INZERCE

Studie předpokládá, že s ohledem na délku trvání, budou dopady mnohem větší než v případě několikadenního zablokování Suezského průplavu počátkem letošního roku. Foto: Pixabay

Čínský kontejnerový přístav ochromil covid. A očekává se dominový efekt v globálních dodavatelských řetězcích

Karanténní opatření byla v květnu uvalena na jeden z nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě – Yantian International Container Terminal (YICT) v Číně. Koronavirus se zde totiž začal šířit mezi zaměstnanci. Na rozdíl od Suezského průplavu, který zůstal zablokován šest dní, yantianský přístav se sníženou kapacitou pracoval zhruba měsíc. Podle studie Dun & Bradstreet to bude mít dominový efekt pro globální dodavatelské řetězce.  

Studie předpokládá, že s ohledem na délku trvání, budou dopady mnohem větší než v případě několikadenního zablokování Suezského průplavu počátkem letošního roku. Jakákoliv mimořádná událost, která ovlivní některý z článků globálního dodavatelského řetězce, totiž posiluje realitu vzájemné propojenosti firem po celém světě a jejich závislost na spolehlivosti dodavatelů a třetích stran z jiných zemí. 

Investujte do dat a technologií

Na rozdíl od Suezského průplavu, který zůstal zablokován šest dní, yantianský přístav se sníženou kapacitou pracoval zhruba měsíc, což způsobilo zpoždění v dodavatelských řetězcích. 

„Paralyzovaný přístav v Číně připomíná firmám, aby investovaly do dat a technologií, které jim pomohou vytvořit agilní a geograficky rozptýlený dodavatelský řetězec, který může rychle nahradit nezrealizované dodávky během neočekávaných událostí,“ uvedl ředitel pro rizika a dodržování předpisů třetích stran Dun & Bradstreet Brian Alster.

Analytický tým Dun & Bradstreet sledoval roční přepravní data kontejnerového přístavu Yantian International Container Terminal a přišel s těmito závěry: Snížená kapacita YICT v Evropě nejvíc ovlivnila Spojené království, Nizozemí, Německo, Španělsko, Francii, Belgii, Itálii, Polsko, Švédsko a Dánsko.

Nejvíce je zasažen maloobchod

Mezi deset typů nejčastěji přepravovaného zboží z YICT do Evropy patří audiovizuální zařízení, nábytek a ložní prádlo, hračky a hry, mechanická zařízení, obuv, oděvy, ocel, keramika, kovy a související kovové výrobky.

K nejvíce zasaženým průmyslovým odvětvím patří maloobchod, maloobchod s potravinami, velkoobchod, oděvy, elektrická zařízení a komponenty, nábytek, stavební materiály, hardware a stavebnictví.

Data o objednávkách přepravy

V rámci identifikace dopadů na globální dodavatelské řetězce byl využíván Dun & Bradstreet Data Cloud, který obsahuje informace o 420 milionech firmám po celém světě. Data odráží objednávky přepravy společnostmi přes YICT během sledovaného období. 

Společnosti zahrnuté v této analýze byly identifikovány na základě SIC kódu (obor činnosti) a identifikace odesílatele a příjemce, které jsou rovněž propojeny na D-U-N-S číslo. 

„V následujících týdnech a případně měsících výpadek čínského přístavu YICT bude mít velký vliv na globální dodavatelské řetězce,“ uzavírá zpráva Dun & Bradstreet.

Náhradní trasy

V návaznosti na blokádu Suezu začala řada společností nabízet alternativní trasy pro přepravu zboží mezi Evropou a Asií. Zejména železniční nákladní dopravci postupně nasazují vlaky v rámci Nové hedvábné stezky.

Nedávno oznámilo spolupráci v této oblasti například Maďarsko a Kazachstán. Vývojář intermodálního terminálu East-West Gate (EWG), který je postaven v Maďarsku, a kazašská skupina EuroTransit Group, která provozuje několik terminálů na kazašsko-čínských hranicích, budou společně pracovat na zajištění rychlé a spolehlivé dopravní trasy. Počet společností, které přepravu po železnici nabízejí, neustále stoupá.

Tomáš Rovný