Linky se zpomalují a haly v pondělí znovu utichnou. Nošovická Hyundai má letos už dvanáctou odstávku a závěr roku je „oproti loňsku výrazně horší“. „Na podzim příštího roku se začne vyrábět zcela nový Hyundai Tucson. A do té doby to de facto musíme nějak v uvozovkách přežít,“ říká předseda odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo. Ceny stávajícího modelu Hyundai Tucson v Česku aktuálně začínají od 609 990 Kč.
Továrna Hyundai v Nošovicích má v pondělí 10. listopadu opět odstávku. Řešili jste s vedením společnosti Hyundai Czech, jaký je výhled do konce roku a kolik odstávek ještě bude?
Přesně to zatím nevíme, čeká se do poslední chvíle podle toho, jaké budou objednávky. Pokud nějaké další odstávky budou, tak nejspíš až v posledním listopadovém týdnu. Do systému se nyní objednávky zadávají přibližně 14 dní předem, takže odstávky v delším časovém horizontu plánovat nelze.
Jsou už jasné plány na rok 2026?
Co se týká modelové řady, jedna změna bude, to už je víceméně potvrzené. Na podzim příštího roku se začne vyrábět zcela nový Hyundai Tucson. Nepůjde o žádný facelift, ale skutečně od základu o úplně nový automobil. Tento model tvoří až dvě třetiny naší výroby, takže by to mohlo vylepšit stávající situaci. A do té doby to de facto musíme nějak v uvozovkách přežít.
Je závěr letošního roku výrazně slabší, než byl loňský?
Loni koncem roku jsme neměli žádné odstávky a byli jsme ve fázi kolektivního vyjednávání. Pokud v minulosti nějaké odstávky byly, tak spíš v první čtvrtině roku, protože to bývá obecně poptávka po automobilech nižší. V druhém čtvrtletí se to většinou zlepší. Letos složení modelového portfolia prostě není tolik lákavé. Vesměs se udělaly zejména facelifty, ale nový model bude až na příští podzim.

Teď jsem viděl data u elektromobilů a ty nás dolů moc netáhnou. Samozřejmě nějaký propad u modelu Hyundai Kona tam je, ale není tak velký. Takže za tím stojí spíš celková aktuální skladba vyráběného modelového portfolia, a samozřejmě nelze opomenout ani aktuální ekonomickou situaci ve světě.
Zmiňoval jste kolektivní vyjednávání, jak jste na tom letos?
Letos na jaře jsme se, po velice složitém vyjednávání, kdy jsme se ocitli na hraně samotné stávky, dohodli na dvouleté platnosti kolektivní smlouvy (v její mzdové části), takže jsme teď v uvozovkách v klidu. Pro zaměstnance je to svým způsobem výhra. I v této situaci totiž mají dojednaný solidní nárůst mezd. V situaci, kdy máte odstávky a chybí objednávky, se rozhodně vyjednává daleko hůř, o tom nemůže být pochyb.
Jste připraveni na případné propouštění?
Opakovaně jsem byl ubezpečený, že k hromadnému propouštění nedojde. V případě velikosti našeho podniku by se podle zákoníku práce jednalo o 30 lidí a více. Takže není důvod k panice. Ve chvíli, kdy se už pomalu ale jistě chystá výroba zcela nového Tucsonu, si to nemohou ani dovolit. Musí mít k dispozici zaučené a schopné lidi. Pokud by ve velkém propouštěli, museli by je za pár měsíců nabírat zase zpátky. A to je prostě hloupost.
Navíc, už nyní se redukují stavy zaměstnanců tak, jako tomu v případě potřeby bylo i v uplynulých letech. Pozastavením náboru nových zaměstnanců a přirozenou fluktuací, kdy aktuálně každý měsíc odchází v průměru 12 kolegů. Jde to také menší poptávkou po agenturních zaměstnancích, kterých u nás aktuálně pracuje přibližně 160. Do půl roku tak třeba máte 100 zaměstnanců z celkového stavu dolů, ani nevíte jak. Obdobně v případě potřeby postupují i jiné velké podniky, takže nejde o nic nového.
Jak hodnotíte dosavadní přístup vedení?
Až na jeden případ, kdy s námi odstávku neprojednali a informovali nás až zpětně, jsou teď maximálně otevření a sdílní. Tedy alespoň co se konkrétních dat ohledně objednávek a výroby týče.
Co by se mělo podle vás zlepšit, aby se prodeje zvedly?
My tady v Nošovicích to de facto nemáme jak ovlivnit. Konečné slovo ohledně přidělování nových modelů má centrála v Koreji. Zelené myšlení v Bruselu či globální ekonomiku ovlivňují úplně jiní hráči, než jsou zaměstnanci našeho podniku. Situace v automotive je teď obecně velice složitá. Kdyby někdo znal univerzální recept na zlepšení, tak se už dávno masově aplikuje, nejen u nás v Hyundai Motor Manufacturing Czech.
