Počty železničních dopravců, kteří operují na české síti, jsou proměnlivé. Aktuálně jich je podle Drážního úřadu 147. Aby mohli v Česku působit, musí prokázat, že jejich systém bezpečnosti opravdu funguje.

„Zpět je společnost Railway Capital, u které proces získávání jednotného osvědčení o bezpečnosti trval bezmála rok, ale proces úspěšně ukončila,“ informoval Drážní úřad. Ze seznamu naopak vypadla společnost Železnice Peštál, které platnost osvědčení o bezpečnosti skončila letos 13. května a o nové nepožádala. Podle úřadu tak už nemůže od tohoto data provozovat drážní dopravu na regionální a celostátní dráze.

Mezinárodní dohled

V Česku působí v současnosti 93 tuzemských a 54 zahraničních dopravců. „Z těch zahraničních může 13 operovat na celém území, zatímco 41 má povolení k zajíždění pouze do definovaných pohraničních stanic,“ informoval Drážní úřad. Jednotné osvědčení o bezpečnosti dokládá, že dopravci zavedli systém řízení bezpečnosti a jsou schopni plnit své zákonné povinnosti.

Musí také doložit, že je jejich systém bezpečnosti účinný a funkční. Zahrnuje to například i popis, jak rozpracovali rozvržení pracovní doby strojvedoucích a posunovačů, přestávky na jídlo a oddech. Dokládají, že jsou zaměstnanci kvalifikovaní, anebo že například pravidelně kontrolují a auditují své bezpečnostní systémy. Součástí prověřování je i dokumentace, jak dopravci řeší bezpečnostní incidenty a jak se z nich učí.

V případech, kdy chtějí dopravci kromě Česka fungovat i v dalších státech Evropské unie, dohlíží na bezpečnost nejen národní úřady, ale také Evropská agentura pro železnice (ERA).

Mohlo by vás zajímat

Graf. Foto: Drážní úřad
Fáze procesu posuzování bezpečnosti. Foto: Drážní úřad

Spolupráce na dozoru

„V jednom loňském případě se nám stalo, že se proces posuzování z důvodu nedostatků zjištěných při návštěvě zcela zastavil. Dopravce po dohodě s ERA žádost stáhl. Jednalo se o slovenského dopravce, který nakonec ukončil svou činnost. Rozhodnutí bylo zcela v gesci ERA, která byla hlavním posuzovatelem žádosti,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Drážní úřad také pravidelně vykonává takzvané společné dohledy. „To urychluje výměnu informací. I když se nejedná o klasický státní dozor, může odhalit případné nedostatky ve fungování subjektu,“ upřesnila Straková.

Česko-slovenská akce

Pevnou vazbu má v tomto ohledu Česká republika se Slovenskem, a to i vzhledem k podobnému nastavení železničních systému.

Souprava slovenského národního dopravce ZSSK. Zdroj: ZSSK

Dosavadní společné dohledy se podle mluvčí odehrály právě ve spolupráci se slovenským Dopravným úradem, protože se týkaly dopravců, kteří operují na celém území Česka a Slovenska.

Každoročně se podle Strakové uskuteční dvě až tři takové akce. Letos se poprvé jednání zúčastnil i zmíněný posuzovatel Evropské agentury pro železnice.

Na pět let ale i dva roky

„Ve všech případech se jednalo o společné návštěvy u dopravce v rámci posuzování žádosti o získání jednotného osvědčení o bezpečnosti. Cílem je získat podklady a důkazy pro urychlení posuzovacího procesu a položit dopravci konkrétní dotazy na fungování systému bezpečnosti,“ dodala Straková.

Jednotné osvědčení o bezpečnosti se vydává maximálně na dobu pět let. Podle Strakové ale není výjimkou, že je vydáno na kratší dobu. „Závisí to na kvalitě přeložených podkladů a důkazů o fungování systému bezpečnosti. Nový dopravce také například z logiky věci nemůže předložit důkazy o fungování systému bezpečnosti, když ještě dopravu nezačal provozovat,“ uvedla. V takovém případě získá osvědčení pouze na dva roky.