První červencový den vyjede do terénu 21 jednotek nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspektoři se zaměří zejména na přetížené kamiony, porušování přestávek řidičů a technický stav vozidel. Chystá se mobilní vážení i měření emisí.

Kvůli novým povinnostem museli inspektoři, kteří dosud působili v rámci Centra služeb pro silniční dopravu, projít intenzivním školením. Podle Pavla Bergmana, náměstka ředitelky centra, který zodpovídá za kontrolní úsek, ale nešlo o výcvik k samotné kontrole, tu provádějí už více než 20 let.

Administrativa i modré majáky

Inspektoři se ale nově budou muset při kontrolách obejít bez policejní asistence. Výcvik tak podle Bergmana obnášel například zastavení vozidla na místě, pomocí „terče“ za jízdy, anebo s použitím modrého majáku. Museli proto absolvovat trénink také na policejním polygonu, kde se učili zacházet s vozidly s právem přednostní jízdy a správně zastavovat vozidla v provozu.

Stejnokroj
Stejnokroje silniční inspekce. Foto: INSID

Zároveň absolvovali školení zaměřená na novou administrativu, vedení spisů, vybírání kaucí a práci v rámci blokového řízení. „To jsou všechno věci, které jsme dosud nedělali, jsou pro naše lidi nové a znamená to řadu různých školení a vzdělávání,“ řekl Ekonomickému deníku Pavel Bergman. Školeními prošlo celkem 58 inspektorů.

Inspektoři mohou například ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce nebo odebírat doklady i SPZ.

Jeřáb s plošinou na STK

Inspekce silniční dopravy vznikla díky transformaci Centra služeb pro silniční dopravu. Zahrnuje 22 standardních jednotek a čtyři speciální. Působit budou v rámci České republiky v sedmi kontrolních oblastech. Vždy by mělo jít o dva sousední kraje. Každou kontrolní oblast budou podle Bergmana obsluhovat tři jednotky, výjimkou je jedna oblast se čtyřmi jednotkami.

„Budou pracovat v trochu jiném režimu. Budou umět všechno to, co umí dvaadvacet standardních jednotek, ale budou mít něco navíc,“ dodal Bergman. Dvě z nich budou mít na starosti měření emisí a druhá dvojice bude vybavená takzvanou mobilní stanicí technické kontroly (STK). Jde o kamion s jeřábem a plošinou.

Mohlo by vás zajímat

Samostatní inspektoři

Počet jednotek, který vyjede 1. července, nebude úplně kompletní, zbytek by se měl připojit během měsíce. Ve výrobě jsou podle Bergmana například mobilní stanice technické kontroly. Průběh ostrého provozu se bude vyhodnocovat během léta.

Kamiony
Na českých silnicích začíná od léta fungovat Inspekce silniční dopravy. Foto: INSID

A jak inspektoři podle Bergmana zvládnou nárůst povinností? „Nevnímám to jako problém. Pro lidi je to něco nového, vezme jim to část disponibilní pracovní doby, ale na druhou stranu je to pro nás osvobozující,“ sdělil.

Dosud byli inspektoři závislí na čase policie bez možnosti ovlivnění, pokud museli policisté odjet k jinému případu, kontrola se nedokončila. Aktuálně plánuje inspekce spolupráci s policií zejména při sdílení zkušeností a v počátcích provozu.

Málo míst na kontroly

Přestože mohou inspektoři kontrolovat i jiné vozy, zaměřovat se chtějí podle Bergmana zejména na kamiony a autobusy. Přetížené kamiony ohrožují stav silnic a inspektoři se chtějí podle něj soustředit na těžší případy. Kontrolovat se bude upevnění nákladu, bezpečnostní přestávky a doba odpočinku, manipulace s tachografy. „Druhou stěžejní oblastí je nízkorychlostní vážení,“ dodal Bergman.

Inspektoři  se budou muset vypořádat také s nedostatečným počtem míst pro odstavování nákladních vozidel. „Na dálnici to ještě jde, tam jsou odpočívky nebo benzinové pumpy s větším parkovištěm,“ poznamenal Bergman. Horší to bude u silnic I. a II. třídy.

Výbava vozů Inspekce silniční dopravy. Foto: Prezentace ministerstva dopravy

„Problém nastane v okamžiku, kdy chcete důsledně uplatňovat zákon a nemáte k dispozici kontrolní stanoviště potřebné velikosti,“ doplnil. Inspiraci vidí Bergman v Polsku, kde funguje síť nasmlouvaných soukromých parkovišť. Aktuálně mají inspektoři vytipovaných přibližně 30 míst. To je pro celou republiku podle Bergmana velmi málo. Na začátku jsou také jednání s jednotlivými kraji.

Bezpečnost na silnicích

Novou Inspekci silniční dopravy povede současná ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu Lenka Ptáčková Melicharová, která v květnu uspěla ve výběrovém řízení. Ekonomickému deníku už dříve sdělila, že bude jejím cílem, aby se inspektoři soustředili především na oblasti, které mají přímý dopad na bezpečnost na silnicích.

„Naším cílem není trestat a vybírat pokuty, ale předcházet tragickým následkům, které způsobuje porušování pravidel,“ uvedla.