Institut NewClimate a nezisková organizace Carbon Market Watch tvrdí, že „nulové“ klimatické plány 24 největších světových společností představují snížení emisí o pouhých 36 procent. Strategie samozvaných klimatických lídrů, mezi něž patří zvučná jména jako Amazon, Apple, Google, H&M, Nestlé, Mercedes-Benz, Volkswagen a Walmart, jsou podle autorů „zcela nedostatečné a zahalené nejasnostmi“. Pouze pět ze sledovaných společností – H&M Group, Holcim, Stellantis, Maersk a Thyssenkrupp – se zavázalo snížit své emise alespoň o přibližně 90 procent do příslušných cílových let, uvádí zpráva.
Zpráva rovněž tvrdí, že dlouhodobé závazky k nulovým čistým emisím odvádějí pozornost od naléhavě potřebného krátkodobého snižování emisí a měly by být zakázány, protože klamou spotřebitele.
Podle analýzy plánů společností na snížení jejich dopadu na klima čisté nulové klimatické cíle 24 největších světových společností, které jsou zodpovědné za přibližně čtyři procenta globálních emisí, zdaleka neodpovídají jejich slibům.
Podle druhého vydání studie Corporate Climate Responsibility Monitor, kterou vypracoval NewClimate Institute a nevládní organizace Carbon Market Watch, se klimatické strategie namísto snížení emisí téměř na nulu do cílového roku rovnají snížení celkové produkce CO2 společností o něco více než o třetinu.
„Dohromady činí čisté nulové závazky 24 společností pouhých 36 procent do poloviny století,“ uvedli autoři zprávy, která se zaměřuje na společnosti, jež se prohlašují za klimatické lídry díky svému zapojení do kampaně Race to Zero (Závod k nule) podporované OSN.
V reakci na rostoucí tlak na společnosti, aby jednaly v oblasti klimatu, počet společností, které přicházejí s čistými nulovými klimatickými cíli, rychle roste. Kritika těchto cílů, které naznačují směřování k nulovému dopadu na klima, však vzrostla i v situaci, kdy chybí regulační dohled, což velmi komplikuje rozlišení mezi skutečnými opatřeními v oblasti klimatu a greenwashingem.
Většina klimatických strategií má nízkou nebo velmi nízkou integritu
Zpráva dospěla k závěru, že klimatické cíle 15 z 24 společností mají nízkou nebo velmi nízkou integritu a že osm společností má klimatické cíle s mírnou integritou.
Klimatická strategie dánské lodní společnosti Maersk byla jako jediná hodnocena jako strategie s přiměřenou integritou, zatímco ani jeden klimatický plán společnosti nedosáhl hodnocení vysoké integrity. Autoři konstatovali všeobecný nedostatek pokroku od první zprávy, která byla zveřejněna před rokem.
Autoři zvláště kritizovali přílišné spoléhání se téměř všech zkoumaných společností na kontroverzní systémy kompenzace emisí uhlíku, které mají kompenzovat pokračující emise, a vyzvali, aby se místo toho důsledně zaměřily na snižování emisí. Autoři odhadli, že společnosti v průměru plánují kompenzovat téměř polovinu své celkové uhlíkové stopy, aby si v budoucnu mohly nárokovat uhlíkovou neutralitu. Kritizovali také to, že společnosti plánují skrývat využívání kompenzace pod rouškou nové terminologie, jako je například insetting.
Zpráva vyzvala k zákazu zavádějících klimatických tvrzení, protože představují klamání spotřebitele.
„Je opravdu nereálné očekávat, že spotřebitelé těmto tvrzením porozumí, přestože řada těchto sdělení je přímo zaměřena na spotřebitele,“ uvedl politický expert Gilles Dufrasne ze společnosti Carbon Market Watch.
Několik průzkumů ukázalo, že spotřebitelé nerozumějí tomu, co tvrzení o klimatické neutralitě znamenají. Některé klimatické cíle společností znějí na první pohled velmi podobně, ale při bližší analýze se hluboce liší, uvedli autoři.
„Falešná tvrzení o čisté nule a uhlíkové neutralitě jsou neuvěřitelně škodlivá,“ řekl Dufrasne.
„Vytvářejí iluzi, že korporace podnikají seriózní kroky k řešení klimatické krize, zatímco ve skutečnosti zametají problém pod koberec a nechávají na ostatních a budoucích generacích, aby po nich uklidili nepořádek,“ podotkl.
Zpráva tvrdí, že vzdálené nulové cíle společností odvádějí pozornost od naléhavé potřeby snížit emise už v tomto desetiletí.
„V souhrnu se společnosti zahrnuté do našeho hloubkového hodnocení zavazují snížit do roku 2030 pouze 15 procent emisí v celém hodnotovém řetězci, nebo až 21 procent při nejoptimističtější interpretaci jejich závazků,“ uvedli autoři.
„To je méně než polovina z 43procentního snížení skleníkových plynů, které musíme dosáhnout na globální úrovni, abychom omezili nárůst teploty na přibližně 1,5 °C,“ varuje zpráva.
Nedostatek jasného regulačního dohledu podle autorů znamená, že skuteční klimatičtí lídři mají problém odlišit se od těch, kteří přijímají mnohem skromnější závazky.
Pouze pět ze sledovaných společností – H&M Group, Holcim, Stellantis, Maersk a Thyssenkrupp – se zavázalo snížit své emise alespoň o přibližně 90 procent do příslušných cílových let, uvádí zpráva.
„Tyto společnosti jsou však postaveny na stejný piedestal jako jiné – včetně American Airlines, Carrefour, Deutsche Post DHL, Fast Retailing (Uniqlo), Inditex (Zara), Nestlé, PepsiCo, Volkswagen a Walmart – které činí podobná prohlášení […], jež ve skutečnosti znamenají velmi omezenou úroveň závazků ke snížení emisí,“ doplňují autoři.
Zpráva ale také vyzdvihla některé příklady vedoucího postavení v oblasti klimatu.
„Patří mezi ně například společnost Maersk, která investuje do alternativních paliv a plavidel; Google, který je průkopníkem v nepřetržitém monitorování a slaďování výroby energie z obnovitelných zdrojů se spotřebou; Deutsche Post DHL, která investuje do elektrifikace svého vozového parku a rozšiřování výroby nízkouhlíkových paliv pro silniční, námořní a leteckou dopravu; a Apple, který přijímá opatření, aby svým dodavatelům zpřístupnil možnosti nákupu vysoce kvalitní energie z obnovitelných zdrojů, a také zavádí opatření na prodloužení životnosti zařízení,“ lze se dočíst ve studii.
(nik)