INZERCE

Nehody na železnici mají vždy nedozírné následky. Ztráty na životech, zranění, velká škoda. Foto: Pixabay

Chyby strojvedoucích a srážky vlaků? Řešením má být evropský systém traťové ochrany

Naposledy proti sobě jely vlaky tento týden na trati Svitavy – Žďárec, kdy jeden z nich projel návěstí Stop. Naštěstí zafungoval zabezpečovací systém. Přestože těchto incidentů meziročně přibývá, vysvětlení pro to není. Na Olomoucku se teď zkouší nasazení celoevropského systému ochrany.

„Další posun v otázce zkoumání příčin selhání lidského faktoru při projetí návěsti stůj z podkladů od dopravců a provozovatelů drah, případně Drážní inspekce, pokud událost šetří, zatím nemáme,“ konstatuje mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Jak už Ekonomický deník před časem upozorňoval, statistika Drážní inspekce je varující. Projetí návěstí Stop evidují od února do září 131 případů, když za stejné období loňského roku to bylo 121 případů. A naprosto kritický byl červen, s 25 takovými případy oproti 15 v červnu 2021.

Eurobalíza je jedním ze základních prvků systému ETCS a slouží k přesunu informací z infrastruktury na vozidlo. Foto: Jan Nevola

„Selhání se snaží dopravci i provozovatelé drah předcházet, ale bohužel se to ne vždy daří. Pak musí zafungovat technika, která v tomto případě opravdu zafungovala a vlaky zastavila více než 2 km od sebe. Další nadstavbou je plánované zavedení ETCS (European Train Control System-pozn.red.),“ vysvětluje mluvčí Drážního úřadu Pavla Straková a zmiňuje právě celoevropský systém traťové ochrany.

Ten nyní zkouší na trati Olomouc – Uničov Správa železnic, kdy tento úsek bude první regionální tratí výlučně s ETCS. „Vzhledem k tomu, že jde o pilotní projekt výhradního provozu pod ETCS, zkušební provoz bude trvat do doby, než bude vše řádně odzkoušeno z pohledu infrastruktury i vozidel,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Jan Nevola, proč nelze přesně určit datum, kdy bude zkušební provoz ukončen.

„ETCS je jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který také zajistí, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé. Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích,“ popisuje Jan Nevola nově nasazovaný systém.

Petr Vrabec