V rámci své vodíkové strategie plánuje belgický přístav Antverpy-Bruggy vybudovat dovozní terminál pro zelený čpavek. Dokončení je naplánováno na rok 2027, oznámil provozovatel přístavu. Nedávno sloučený přístav Antverpy-Bruggy se považuje za klíčový pro dovoz, místní výrobu, zpracování a vnitrozemskou přepravu zeleného vodíku a nosičů vodíku, jako je čpavek a metanol.

Do roku 2027 má být v přístavu Antverpy-Bruggy vybudován nový dovozní terminál pro udržitelný čpavek. Tímto způsobem chce přístav upevnit svou pozici v rámci evropské vodíkové strategie.

Plánují se skladovací prostory a spojení pro další přepravu po železnici a vnitrozemských vodních cestách do vnitrozemí.

Podle tiskové zprávy provozovatele přístavu je možné i přímé propojení potrubí s průmyslovými areály.

Kromě toho mají být v terminálu vybudována zařízení na přeměnu čpavku na vodík. Ten by pak mohl být dodáván do vodíkové sítě nebo nakládán do nákladních automobilů, čímž by bylo zajištěno zásobování celé severozápadní Evropy.

Mohlo by vás zajímat

„Již řadu let se důsledně zasazujeme o podporu a realizaci přechodu na novou energetiku. Nový čpavkový terminál je dalším důležitým krokem v energetické transformaci Belgie a Evropy a na naší cestě ke klimatické neutralitě,“ zdůraznil při příležitosti představení projektu německý zástupce přístavu Antverpy-Bruggy Elmar Ockenfels.

Nedávno sloučený přístav Antverpy-Brugggy se považuje za klíčový pro dovoz, místní výrobu, zpracování a vnitrozemskou přepravu zeleného vodíku a nosičů vodíku, jako je čpavek a metanol.

Umožňuje to také společná infrastruktura a synergické efekty vyplývající ze spojení obou přístavů. Kromě nového čpavkového terminálu se plánuje několik dalších projektů v oblasti vodíkového hospodářství. Očekává se, že první objemy zeleného vodíku dorazí na obě přístavní plošiny již v roce 2026.

Belgický premiér Alexander De Croo během návštěvy říjnové návštěvy přístavu Antverpy-Bruges navrhl revizi federální vodíkové strategie. Plánovaná úprava, která zahrnuje zřízení federální vodíkové rady, je v souladu s širším cílem vlády v oblasti energetiky, kterým je dosažení evropského cíle klimatické neutrality. Strategie a projekty přístavu Antverpy-Bruggy v oblasti dovozu, výroby a propustnosti ekologického vodíku z něj činí zásadního hráče v rámci ambice Belgie stát se evropským vodíkovým centrem.

Federální vodíková strategie byla schválena koncem loňského roku a je součástí přechodu na stoptocentně obnovitelnou energii a klimatickou neutralitu. Vodík hraje v tomto přechodu důležitou roli a je nezbytným článkem budoucího udržitelného a robustního energetického systému. Aby se Belgie stala uhlíkově neutrální, potřebuje nejen obnovitelnou elektřinu, ale také velké množství obnovitelného vodíku, který se sice vyrábí na místě, ale hlavně se bude muset ve velkém množství dovážet. Jedním z cílů strategie je postavit Belgii do pozice dovozního a tranzitního uzlu pro zelený vodík v Evropě.

Premiér Alexander De Croo, ministryně energetiky Tinne Van der Straetenová a státní tajemník pro hospodářskou obnovu Thomas Dermine dnes tuto revizi federální vodíkové strategie vysvětlili za přítomnosti zúčastněných stran z různých odvětví včetně chemie, průmyslu a energetiky v přístavním domě Antverpy-Bruges. Revize vychází z řady doporučení studie společnosti Boston Consulting Group (BCG), která provedla průzkum v různých odvětvích. Konkrétní body se týkaly dovozu vodíku a také oznámení o založení federální rady pro vodík, které předsedají společnosti WaterstofNet a Cluster TWEED.

Klíčová role přístavu Antverpy-Bruggy

Belgie leží v centru několika významných průmyslových klastrů a na energetické křižovatce v srdci Evropy. Strategická poloha přístavů, odborné znalosti inovativních společností, výzkumných center a vzdělávacích institucí a již existující infrastruktura a průmysl znamenají, že naše země má všechny předpoklady k tomu, aby se stala vodíkovým centrem západní Evropy. Jako světový přístav vidí přístav Antverpy-Bruggy svou klíčovou roli v dovozu, místní výrobě, zpracování a propouštění zeleného vodíku a nosičů vodíku (jako je čpavek a metanol) do vnitrozemí.

Belgie zatím nemá dostatek prostoru pro vlastní výrobu potřebného množství zeleného vodíku. Místní výroba proto bude muset být doplněna dovozem zeleného vodíku a nosičů vodíku z regionů, které mají dostatek slunce a větru a také dostatek prostoru.

Od roku 2026 bude přístav Antverpy-Bruggy dále rozšiřovat svou stávající kapacitu, aby mohl na své nástupiště přijímat první zelený vodík. Aby přístav Antverpy-Bruggy posílil svou pozici, vytvořil spolu s pěti významnými průmyslovými subjekty a veřejnými zainteresovanými stranami koalici pro dovoz vodíku: DEME, Engie, Exmar, Fluxys a WaterstofNet.

Byla také navázána spolupráce s několika exportními regiony s cílem nastartovat tento vodíkový řetězec. Několik belgických společností v současné době rozvíjí projekty vývozu vodíku po celém světě.

(nik)