Evropská unie může vyvolat obchodní válku v případě, že bude pokračovat v eskalaci napětí, varovalo v pátek v souvislosti s prozatímními cly na dovoz čínský elektromobilů čínské ministerstvo obchodu. Úřad zároveň podle agentury Reuters obvinil EU z nečestného jednání během osmiměsíčního antisubvenčního vyšetřování čínských automobilek. Ty v uplynulém týdnu také vyzvaly vládu v Pekingu, aby zvýšila cla na dovoz evropských aut s velkoobjemovým spalovacím motorem.

Agentura Reuters ohledně požadavků automobilek vycházela z informací listu Global Times, který je podporovaný čínskou vládou. Na úterní schůzce k clům se setkali představitelé jak čínských, tak evropských automobilek. Na setkání, které organizovalo čínské ministerstvo obchodu, měli jednat zástupci společností SAIC, BYD, BMW, Volkswagen či Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.

Současné kroky Číny přicházejí v souvislosti s oznámením prozatímních cel na čínské elektromobily dovážené do Evropské unie. Evropská komise 12. června informovala, že je na vozy od 4. července připravená uvalit dodatečné clo až ve výši 38,1 procenta.

Odborník mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap nepředpokládá, že by ze strany Číny v nejbližších měsících obecně přišla opravdu zásadní cla na evropské automobilové dovozy. „Ale zřejmě velkoobjemové motory nějaké podstatnější celní zatížení zasáhne, uvažuje se o 25procentním clu. Při zhoršující se pozici evropských značek v Číně je ovšem citelný i takový zásah. A určitě nějaká další odvetná opatření přijdou už teď,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Mohlo by vás zajímat

Podle Petra Knapa je automobilový průmysl kvůli své provázanosti a komplexitě velmi dobrý lakmusový papírek globální ekonomiky. Foto: Radek Čepelák

Čína například v minulém týdnu také zahájila vyšetřování možného dumpingu ze strany dovozců vepřového ze zemí Evropské unie, především z Dánska, Nizozemska a ze Španělska. „Výhodou Číny je, že může centralizovaně umně rozehrát a podpořit spory uvnitř EU, kde se zásadně liší strategické obchodní zájmy jednotlivých zemí. To naznačuje třeba úvaha o clech na dovoz vepřového masa do Číny, což by poškodilo španělské zemědělce,“ zmínil Knap.

Zatím se přesto podle něj zdá, že odpověď Číny bude uměřená a mírnější než opatření Evropské unie. Evropská unie je podle Knapa pro Čínu důležitý exportní trh, na který bude více spoléhat ve vyostřující se situaci vůči USA. Spojené státy v květnu oznámily zvýšení cla na čínské elektromobily z 25 na 100 procent.

„Čínská strana také věří v možnost jednání, třeba i německá vláda bude také usilovat o snížení výše prozatímních cel. Do finálního nastavení výše v listopadu zbývá poměrně dost času,“ konstatoval Knap.

Čtěte také: Je to oťukávání, jak bude Čína reagovat, říká k clu na čínské elektromobily europoslanec Zdechovský

Německý kancléř Olaf Scholz už oznámil, že by zavedení nových překážek obchodu v konečném důsledku vše zdražilo a všichni by zchudli. Do Číny aktuálně zamířil německý ministr hospodářství Robert Habeck. Habeck, který zemi po oznámení cel navštívil jako první evropský vysoce postavený politický představitel, v Pekingu podle agentury Reuters uvedl, že cla „nejsou trestem“. „Je důležité pochopit, že se nejedná o sankční cla,“ řekl a dodal, že opatření měla kompenzovat výhody, které Peking poskytl čínským společnostem.

V Číně se podle Reuters odehraje zhruba 30 procent prodejů německých výrobců automobilů a Německo je zdaleka největším vývozcem vozidel s motory o objemu 2,5 litru nebo více. Vývoz automobilů z Evropské unie do Číny měl v roce 2023 hodnotu 19,4 miliardy eur, v přepočtu přes 484 miliard korun. Do Evropské unie naopak podle Reuters doputovaly čínské elektromobily v hodnotě 9,7 miliardy eur, v přepočtu okolo 242 miliard korun.

Ekonomický deník zjišťoval také, jaké je k oznámeným clům oficiální stanovisko ministerstva dopravy. Česká republika podle mluvčího resortu Jana Jakovljeviče provede důkladné zhodnocení předložených důkazů o nedovoleném subvencování. „Zároveň bude se zástupci průmyslu konzultovat, zda pro uložení protisubvenčních cel existují relevantní důvody,“ sdělil Ekonomickému deníku.

(teč)