INZERCE

Nová výrobní linka společnosti VARTA v německém Ellwangenu. Foto: VARTA

Čistka mezi akcionáři výrobce autobaterií. Plán je, že odejdou s prázdnou

Německá bateriová společnost VARTA chce v boji o přežití vytlačit staré akcionáře ze společnosti. Věřitelé se navíc mají vzdát velké části svých peněz a pohledávek – mezi nimi se již formuje odpor vůči plánům společnosti. V České republice Varta vlastní prostřednictvím dvou svých dceřinek společnost VARTA Consumer Czech v České Lípě.

Jeden z největších výrobců autobaterií VARTA podle německých médií podniká radikální kroky – a volí proces, který zabrání tomu, aby společnost sklouzla do bankrotu. Na sklonku července v Ellwangenu společnost VARTA oznámila, že v krátké době podá projekt restrukturalizace příslušnému okresnímu soudu ve Stuttgartu v souladu se zákonem o stabilizaci a restrukturalizaci společností (StaRUG).

To má v dlouhodobém horizontu odvrátit možnou platební neschopnost společnosti. Oznámení sice zdůrazňovalo zachování pracovních míst a ochranu zájmů věřitelů, ale pro akcionáře obsahovalo hořké zprávy.

Oba návrhy restrukturalizace, které byly společnosti předloženy, by znamenaly zjednodušené snížení základního kapitálu společnosti na nula eur – v kombinaci s následným navýšením kapitálu s vyloučením upisovacích práv a vydáváním nových akcií.

Vzhledem k tomu, že stávající akcionáři pravděpodobně nebudou souhlasit se ztrátou celého balíku akcií bez náhrady a úplným vyloučením ze společnosti s požadovanou většinou 75 procent základního kapitálu, měl by podle hodnocení VARTY vstoupit v platnost zákon o stabilizaci a restrukturalizaci společností (StaRUG).

To stanoví, že jednotliví akcionáři nebo věřitelé již nemají žádná práva, aby neohrozili existenci provozně životaschopné společnosti.

VARTA má aktuální finanční potřebu ve vysokých dvouciferných milionech eur. Plánuje se také účast finančních věřitelů a investorů. V současné době probíhají jednání s dosavadním majoritním vlastníkem Michaelem Tojnerem, který je zároveň předsedou dozorčí rady, a výrobcem sportovních vozů Porsche AG, který patří do koncernu Volkswagen.

Ta na začátku července 2024 oznámila, že chce od společnosti VARTA koupit divizi baterií pro elektromobily. Podle informací z finančních kruhů by velcí věřitelé byli k dnes nastíněnému plánu skeptičtí, protože by byli vyloučeni z plánovaného navýšení kapitálu.

Možnost poskytnout po snížení kapitálu nové peníze a nadále tak držet podíl ve společnosti by byla vyhrazena pro předchozího majoritního akcionáře a Porsche. To je v rozporu se spravedlivým rovným zacházením.

Podle hodnocení velkých věřitelů je to však předpoklad k tomu, aby řízení StaRUG mělo vůbec nějakou šanci na úspěch. Podle informací z kruhů nebyly návrhy hlavních věřitelů, které byly již nějakou dobu na stole, dosud dostatečně oceněny.

A to navzdory skutečnosti, že generální ředitel společnosti Michael Ostermann v rozhovoru pro tiskovou agenturu Reuters prohlásil, že chce oba návrhy prozkoumat ve prospěch společnosti VARTA. Závazky, které Varta dluží velkým institucionálním věřitelům, jako jsou banky a hedgeové fondy, jsou údajně syndikované půjčky a směnky v celkové výši téměř půl miliardy eur.

Zástupci věřitelů by se proto spoléhali na to, že budou úžeji zapojeni do plánovaných záchranných kroků. Varta byl údajně uveden na burzu v roce 2017 za 17,50 eura. Papír byl dlouhou dobu žádaný na akciovém trhu a na začátku roku 2021 cena vzrostla na 181,30 eur, než to šlo opět rychle z kopce.

Na konci týdne měla akcie na konci obchodování Xetra hodnotu 10,32 eura. Tržní kapitalizace společnosti tak činila necelých 440 milionů eur. O něco více než polovinu akcií vlastní společnost Montana Tech Components, která zase patří předsedovi dozorčí rady Michaelu Tojnerovi.

(nik)