INZERCE

Cisternová loď Bodensee je 110 metrů dlouhá a pluje pod německou vlajkou. Foto: Pixabay

Cisternová loď řízená českým kapitánem poškodila most v nizozemském Groningenu

Cisternová loď, kterou řídil 59letý český kapitán, narazila do důležitého mostu v nizozemském Groningenu. Informovala o tom agentura DPA. Nikomu se nic nestalo, ale škody na mostě jsou podle zástupců města velké. Policie českého kapitána zadržela. Testy ukázaly, že nepožil alkohol, ani si nevzal žádné drogy. Čelí podezření, že nemá dostatečné schopnosti k řízení lodi.

Svědci nehody, která se stala v noci na sobotu, vypověděli, že slyšeli hlasitou ránu. V té době most zrovna nepřejíždělo žádné auto, jen jeden řidič mopedu. Náraz lodi ho vyděsil, utrpěl i lehké zranění.

Žádná technická závada

Vyšetřování nehody bude pokračovat i v příštích dnech. Cisternová loď Bodensee je 110 metrů dlouhá a pluje pod německou vlajkou. Podle policie na ní nebyly žádné technické závady. Se čtyřčlennou posádkou plula ze Štrasburku do nizozemského Delfzijlu.

Otočný most pojmenovaný po spisovateli Gerritu Krolovi spojuje dvě groningenské čtvrti. V sobotu večer technici začali s demontáží poškozené části určené pro automobilovou dopravu. Část mostu, kterou denně využije až patnáct tisíc pěších i cyklistů, je nepoškozená.

Místní úřady uvedly, že se provoz na vodní cestě pokusí obnovit co nejrychleji. Správa vodních cest už v sobotu večer na místo nechala dopravit dva velké jeřáby, které by se měly dnes pokusit poškozený most zvednout, a kanál tak zprůchodnit. Kvůli nehodě nyní čeká na místě asi dvacet lodí, které nemohou pokračovat ve své cestě.

Nejde o první nehodu

Z podobných případů vzbudila v posledních letech největší pozornost česká nákladní loď Albis, která v březnu 2016 uvázla u drážďanského Albertova mostu. Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď zřejmě najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně. Loď se podařilo uvolnit až po týdnu. Pomoci musely dva české vyprošťovací tanky a český remorkér Beskydy. Vyproštění plavidla, které sledovaly stovky lidí, trvalo jen několik minut.

V prosinci 2015 zablokovala lodní dopravu na Labi v Drážďanech na několik dní také nákladní loď české společnosti ČSPL, a.s., která uvázla na mělčině nedaleko Mariánského mostu. Vyprostit se ji podařilo až pomocí vodní vlny, kterou z Čech poslalo Povodí Labe. V květnu 2004 přerušila lodní dopravu na Labi v Drážďanech česká nákladní loď typu TR 15, jež za sebou táhla přepravované lodní ocelové konstrukce a která se vzpříčila po kolizi pod Mariánským mostem. Doprava na Labi byla obnovena následující den.

čtk