Loni se na našich silnicích pohybovalo téměř 28 tisíc vozidel na zemní plyn. Statistiky tak v mnoha ohledech překonaly očekávání. A nešlo jen o stlačený či zkapalněný zemní plyn. Řidiči loni začali používat i zemní plyn s přidanou biosložkou (BioCNG). Jeho výtoč dosáhla více než jednoho milionu metrů krychlových.
Zájem řidičů o plynový pohon vloni překonal všechna očekávání. Do statistiky se poprvé významněji zapsal takzvaný zelený plyn, tedy BioCNG. Ten tvoří stlačný zemní plyn s příměsí biosložky. Na zemní plyn jezdil téměř každý desátý autobus městské hromadné dopravy. Spotřeba levnější varianta nafty v nákladní dopravě – zkapalněný zemní plyn (LNG) loni vzrostla o 57 procent. Celková spotřeba zemního plynu v dopravě loni dosáhla 92,954 milionu metrů krychlových.
Autobusy i nákladní auta
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ uvádí výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.
V oblasti nákladní dopravy oslovila firmy úspornější alternativa k naftě v podobě zkapalněného zemního plynu (LNG). Zatímco spotřeba již zavedeného stlačeného zemního plynu (CNG) vyrovnala loňský rekordní výsledek, v případě LNG vzrostla o 57 procent na 1,366 mil. metrů krychlových.
Hned v několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, překonaly statistiky predikce Národního akčního plánu čisté mobility.
„Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na třicet šest. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších dvaceti tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na dvacet veřejných stanic,“ popisuje Lenka Kovačovská.
Snižování emisí
Celková spotřeba zemního plynu v dopravě loni dosáhla v absolutních číslech 92,954 milionu metrů krychlových. Překonala tak i nejoptimističtější scénář národního akčního plánu o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady o více než dva tisíce.
„O téměř třicet procent překonal predikce i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř deset procent celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech,“ uvádí Lenka Kovačovská.
Nové plnicí stanice
V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG.
„Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20procentní podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ uzavírá Lenka Kovačovská.
Tomáš Rovný