INZERCE

SMOG Čína

Čína bojuje se smogem: Tvrdší emisní normy do roku 2020

Každý rok touto dobou dusí čínská města smog. Lokální vlády proto omezují provoz továren a uhelných elektráren. Do roku 2020 mají přijít přísnější emisní normy pro osobní vozidla.

Lokální vlády a vedení mnoha čínských měst už nařídily uzavřít tisíce provozů v průmyslovém srdci Číny, které se táhne od provincie Che-pej přes Peking až do provincie Šan-tung jihovýchodně od čínské metropole. Důvodem je smog, který nejlidnatější zemi světa pravidelně touto dobou svírá. Továrny a elektrárny mají zůstat zavřené až pět dní. Některé z nich však znovu zahájily výrobu poté, co se smogová situace mírně zlepšila.

Smog ohrožuje ekonomiku

Jenže tak masivní výpadky výroby se mohou stát zdrojem ekonomického zpomalení. Největší útlum pak hrozí těžebnímu průmyslu, který je odstávkou výroby ve velkých průmyslových podnicích zasažen jako první v řadě. Současně se takový pokles poptávky po komoditách může promítnout do propadu jejich cen.

Jen tento týden se ceny železné rudy s dodáním v květnu propadly o více než 9 procent. Podobný pokles zaznamenaly ceny ocelových drátů, používaných do železobetonu (-11 procent). Koks zlevnil o téměř 4 procenta. Něco podobného čínský průmysl zaznamenal letos v září, kdy došlo k uzavření několika průmyslových provozů kvůli summitu G20.

Podle agentury Reuters není vyloučeno, že se taková opatření budou objevovat stále častěji. Čínská vláda totiž vyhlásila boj proti znečištění vzduchu a podle všeho to má být jedno z jejích hlavních témat. Peking se nachází pod stále větším sociálním a ekonomickým tlakem a dříve či později se bude muset vypořádat s tím, že průmyslové emise ohrožují zdraví stále většího počtu lidí.

China VI

A nejsou to jen podniky těžkého průmyslu nebo uhelné elektrárny, které každoročně dusí miliony Číňanů. Kromě nich je tako velkým problémem doprava. V Číně bylo ke konci loňského roku evidováno celkem 170 milionů automobilů, z toho celých 150 milionů tvořila osobní a lehká užitková vozidla.

Čínské ministerstvo životního prostředí proto přišlo s návrhem, podle kterého budou muset od 1. července 2020 všechny nové registrace osobních a lehkých užitkových vozů splňovat přísnější emisní standardy, které budou zahrnuty pod takzvanou China VI. Tato norma mimo jiné vychází z obdobných standardů, které jsou zavedeny v Evropě nebo ve Spojených státech.

„Auta budou muset mít vylepšené katalyzátory, vstřikování paliva a jiné uspořádání hlavy motoru tak, aby novým emisním limitům vyhověli,“ řeklo podle agentury Reuters čínské ministerstvo. Všechna auta budou muset už od příštího roku splňovat normu China V.

Pomůže to konkurenceschopnosti

Smog na severovýchodě Číny momentálně sužuje 24 měst, která musela vydat nejvyšší stupeň varování před smogem. Kromě uzavření továren byl omezen i provoz na silnicích. Podle studie z roku 2014, vydané pekingským úřadem pro životní prostředí je automobilová doprava zodpovědná za více než 30 procent koncentrací částeček polétavého prachu, známého jako částice PM2,5.

Čínské ministerstvo životního prostředí prosazuje přísnější emisní standardy v dopravě už od roku 2001. Za tu dobu se znečištění z tohoto odvětví snížilo o více než 90 procent. Přesto téměř 35 milionů tun oxidu uhelnatého vyprodukovaného v loňském roce automobily činí skoro 87 procent veškerých emisí tohoto plynu na území Číny.

Přestože je Čína největším výrobcem automobilů již od roku 2009, technologicky však produkce aut za světovou špičkou stále pokulhává. „Zavedení tvrdších standardů tak jistě pomůže domácím výrobcům zvýšit svou konkurenceschopnost,“ řekl agentuře Reuters Liu Bingjiang z ministerstva životního prostředí.

-usi-