Debata o možném plošném zákazu IT komponentů z Číny pro mobilní telefonní síť v Německu se narůstá do širokých okruhů. Aktuálně se do centra pozornosti dostala společnost Deutsche Bahn, protože rovněž využívá technologie čínského výrobce Huawei. Němečtí politici prosazují zákaz od tohoto výrobce. Na výroky německých politiků upozornil deník Handelsblatt. Plánovaným železničním projektům by hrozilo nakolikaleté zpoždění. Postižena by mohla být například komunikace mezi vlakovým personálem a dispečinkem.
Politici z SPD, Zelených a FDP ze strachu ze špionáže ze strany Číny diskutují o zákazu technologií Huawei. Proces je výbušný, protože Deutsche Bahn se až v prosinci 2022 po výběrovém řízení rozhodla zadat velkou část rozšíření své digitální infrastruktury dceřiné společnosti Deutsche Telekom, která používá komponenty Huawei.
Skutečnost, že státní podnik navzdory dlouho známým bezpečnostním obavám dosud nepodnikl žádné kroky, vyvolává velkou nelibost napříč stranami.
„Krátkozrakost firemních rozhodnutí, která se zde projevuje, je prostě fatální,“ uvedl pro deník Handelsblatt místopředseda parlamentní frakce strany Zelených Konstantin von Notz.
Bezpečnostní expert CDU Roderich Kiesewetter označil použití komponentů Huawei za „špatné a nedbalé“. V důsledku toho by podle něj měly železnice nyní vyměnit celou infrastrukturu Huawei.
„Z mého pohledu by žádná kritická infrastruktura v Německu neměla být příliš závislá na jednotlivých výrobcích, zejména ze zemí s politickým vlivem,“ uvedl politik SPD Jens Zimmermann.
Politik FDP Maximilian Funke-Kaiser pak uvedl, že „závislost na komponentech z Čínské lidové republiky je těžko ospravedlnitelným rizikem ve všech oblastech infrastruktury“.
Bezpečnostní expert CDU Roderich Kiesewetter dodal: „V digitální infrastruktuře jsme kvůli těmto komponentům od Huawei, ZTE a dalších masivně zranitelní, a proto by měly být čínské komponenty z kritické infrastruktury zásadně vyloučeny.“
Diskuse je to výbušná, protože Deutsche Bahn se loni v prosinci po výběrovém řízení rozhodla zadat velkou část rozšíření své digitální infrastruktury dceřiné společnosti Deutsche Telekom Business Solutions, která ovšem využívá routery a dialší komponenty od čínské společnosti Huawei. Jejich operační systémy musí být pravidelně aktualizovány a podle bezpečnostních expertů existuje riziko, že může být v tomto procesu infiltrován škodlivý malware.
Výměna komponent od společnosti Huawei by ale státní společnost stála až 400 milionů eur, jak nedávno informoval Der Spiegel s odkazem na interní firemní dokument.
Plánovaným železničním projektům pak navíc hrozilo pětileté až šestileté zpoždění. Postižena by mohla být například komunikace mezi vlakovým personálem a dispečinkem.
Důsledky by pravděpodobně byly vážné i pro interní IT infrastrukturu skupiny. Podle zprávy by byly postiženy velké části páteřní sítě.
(nik)