Křižovatky s chytrou světelnou signalizací, která umožní rychlejší průjezd vozidel městské hromadné dopravy. V Hradci Králové pokračují práce na inteligentním dopravním systému za více než 229 milionů korun. Město nyní získalo dotaci z Operačního programu Doprava ve výši 157,8 milionů, a pokryje tak značnou část nákladů. Přestože samotný provoz systému přijde ročně na desítky milionů korun, přinese také úspory z údržby a díky penalizačními modulu, o kterém město nyní jedná, může v budoucnu městskou kasu i plnit. Chytrý dopravní systém má být hotový v roce 2023. 

Hradec Králové se netají inspirací v Brně či Zlíně, kde již chytré dopravní systémy úspěšně používají. Hlavním cílem bylo dát novou kvalitu řízení dopravy a město celkově modernizovat.

Úspory z chytré údržby

Kromě samotného zhotovitele bylo součástí výběrového řízení i zajištění provozu na šest let. „Na tuto dobu se náklady na provoz odhadují ve výši padesát až šedesát milionů korun. Tyto náklady jsou již zahrnuty v ceně celého inteligentního dopravního systému,“ říká Kateřina Šmídová z královehradeckého magistrátu.

Město si však od nového systému slibuje zejména údržbové úspory, protože každé světlo na semaforu v sobě bude mít zabudované čidlo, které třeba při nefunkčnosti světelného zdroje ohlásí servisnímu technikovi barvu zdroje a lokalitu sloupu. Díky tomu bude zajištěna prakticky okamžitá náprava. 

Doplňkovou funkcí je pak takzvaný penalizační modul, který může generovat příjmy. „Jejich výše bude odvislá od případných přestupků řidičů v rámci porušení pravidel silničního provozu. Další podrobnosti v této věci jsou nyní předmětem jednání,“ upřesňuje Kateřina Šmídová.

Žádost o dotaci

Loni na podzim město podalo žádost o dotaci. Radní nyní schválili rámcovou smlouvu se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI), prostřednictvím které je možné dotaci až do výše 157,82 milionů korun včetně DPH přijmout.

„O získání dotace v takovém rozsahu město usilovalo více než rok, nyní jsme téměř u konce a mohli jsme přijetí dotace schválit. Ta by mohla pokrýt až dvě třetiny nákladů na vybudování IDS,“ uvedla zkraje října náměstkyně primátora pro oblast dotací Monika Štayrová. 

Mohlo by vás zajímat

Skladování a vyhodnocování dat

Inteligentní dopravní systém se zaměřuje na řízení, informování a sběr dat pro optimalizaci dopravy. Konkrétně půjde o obnovu telematického systému a zařízení všech světelně řízených křižovatek a přechodů ve městě. Podle smlouvy se SFDI je výstupem projektu realizace moderního modulárního telematického systému umožňující následný rozvoj na celém základním komunikačním systému města. 

K jednotlivým funkcím řízení dopravy, dohledu a sběru informací. Další funkcí je vazba na MHD, kdy budou všechny křižovatky vybaveny technickými prostředky pro zabezpečení preference vozidel MHD. 

Vizualizace fungování systému. Foto: Hradec Králové

Další funkcí je dispečink systému. Funkce přenosová síť umožní vytvoření moderního telekomunikačního prostředí, které bude tvořeno sítí optických kabelů a rádiových prostředků propojující jednotlivé prvky v systému pro zajištění přenosu informací a umožňující následný rozvoj.

Funkce centrální prvek systému pak zajistí centrální sklad dat/serverů pro shromažďování všech informací o dopravě. To umožní následné zpracování pro zabezpečení schopnosti systému aktivně dopravu řídit, ale také poskytovat informace o jejím vývoji.

Chytré semafory

Detekci vozidel na křižovatce zajistí poslední generace radarových detektorů dopravy, které oproti ostatním poskytují řadu zásadních výhod. Radar dokáže pracovat v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách. Oproti kamerovým systémům se navíc nesnižuje úroveň detekce v případě východu či západu slunce nebo v noci. Radary jsou navíc velmi přesné i na velkou vzdálenosti.

Na každém řadiči světelné signalizace bude připojena C2X Road Side Unit jednotka. Tento systém bude použit v rámci priority městské hromadné dopravy.

Překvapení řidiči

Práce na inteligentním dopravním systému zahájilo město počátkem letních prázdnin. Aktuálně se pracuje na křižovatce na Pražské třídě v místě křížení s Kutnohorskou ulicí. Dále na dvou křižovatkách na vnějším městském okruhu ve Střelecké ulici. Poslední křižovatkou v rámci této etapy je ta v ulicích Antonína Dvořáka a Na Okrouhlíku u střední školy. 

Výměna světelné signalizace již byla na několika místech dokončena. V průběhu prací se mění také frekvence světelné signalizace, řidiči i chodci proto musí při průjezdů dotčenými křižovatkami dbát zvýšené opatrnosti. „Setkáváme se s tím, že řidiči v Hradci Králové jezdí často po paměti a jiná frekvence světelné signalizace je může překvapit,“ říká primátor města Alexandr Hrabálek. 

Lucie Přinesdomová