničené náklaďáky nahradily, by mohla trvat nejméně půl roku, odhaduje Telenko, a do té doby by pravděpodobně došlo k dalším ztrátám.

„Nevím, jak by Rusové mohli udržet své současné pozice, natož podnikat nějaké útočné kroky se současným vozovým parkem,“ říká.

„Nákladní automobily jsou páteří každé moderní mechanizované vojenské síly, a pokud je nemáte, jdete pěšky,“ dodává pro CNN vojenský expert Trent Telenko.

Jan Hrbáček