Úzké hrdlo pražské dopravy, magistrála, se ještě zúžilo. Už tak komplikovaný provoz ještě více brzdí souběh několika rozsáhlých stavebních akcí.

Nejvýraznější z nich je projekt nové tramvajové trati Muzeum. Její výstavba navazuje na stavbu trati na Václavském náměstí. Zároveň se chystá demolice mostu pod Legerovou ulicí a rušení podchodu pod magistrálou nedaleko křižovatky ulic Legerova a Vinohradská.

Měsíce stavebních prací

Stavební práce začaly 14. června spolu s odstraňováním stávající tratě podél Legerovy a trvat budou 20 měsíců zhruba do března 2027. Stavba nad Muzeem v Legerově ulici řeší podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) rozhlehlý podzemní prostor pod jízdními pruhy magistrály, bez jehož sanace by komunikace v budoucnu nemohla fungovat.

Náhres, Praha, Muzeum
Nákres úprav tramvajových tratí nad Václavským náměstím. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Další souběžnou akcí je oprava stropní desky vestibulu metra pod Muzeem. „Následuje poté, co byl strop více než 50 let zatěžován provozem magistrály. Pro její budoucí provoz by byla tato stavba nezbytná i v případě, že by město nepřipravovalo projekt nové tramvaje,“ uvedl Hřib.

Rekonstruuje se i kanalizace

V Legerově nad Muzeem současně druhým rokem probíhá podzemní rekonstrukce kanalizační stoky. „Obě stavby nad i pod Muzeem jsou naplánovány tak, aby v jejich rámci došlo k maximálnímu rozsahu možných oprav povrchů i inženýrských sítí pod nimi,“ uvedl náměstek primátora. Všechny jejich etapy se podle něj uskuteční při zachování provozu ve dvou pruzích magistrály, a to v každém směru.

Novou pražskou tramvajovou trať u Muzea postaví „Společnost pro TT Muzeum“ se společníky PORR, PORR Bau a Hans Wendel CZ za 224,65 milionu korun. Během stavby bude obousměrně přerušený provoz tramvají v úseku mezi I. P. Pavlova a Muzeem.

První etapa potrvá do července

V první etapě stavebních prací, které potrvají do začátku letošního července, pražský dopravní podnik odstraní stávající tramvajovou trať v úseku mezi Škrétovou a Vinohradskou ulicí. Na jejím místě mají fungovat jako objízdná trasa dva dočasné pruhy magistrály.

„Během prací vybudujeme provizorní komunikaci pro automobilovou dopravu mimo magistrálu v místě dočasně přerušené tramvajové tratě, kterou odstraní DPP. Důvodem je, aby během bouracích prací mostní konstrukce stavby nové tramvajové trati nedošlo k přerušení automobilového provozu na Severojižní magistrále,“ přiblížil dříve průběh prací náměstek generálního ředitele a místopředseda představenstva Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) Josef Richtr.

Mohlo by vás zajímat

V následné etapě, která má trvat do konce března 2026, bude řešit TSK práce na mostních objektech. Během toho vznikne i kolejové rozvětvení v křižovatce ulic Legerova a Vinohradská. Ve třetí etapě se magistrála „vrátí do původní stopy s novými povrchy“. A začne výstavba nové tramvajové trati v úseku mezi Vinohradskou a Škrétovou ulicí.